Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

British Express: DAMIEN HIRST

British Express: DAMIEN HIRST

Britského umelca Damiena Hirsta kritici nenávidia, zberatelia umenia za neho už minuli milióny. Väčšina ľudí vníma jeho diela cez fotografie či novinové titulky.

Jeho ranné tvorivé obdobie sa začalo členstvom v tvorivej skupine Mladých britských umelcov YBA. Damien Steven Hirst sa zaoberá maliarstvom, inštaláciou, plastikou a dalšími výtvarnými technikami. Jednou z jeho centrálnych tém je smrť. Preslávil sa sériou skutočných zvierat, napr. kone či kravy, naložených do formaldehydu. Fyzická nemožnosť smrti v mysli niekoho živého (1991), predstavuje 4,3 m dlhého žraloka tigrovaného, naloženého vo formaldehydu a vystaveného vo vitríne, preslávila Hirsta na medzinárodnej scéne a stala sa symbolom YBA po celom svete.

Známa je jeho inštalácia Vo vnútri a mimo lásky (In and Out of Love), ktorá je kombináciou čiernobieleho plátna s mŕtvymi motýľmi a stovkami živých naraz. Hirstovo dielo stavia aj do kontextu moderného umenia, ku ktorému má umelec najbližšie. Jeho diela sú jedinečné, ale pracujú s vyjadrovacím jazykom, ktorý odkazuje k modernému umeniu i všeobecnej estetike západnej kultúry, napríklad k Francisovi Baconovi či Jeffovi Koonsovi.

Výnimočná je diamantová lebka s 8 600 diamantmi For the Love of Good z roku 2007, ktorá sa o rok neskôr predala za 50 miliónov libier, čo je rekordná suma za dielo žijúceho umelca. Prerobil ju z pôvodného modelu z 18. storočia.

Hirsta preslávila aj inštalácia A Thousand Years, v ktorej je životný cyklus ilustrovaný kravskou hlavou, mucholapkou a mŕtvymi muchami. Exponát vznikol ako prvý v sklenenej vitríne ešte pred žralokom.  Súčasťou je meditácia na tému oddelenia matky a dieťaťa, znázornená kravou a teľaťom rozštvrtenými do sklenených kójí Mother and Child Divided.

Tento autor, ktorý patrí k najbohatším umelcom planéty a svoje diela predáva za milióny alebo desiatky miliónov eur, vyvoláva často vášne. Niektorí ho obviňujú z plagiátorstva, iní zase tvrdia, že to, čo robí, už nie je umenie, ale biznis.

Kritička a kurátorka Noemi Smolik sa s Hirstom pozná a jeho prácu sledovala od začiatkov. Upozorňuje, že hnutie Young British Artists, ktorého najviditeľnejším protagonistom je práve Hirst, pomohlo rozhýbať stojaté vody v britskom výtvarnom umení.

Niet pochýb, že Hirsta šokovať baví. A ľudia jeho umenie „žerú“, aj napriek tomu, že niekedy naozaj hraničí s gýčom. Na svoju obhajobu sa vyjadril: „Chcel som iba vedieť, kde má umenie hranice. Zistil som, že žiadne nemá. Chcel som, aby ma niekto zastavil, ale nikto toho nebol schopný“.

Ďalšie články