Cluster Ensemble spojí hudbu P. Glassa so zdigitalizovanou tanečnou performance

K letnej pohode nepochybne prispeje aj koncert Cluster Ensemble, ktorý bude v Kasárňach/Kulturparku 4. júla. Je súčasťou festivalu ARS NOVA. Skupina hudobníkov vytvára intermediálne projekty, performance a happeningy v spolupráci s výtvarníkmi, filmármi, fotografmi a vizuálnymi umelcami. Pre košického diváka sú jeho členovia už dobre známi. Koncertujú na domácich i zahraničných festivaloch. Ich repertoár tvoria predovšetkým diela súčasných skladateľov (Steve Reich, Martin Burlas) a diela osobností hudby 20. storočia (John Cage, Galina Ustvolskaja, Erik Satie, Morton Feldman.

IMGL1292Cluster Ensemble je súbor pre súčasné umenie, zameraný na novú hudbu a umelecké presahy do iných žánrov a druhov (performance, výtvarne umenie, tanec, multimédiá. Na koncerte odznie slovenská premiéra skladby Music with Changing parts svetového skladateľa Philipa Glassa, ktorá bude spojením hudby a zdigitalizovanej tanečnej performance.

Cluster má v angličtine pomerne veľa významov. Tie, ktoré sa hodia k názvu tohto ansámblu najviac, sú „zoskupenie“ a „kláves“ (zoskupenie klávesov). „Pamätám si, ako sa to začalo. Ivan Šiller viedol na VŠMU ako doktorand špeciálny seminár pre klaviristov, cez ktorý im sprostredkúval kontakt s repertoárom 20. a 21. storočia. A jedným z jeho snov bolo uviesť so svojimi študentmi Six Pianos Steva Reicha. Lenže kde zohnať na Slovensku šesť klavírov v jednej sále? No predsa v ich predajni na Medenej ulici…Bol to ohromný zážitok. Plný obchod ľudí, ďalší vonku, na chodníku pred výkladom. A v obchode Six Pianos v podaní Ivana a jeho študentov. Potom prišli Reichove Four Organs, teda trochu iné „zoskupenie klávesov“ v A4ke…,“ hovorí slovenský skladateľ a hudobník Daniel Matej.

Ako dodáva: „Po nejakom čase sa pôvodná – a u nás prosto odvážna a originálna – ideahrať skladby s prevahou klávesových nástrojov, rozšírila aj o idey hrať grafické partitúry a iné typy neobvyklých skladieb…Cluster Ensemble – zoskupenie neobvyklých ľudí, hrajúcich neobvyklú hudbu neobvyklým spôsobom – je dnes nespochybniteľnou značkou kvality. Ivan Šiller, Fero Király a ďalší tú hudbu pre nás najprv vyhľadávajú a objavujú, potom ju nacvičia a napokon zahrajú. A hrajú vždy so zanietením, láskou, koncentráciou, kreatívne. Hudba v ich podaní – nech už pochádza skadekoľvek – k nám aj preto potom hovorí naozaj naliehavou rečou…“

Umelecký vedúci súboru Cluster Ensemble Ivan Šiller spomína na začiatky takto: „Začali sme úplne nenápadne. V obchode s klavírmi. Chceli sme si len zahrať hudbu, ktorá nás fascinovala a ktorú sme si hneď obľúbili. Steve Reich. John Cage. Erik Satie. Philip Glass.Milan Adamčiak. Monogramista T·D. Hodiny rozhovorov a smiechu, pitie vína. Priestor, kde spolu s Ferom hľadáme a tvoríme a veľa cestovania. V podstate nepretržite.“

Ivan Šiller študoval hru na klavír v Bratislave (VŠMU) a Gente (Kráľovské konzervatórium), ako štipendista v USA (Tanglewood Music Center), Kanade (Banff Centre for the Arts) a Nemecku (Ferienkurse fűr Neue Music Darmstadt). Venuje sa interpretácii súčasnej hudby, ensemblovej i sólovej hre a hudobnej reinterpretácii výtvarných diel. Rád spolupracuje s inými hudobníkmi, s ktorými tvorí rôzne zoskupenia – Cluster Ensemble, Ensemble Ricercata alebo Prague Modern. Okrem pôsobenia na Katedre hudobnej výchovy PdF UK, si vytvára vlastné vzdelávacie inštitúcie – študentský projekt Veni Academy či sériu detských workshopov Sound orchestra – zamerané na improvizáciu, grafické partitúry a experimentálnu hudbu. Je autorom množstva hudobných projektov, festivalov či koncertných cyklov. Predsedá slovenskej sekcií Medzinárodnej spoločnosti pre súčasnú hudbu (ISCM – Slovak section), s ktorou pripravil hudobný počin roka 2013 – ISCM World New Music Days.

Fero Király je absolventom Hudobnej fakulty VŠMU v Bratislave. Zaoberá sa hudobnými projektmi s presahom do performance, soundartu, inštaláciami, interpretáciami súčasnej hudby, hudobnými reinterpretáciami výtvarných diel, ako aj edukačnými projektmi v oblasti hudby, hudobnej kompozície a soundartu. Využíva pri tom nové hraničné experimentálne polohy, vytvára si vlastný software a rád spolupracuje na projektoch s inými umelcami s viacdisciplinárnym zameraním. Je tiež autorom prototypu hudobného nástroja Zvukodrom (Soundring), určeného deťom a učiteľom hudby/hudobnej výchovy.

Podujatie je spolufinancované z dotačného systému Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.