Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

VIKTOR FREŠO (SR)

VIKTOR FREŠO (SR)

2013_7_3_Kunshalle_T_Bachura_28 copyViktor Frešo (1974) je slovenský fotograf, výtvarník a konceptuálny umelec. Je vnukom herca a režiséra Paľa Bielika. Do povedomia verejnosti sa dostal ako spolupracovník Dávida Černého, s ktorým sa podieľal aj na jeho diele Entropa. Vyštudoval bratislavskú Vysokú školu výtvarných umení a Akadémiu výtvarných umení v Prahe. Jeho práce a celkový prístup k súčasnému umeniu spočíva v tom, že vytvára tzv. koncepty a projekty, v ktorých je kritický a agresívne vyjadruje pohŕdanie súčasnou výtvarnou scénou s podtónom ľahkosti a humoru.

Vo svojej tvorbe používa dôraz na svoje ego a sebairóniu. Jeho práce a celkový prístup k umeniu patrí k veľmi netypický, ale zároveň silne reflektujú spoločenskú a kultúrnu situáciu. Umelec vytvára rafinovane koncepty a projekty, ktoré prezentuje ako zdanlivo jednoduché, uzatvorené umelecké diela „Piece of art“. Často je vo svojich dielach kritický a agresívne vyjadruje pohŕdanie samotnou výtvarnou scénou a jej procesmi, no s podtónom ľahkosti, humoru a hry. Jedným z najfascinujúcejších prvkov jeho tvorby je zdanlivý kon-trapunkt dôrazu na obrovské, grandiózne Ego spojenie s Gestom v kombinácii s odzbrojujúcou sebaironickou pokorou.

Viktor Frešo založil niekoľko umeleckých skupín, ako napríklad EGOART, či Fifty-fifty group alebo BINDERFRESH. Spolupracuje napríklad s Ondřejem Brodym. V posledných rokoch sa autor venuje okrem iného sochárstvu a maľbe.

Rád svojim umením provokuje. Dokáže tak vyvolať búrku aj v pohári vody. Divák je pre Viktora Freša terč, ktorý zasahuje vlastnými umeleckými výpoveďami. Treba oceniť najmä jeho snahu vstupovať do všetkých médií. Označenie ako multimediálny umelec nie je naoza v jeho prípade klišé. Uprednostňuje rýchle gestá, spreje, mop, ktorý používa namiesto štetca, lepiace pásky, ktoré mení na objekty, najrozmanitejšie veci, ktoré v ňom prebúdzajú fantáziu.

Ďalšie články