Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

USE THE C!TY sa pohral s kasárenským námestím

USE THE C!TY sa pohral s kasárenským námestím

Otvárací deň USE THE C!TY, ktorý potrvá až do nedele, vdýchol kúsok košickej histórie námestiu v Kasárňach/Kulturparku. „ Festival otvárame inak, ako po minulé roky a teším sa, že je to práve tu na zrekunštruovanom námestí Kasární/Kulturparku,“ takto otvorila manažérka Projektu SPOTs Blanka Berkyová šiesty ročník košického festivalu.

Po príhovore Jána Kováča, riaditeľa Košických kultúrnych centier – K13 nasledovalo predstavenie Hlasy ulice. Spolupracovali na ňom divadlo NEON, tanečné zoskupenie Heeb.She a Zbor sv. Cecílie. Predstavenie vzniklo ako reflexia na udalosti a sekundárnu funkciu ulice ako svedka histórie. Hneď na začiatku divákom hlas z korza objasnil nezameniteľnú funkciu tohto, kedysi tak váženého priestoru, kde „vznikla nejedna známosť“ a ľudia vysedávali pod oknami divadla, aby počúvali skúšky hercov.

utc_66

Prvá časť predstavenia sa odohrávala vo výklenkoch galérie a pred ňou. Vizuálne sa ponášala na komiks, ktorý previedol diváka za sprievodu ambientnej hudby Jozefa Ivana obdobiami od prvej republiky, cez normalizáciu až po súčasnosť. Pod logom Tuzexu sme tak napríklad mali možnosť vidieť tanečníčky synchronizovane mávajúce vlajkami a lámajúce sa v rytme noriem socializmu, zatiaľ čo herci stvárňovali kontrolu a tresty plynúce z vybočenia zo smeru, ktorý udávala vládnuca strana.

„Kaviarenskej muziky už niet, všade samé tuc-tuc,“ bola jedna zo sťažností, ktorá odznela v ďalšej časti predstavenia s názvom Zbor sťažností. Tá bola pod taktovkou Viliama Gurbaľa v podaní Zboru sv. Cecílie.

Predstavenie by sa nezaobišlo bez svetelnej dramaturgie, ktorú pripravila Laura Murguia: „Najväčšou výzvou bola pre mňa práca na otvorenom priestranstve pred galériou. To, ako ukázať ľuďom, ktorým smerom majú ísť.“ Svetlá boli skutočne výrazným prvkom v ďalšej časti predstavenia, počas ktorého tanečníčky prešli krížom cez námestie pomedzi prizerajúcich sa divákov. „Rady pracujeme s architektúrou priestoru a rady okupujeme verejný priestor. Potešilo nás, že sa ľudia navnadili na našu nôtu a vedeli ako sa pohybovať v priestore,“ hovorí Michaela Sabolová z Heeb.She.

Nakoniec tanečníčky spolu s hercami z divadla NEON stvárnili víťazstvá a prehry spojené s demokraciou, v ktorej má každý hlas svoju váhu, ale predsa sa spoločnosť nezaobíde bez výrazných osobností, ktoré vystupujú z davu, a ktorých názory by mohla prebrať. „Spolupráca s Heeb.She bola prvá a dúfam, že nie posledná,“ povedala na záver Zuzana Dovičáková, dramaturgička predstavenia, ktoré podľa nej dopadlo nad jej očakávania.

text: Magdaléna Haľková, foto: Maroš Simon

[nggallery id=93]

Ďalšie články