Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

JIŘÍ SURŮVKA (ČR)

JIŘÍ SURŮVKA (ČR)

Jiří Surůvka (1961) je český maliar, performer, totograf, kurátor a vysokoškolský pedagóg. Je spoluzakladateľom performance skupiny „Předkapela Lozinski“, výtvarnej skupiny „Přirození“ a kabaretu „Návrat mistrů zábavy“.

Svojou prácou obohatil podobu českého umenia druhej polovice 90 rokov v oblasti performancie i jeho následný vývoj. Na umeleckú scénu vstúpil s jasnou hodnotovou orientáciou a z tohto východiska začal nahlas a zveličene pomenovávať a rozkrývať skutočnosti, ktoré sú v rozpore s morálkou. Vo svojich obazoch, objektoch, fotografiách, digitálnych obrazoch, videách a performanciách robí zrozumiteľnú kritiku spoločnosti, ktorá má vďaka svojej jednoduchosti a humoru šancu splniť svoj účel. Surůvka získal rešpekt tiež vďaka svojmu priamemu osobnému nasadeniu, ktoré Jana a Jiří Ševčíkovci popisujú ako „akýsi dada-body-art“.

Performancii sa venuje od polovicr 80. rokov. Najprv okrajovo v rámci hudobnej skupiny Vzhůru do dolů, neskôr začal vystupovať spoločne s bratrancom Petrom Lysáčkom, s ktorým založili Předkapelu Lozinski o.p.s. Z jeho individuálnych akcií je známa predovšetkým postava Batmana a Policajta. Symbolický kostým vytvára významové pozadie pre jednotlivé dramatické scény. Napriek tomu, že pripravuje performancie pre konkrétne miesto (zvyčajne vstupuje so svojimi akciami do verejného priestoru) a sú otázkou okamihu, existuje z nich celý rad záznamov, ktoré jeho tvorbu spätne rekonštruujú.

Dielo Jiřího Surůvku i jeho akcie a performancie možno nazvať brutálnymi. Týkajú sa kontroverzných sociálnych, politických a kultúrnych tém a mieri divákovi priamo medzi oči. Jeho razantná irónia sa nevyhne ani témam nacizmu, ani vlastnej sebareflexii v akciách, v ktorých vystupuje so svojou nemužnou postavou ako Batman. Jeho práca je previazaná. Napríklad Batman nie je len figúrou z performancie, ale aj predmetom niekoľkých fotografií alebo predlohou pre monochromný objekt „Otcovstvo“, tmavomodrú sochu Batmana v životnej vreľkosti na gynekologickom kresle tesne po pôrode, držiaceho v rukách malého Batmana. Podobne Kabaret Návrat majstrov zábavy funguje ako dočasné miznúce dielo, cyklus fotografií stojí sám o sebe ako dielo nové, s odlišnou informáciou, ale predsa zaznamenávajúce uplynulú situáciu. V povedomí divákov asi najviac utkvel jeho dvojportrét Hitlera ako nevinného dieťaťa s fúzikmi.

V súčasnosti pôsobí ako vedúci ateliéru nových médií na katedre intermédií Fakulty umění Ostravskej univerzity.

Ďalšie články