Dobrý plagát musí zaujať za pár sekúnd

Výstava Ateliéru dizajnu Vizuálna komunikácia Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach ADKE2 prezentuje v Galérii Alfa Kasární/Kulturparku od 30. mája výber študentských prác z obdobia posledných piatich rokov. Je malou retrospektívou tvorby študentov, pedagógov a doktorandov, súčasných, ale aj absolventov. Prináša kultúrne projekty, jednotný vizuálny štýl rôznych konkrétnych i fiktívnych spoločností v širokom zábere – od značiek po propagáciu vo forme plagátov alebo rôznych iných nosičov.

„Cieľom zadaní pre študentov bolo zamerať sa nielen na grafický a typografický detail, ale v prvom rade na celok a štruktúru vzťahov jednotlivých prvkov tak, aby vytvárali jednotný vizuálny štýl. Okrem plagátov návštevníci uvidia obalový dizajn, ale aj práce prezentujúce kultúrne projekty v širokom zábere. Keď študent píše diplomovú prácu a zadanim je návrh korporátnej identity danej spoločnosti, tak navrhuje logo, merkantilné tlačoviny a reklamnú kampaň, kde zohľadňuje všetky požiadavky v rámci jednotného vizuálneho štýlu,” uviedol vedúci ateliéru doc. Andrej Haščák.

Je to výber zo študentských prác, teda to najzaujímavejšie z posledných rokov. Do značnej miery je na výstave zastúpená plagátová tvorba, tzn. ideologický, kultúrny či divadelný plagát. ADKE2 nadväzuje na prvú výstavu v Bratislave, ktorá bola v minulom roku. Jednotlivé práce boli aktualizované a doplnené. Nie je určená len pre odbornú verejnosť, ale svoje si tam nájde aj laik.

„Pre výstavné účely sa ako divácky atraktívna javí najmä plagátová tvorba, ktorá na výstave dominuje. Hovorí sa, že dobrý plagát musí zaujať diváka a odovzdať mu informáciu za pár sekúnd. Má však aj potenciál byť obrazom, pri ktorom sa oplatí postáť dlhší čas tak, ako pred dielami voľného umenia. Túto ambíciu azda napĺňa väčšina vystavených prác – či už ide o komerčnejšie zamerané projekty, politické, kultúrne, osvetovo-vzdelávacie alebo ekologické témy, ale aj o privátnejšie výpovede charakteru osobného vyznania,“ približuje výstavu kurátor doc. Zdeno Kolesár.

Ako dodáva, popri plagátoch sa prezentujú i ďalšie oblasti komunikačného dizajnu, ktoré sú dôkazom komplexnej kvality vzdelávania vo všetkých sférach tradičných printových médií, aj v dynamicky sa rozvíjajúcich oblastiach vizuálnej komunikácie, naviazanej na digitálne technológie. „Na výstave sú projekty zamerané na tvorbu písma a typografie, kníh, značiek, súdržných riešení vizuálnej identity, reklamnej produkcie, ale tiež digitálnych užívateľských rozhraní. Presahy grafického dizajnu do oblasti trojrozmernej tvorby dokumentujú napríklad realizácie obalovín či spolupráca na tvorbe produktového dizajnu.“

Výstava potrvá do 7. júna.

Podujatie je spolufinancované z dotačného systému Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.