Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

BOHDAN HOSTIŇÁK (SR)

BOHDAN HOSTIŇÁK (SR)

 

Bohdan Hostiňák (1968), rodák zo Svidníka, žije a tvorí v Bratislave. Tento úspešný maliar svoju tvorbu prezentoval na desiatkach samostatných výstav doma i v zahraničí. Zúčastnil sa tiež na mnohých spoločných výstavách , napr.: v Bratislave, v Senici, v Žiline, v Košiciach, v Banskej Bystrici, ale aj v Regensburgu, v Paríži, v Amsterdame, v Portsmouthe, v Reykjaviku, v Moskve, v Arhuse, v Duisburgu, v Hamburgu, v Londýne, v Drawings, v Tennessee (USA), v Ostrave, v Prahe, v Budapešti, v Brne, vo Wolfsburgu, v Dunaújvárosi, v Berlíne, v Zakopanom, v Oslo, v Sofii, v Miskolci, v Bukurešti a svoje diela vystavoval i na  ďalších významných medzinárodných výstavách.

V roku 2005 bola vydaná monografia, ktorá poskytuje prierez tvorbou Bohdana Hostiňáka. Jeho dielo je charakterizované maľbou v cykloch, sústredených vždy na určitú tému, ktorú rozvíja tak dlho, pokiaľ nevyčerpá jej možnosti.

Autorka knihy „BOHDAN HOSTIŇÁK“ Zora Rusinová charakterizuje dielo umelca týmito slovami: „Už pri prvom pohľade na doterajšiu maliarsku tvorbu Bohdana Hostiňáka upúta fakt, že jeho obrazy predstavujú svojský, paralelný nadčasový svet – mimo tlaku doby – , kam sa aktuálne problémy premietajú len sprostredkovane cez bohatú škálu oživených kultúrnych archeotypov a symbolov. Napriek príbuznosti s trendmi súčasnej maľby a s vizuálnymi podnetmi elektronických médií odoláva zvodom súčasnej ikonografie i maliarskemu procesu, chápanému ako spontánne sebavyjadrenie. Maľba pre neho zostáva najmä intelektuálnou výzvou, pričom hravo a podľa potreby strieda emblematický ornamentálny znak na plošnom pozadí s realistickým tvaroslovím a iluzórnym  budovaním priestoru, abstrahovanú lineárnu štruktúru s revokáciou klasických maliarskych štýlov.“

Svoje úsilie vo výtvarnej kultúre a to, čo mu v nej najviac chýba, charakterizuje výtvarník takto: „V súčasnom umení mi chýba ušľachtilosť a túžba po rovnováhe. Umelci vyhľadávajú krajnosti a zakladajú si na svojej jednostrannosti. Ich symptomatickými vlastnosťami akoby sa stávali vypočítavosť a simulácia. Ale napriek všetkému verím umeniu, verím, že ísť jeho cestou znamená ísť k prameňu života.“

Bohdan Hostiňák je v súčasnom slovenskom výtvarnom umení ojedinelá osobnosť – je konzistentný vo viere v životnosť závesného obrazu, vo využívaní klasických maliarskych štýlov a v renovácii tradičných maliarskych žánrov, najmä krajiny na plošnom pozadí s realistickým tvaroslovím a iluzórnym vnímaním priestoru. Jeho maľba je programovým únikom od industriálnej civilizácie do zlatého veku harmónie človeka s prírodou.

Základom jeho tvorby sú cykly na určitú tému ako napr. Križiaci, Architektúra, Rajské ohne, Knihy, Bratstvo… Najbohatším cyklom sú Krajiny, maľované neoklasickým výtvarným štýlom, v ktorých doslova študuje krajinu, jej náladu a svetlo. V týchto dielach intelektuálne maliarsky hrá – rozihráva svetelnú škálu farieb, ktoré raz verne reprodukujú krajinu, inokedy šokujú kontrastami. Rád zobrazuje svitanie, súmrak a zotmenie. V poslednom období je v tvorbe B. Hostiňáka viditeľný zjavný príklon k zmyslovej maľbe. Dominujúca krajina sa stáva skôr náladovou kulisou a jej významovým ohniskom ľudská postava, ktorá je súčasťou prírody. Rozvíja cykly Detí v lese, Čítania kníh v prírode, v súčasnosti Kúpanie (nahých žien) s ľahkým erotickým podtónom.

Ďalšie články