Creative Playgrounds #4 ponúka štyri výstavy multimediálneho umenia na jednom mieste

Leto v košickej Kunsthalle/Hale umenia bude opäť „poznačené“ kvalitným súčasným umením. V rámci výstavného formátu Creative Playgrounds, ktorý je zameraný na rôznorodé formy multimediálneho umenia, sa svojou tvorbou predstavia rôzni zahraniční aj domáci autori. „Kreatívne ihriská” ponúknu hneď štyri samostatné výstavy, ktoré spája nielen postoj a správanie sa umelca postinternetovej doby, ale aj kreatívny pohľad na médiá a technológie a ich vplyv na dnešnú globalizovanú spoločnosť.

Expozície jednotlivých výstav budú sprístupnené 13. augusta 2020. Zároveň vás pozývame na autorské komentované prehliadky, ktoré budú od 16:00 hod. „Kreatívne ihriská“ bude možné navštíviť do 29. augusta 2020.

Jednou z nosných tém je aj často pripomínaná oblasť ekológie či ekologického myslenia. Medzinárodná výstava pod názvom „Involving immersion” obsahuje sériu umeleckých videí a krátkych filmov, ktoré odkazujú na fenomén „tela a prírody”. Na veľkoformátovej projekcii bude mať divák možnosť vzhliadnuť diela umelcov ako Pepe Beas (AR), Josef Dabernig (AT), Endre Koronczi (HU), Sajan Mani (IN), Myriam Moreno Martinez (ES), Vanessa White (AU) a ďalších.

Výstava poľskej dvojice Joa Zak & Mark Starel (PL) pod kuratelou umelca a kurátora Martina Kudlu (SK) predstaví v Kunsthalle ich výstavný celok s názvom „Statistical every day“. Ide nielen o zobrazenie „kreativity“ každodenného života – sociálne správanie človeka na pozadí neraz zložitých spoločenských procesov, ale aj o samotné umelecké spracovanie štatistických údajov. Výstava sa tak zaoberá problematickými javmi ako neudržateľnosť a demografický rast, úbytok dažďových pralesov alebo znečistenie ovzdušia.

Umelkyňa Katarína Balúnová (SK) reflektuje v rámci svojej výstavy „Evergreen“ špecifickú tému ekológie a dystópie. Vo svojej multimediálnej inštalácii poukazuje na negatívne relikty našej nedávnej histórie a približuje situáciu v blízkosti Slovenského raja. Krajina, ktorá sa na prvý pohľad javí ako nedotknutá, ukrýva dlhodobo pretrvávajúce sociálne a ekologické problémy ako dôsledok rozvoja ťažkého priemyslu v období socializmu.

Multimediálny umelec Richard Kitta (SK) predstaví dielo zo série digitálnych panoramatických projekcií s názvom „Self-pages“. Vizualizácia dát, v tomto prípade lineárneho textu, odkazuje na konvenciu lineárneho čítania a vnímania, ktoré ovplyvňujú aj naše konanie. Animovaný a „fluidný“ charakter jeho prác vystihuje nielen podstatu samotnej tvorby, kde autor pracuje často s rôznym typom informácií, ale poukazuje aj na globálny fenomén multitaskingu.

Multimediálne výstavy slovenských umelcov Kataríny Balúnovej a Richarda Kittu, ktorí sa pohybujú aj v medzinárodnom umeleckom prostredí, vznikli v spolupráci s rakúskou kurátorkou Denise Herz: „Okamih performativity prepája obidve výstavy. Katarína Balúnová využila multimédiá, aby vyjadrila sociálne a ekologické ťažkosti regiónu v performatívnej akcii, čo umožňuje pozorovateľovi rozšíriť perspektívu a zaujať iniciatívne stanovisko k daným problémom. Práca Richarda Kittu je efektívnou reprezentáciou hierarchických funkcií knihy, preklenujúc priestor od klasického pasívneho (lineárneho) čítania až po súčasné interaktívne komunikačné kanály. Obaja autori tak obstáli v umeleckom vyjadrení problémov našej doby filozoficky či konceptuálne, za súčasného spochybňovania daných okolností.

Creative Playgrounds #4 je jednou z podporných aktivít v rámci projektu UNESCO – Creative City of Media Arts. Podujatia tohto typu sú realizované od roku 2017 v priestoroch K13 – Košické kultúrne centrá v spolupráci s platformou DIG/MAO (Media Art Office) a Fakultou umení TU v Košiciach.

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.