Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

MATÚŠ LÁNYI (SR)

MATÚŠ LÁNYI (SR)

Matúš Lányi sa narodil v roku 1981 v Spišskom Podhradí. Študoval na Katedre výtvarných umení a intermédií na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach v Ateliéri grafiky a experimentálnej tvorby. Vystavoval na mnohých výstavách na Slovensku, v Čechách, Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku, Taliansku a Francúzsku. V súčasnosti žije v Bratislave a pracuje ako vedúci Centra múzejnej komunikácie v Slovenskom národnom múzeu.

 

Hlavnými témami tvorby Matúša Lányiho, pozostávajúcej najmä z malieb a videí, sú kresťanstvo, náboženstvo a viera. Je snáď jediným etablovaným slovenským autorom mladej generácie, ktorý sa týmto témam venuje programovo. Kresťanské námety, ktoré sú základom dejín európskeho umenia, dokáže spracovať s odstupom a s pomocou pochopiteľného a súčasného výtvarného jazyka posúva odveké myšlienky do nových súvislostí, čím reflektuje problémy dnešnej doby. Mohlo by sa zdať, že jeho diela pracujú s iróniou alebo sarkazmom, či dokonca vyjadrujú kritiku náboženstva a katolíckej cirkvi, avšak ako veriaci človek sa nesnaží lacno šokovať. Naopak,  prináša iný pohľad a ponúka divákom priestor na zamyslenie.

Dielo Peter zapiera Ježiša je súčasťou troch maliarskych cyklov s názvom Windows, v ktorých spracoval kľúčové pasáže z Evanjelií pomocou symboliky dnešnej digitálnej doby – známymi „oknami“ z operačného systému Windows.

 

K téme kresťanstva sa dostal prirodzene. Hovorí, že čím dlhšie sa jej venuje, tým ťažšie sa od nej budem vedieť odpútať. Je  pre neho veľmi príťažlivá, dôstojná a absolútne nadčasová. Ostatné témy vo výtvarnom umení pre neho zatiaľ zaujímavé nie sú.

 

Predstaviteľ mladej generácie silnejúcej východoslovenskej scény dlhodobo reflektuje kresťanské témy a kultúru, od prvých výrazných sérií maliarskych prác v kombinácii novozákonných odkazov a počítačového jazyka (séria Windows), či molekulárnej fyziky (Vyslanie dvanástich, Molekulárny Ježiš).  V ostatnom období vytváral práce v priestore – išlo o zakresľovanie pôdorysov chrámov v profánnom prostredí – telocvičňa, športové ihrisko (relevation 11, John 2). Jeho Katedrála v Trnave je monumentálna sochárska realizácia 12 metrov vysoká, dlhá 14 metrov a široká 6 metrov, má podobu kresťanského kostola a je zhotovená z lešenárskych trubiek. Nadväzuje na jeho predchádzajúce práce v 3D a znamená obraznú „rekonštrukciu“ kresťanskej tematiky a tradície, ktoré sú trochu obchádzané v súčasnej vizuálnej kultúre.

 

Lányiho diela spájajú v sebe dve polohy súčasnej komunikácie. Jazyk literárny kde ako podklad a východisko slúži biblický text a jazyk „ počítačový“ , kde vychádza z užívateľského prostredia Windows. Spracovaním týchto podkladov predkladá a tlmočí biblické náboženské pravdy do jazyka „novej biblie“. Hlboký symbolizmus, prenáša s ľahkosťou, do sveta novej gramotnosti .
Každý obraz je zároveň položením ťažkej otázky a hľadaním odpovedí. Autor ich nenachádza a ponecháva na nás kde nájsť správne riešenie a otvára cestu.
Diela plné otáznikov, symbolickej transkripcie, s cielenou výpovednou hodnotou sa dotýkajú mnohých otázok života . Netvária sa primárne ako hlboké posolstvo v čom je ich sila a prístupnosť pre súčasného človeka.

Ďalšie články