Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Alfred Schnittke viedol hudobný dialóg s Quasars Ensemble

Alfred Schnittke viedol hudobný dialóg s Quasars Ensemble

Opäť nádherný hudobný večer ponúkol v pondelok večer priaznivcom klasickej hudby rezidenčný súbor Kasární/Kulturparku Quasars Ensemble. Koncert bol venovaný nedožitým 80. narodeninám Alfreda Schnittkeho.  Bol to rusko-nemecký židovský skladateľ, ktorý v 60. rokoch 20. storočia vytváral alternatívnu líniu k hlavnému prúdu sovietskej hudby socialistického realizmu. V jeho tvorbe sa prejavuje túžba patriť k celku určitej kultúry. Je predstaviteľom hudby, ktorá v sebe integruje rôzne hudobné štýly a epochy, a preto sa spája s myšlienkami postmoderny.

Quasars Ensemble _Kulturpark_29.9.2014 - 47

 

V podaní súboru Quasars Ensemble pod vedením Ivana Buffu a violončelistu Andreja Gála zazneli Dialóg pre violončelo a 7 nástrojov op.37
(1967) a  “Noneto” (1970) Jozefa Sixta. Návštevníci si  vypočuli aj Schnittkeho Klavírne kvinteto (1972-1976) – Moderato, Tempo di Valse, Andante, Lento aModerato pastorale.

Zaplnenú sálu hudobné diela a výkony hudobníkov návštevníkov oslovili a každú pauzu medzi jednotlivými skladbami vyplnili veľkým potleskom. O tom, že sa im tento druh hudby naozaj páčil, svedčil záverečný standing ovation, ktorým vzdali hold nielen dielam, ktoré odzneli, ale aj ich prevedeniu v podaní obľúbeného hudobného telesa. To prináša vždy kvalitnú hudbu, ktorá lahodí uchu poslucháča. Z opačného pohľadu je neutíchajúci potlesk vždy tým, čo ženie dopredu hudobníkov a prináša im dobrý pocit z toho, že umelecký zážitok, ktorý prinášajú svojou hrou, obohacuje ľudí o nové zážitky.  A na tie sa stále tešia.

„Koncert bol venovaný autorovi, ktorý nás sprevádza v podstate už od študentských čias. Jeho hudba je v určitom zmysle akási vstupná brána do klasickej súčasnej hudby, pretože Schnittke stojí za štýlom, ktorý nazývame polyštýlovosť, čo znamená, že mieša nové prvky a nové avantgardné prúdy práve s historickou hudbou. Pre nás, študentov, to bola prístupná forma ako sa vôbec prekliesniť k náročnejším súčasným skladbám. Jeho hudbu máme veľmi radi. Prirástla nám k srdcu a keďže tento rok si pripomíname aj jeho nedožité 80. narodeniny, tak bola ideálna príležitosť skĺbiť dve jeho zásadné skladby dokopy,“ povedal umelecký šéf súboru Quasars Ensemble Ivan Buffa.

Pondelkový večer bol v spojení s prezentáciou knihy Ján Mathé: Kresby tak trochu výnimočný. Na jednom mieste sa stretli autori a ich vrcholné diela, ktoré vznikli v hudbe i vo výtvarnom umení po podobných osudoch a zdravotných ťažkostiach, kedy nikto nepredpokladal, že sa umelci ešte preberú z kómy. A predsa sa vrátili.

„Spojenie s Mathém bolo veľmi náhodné a nebol to zámer. V programe bol  aj Jozef Sixta, ktorý takisto značnú časť svojho života zápasil s ťažkou chorobou. Všetkých troch spája najmä veľké človečenstvo. Sixta bol skladateľ, ktorého som ešte zažil. Bol to veľký, veľmi do hudby ponorený človek. Schnittke bol presne ten istý prípad. Tiež dlhý čas na konci života zápasil s veľmi ťažkým ochorením. Spájali ich rovnaké osudy, ale aj výnimočné diela,“ dodal I. Buffa.

Podľa neho hudba týchto dvoch skladateľov určite oslovuje všetky generácie, ale najmä ľudí, ktorí sú ochotní uniknúť z každodennosti a všednosti do sfér, ktorým sa snažíme vyhýbať, pretože sú náročné a vyžadujú stretnúť sa s takým spektrom života, ktorý nie je príjemný, ale skôr bolestný a pretavený do hudobného alebo výtvarného artefaktu. Je to fakt pre ľudí, ktorí sa tohto ponoru neboja a nemajú pred ním žiaden strach a vtedy sa im otvoria isté dimenzie krásy umenia, ktoré nemôžu obísť tento ponor.

Quasars Ensemble sa momentálne pripravuje na Bratislavské hudobné slávnosti. Tento program sprostredkuje aj Košičanom. V ďalších koncertoch sa bude vo veľkej miere venovať slovenskej hudbe v celom spektre 20. storočia. Súbor chce ľuďom sprostredkovať dnes už naozaj veľmi staré skladby predstaviteľov hudobnej moderny, ako sú Oto Ferenczy, Michal Vilec, Alexander Albrecht a taktiež predstaviteľov avantgardy, postmoderny a aj úplne najnovšie skladby.

Na Bielej noci má odznieť nová skladba v podaní Quasars Ensemble počas prezentácie inštalácie Waste Landscape od francúzskej umelkyne Elise Morin. Jej autor Ivan Buffa ozrejmil, že nie je  nová (2008), ale nové budú jej súvislosti. Doplnená bude o elektronickú tvorbu umeleckého riaditeľa Debris Company Jozefa Vlka. Spracoval zvuky, ktoré vznikajú pri stavaní diela.

foto: Jaroslav Ľaš

[nggallery id=178]

Ďalšie články