Dve umelecké telesá sa preniesli cez hudbu dvoch storočí

Festival súčasnej hudby ARS NOVA, ktorý sa v Košiciach organizuje v týchto dňoch už po dvanástykrát s podtitulom Hudba novej chuti, nestráca na svojej chuti. Už druhým dňom pokračoval v utorok v Dome umenia týždeň hudobného umenia tentoraz v podaní dvoch košických súborov Quasars Ensemble a Musica Cassovia. Večer priniesol zaujímavé spojenia i pohľady na hudbu dvoch storočí v interpretácií ansámblov, ktoré hrali samostatne i spoločne. Publikum si to užívalo a výkony hudobníkov sprevádzal búrlivý potlesk. Ten bol venovaný všetkým muzikantom a sólistom , ktorí naplnili očakávania vnímavých poslucháčov. Na trúbke hral István Siket a na violu Peter Zwiebel.

Silný festivalový zážitok z dobrej hudby pramenil aj zo zaujímavej dramaturgie koncertu, ktorý určite patril medzi top podujatia, ktoré sa každým dňom stupňujú a prinášajú vždy niečo nové. Koncert otvoril zmysly návštevníkom a ukázal  nové dimenzie hudby.

„Dramaturgia bola vystavaná zaujímavým spôsobom. Na koncerte participovali až dve telesá Musica Cassovia a Quasars Ensemble a na programe koncertu zároveň participovali dve obdobia modernej hudby – začiatok 20. storočia a začiatok 21. storočia. Večer začínal klasikou hudby 20. storočia a pokračoval  skladbami z 21. storočia od najmladších skladateľov zo Slovenska. Celé to bolo netradične prepojené. Zámerom bolo, aby publikum mohlo lepšie pochopiť súvislosti, ako sa hudba za 100 rokov vyvíjala, pretože veľa takej hudby skladateľov 20. storočia u nás veľmi nezaznievalo a potom sa súvislosti vytrácali. Podobne je to aj na iných koncertoch, kde sa popri klasikoch ako je Igor Stravinskij napríklad objavia súčasné skladby. Potom je možné vnímať vývoj počas jedného storočia tak, ako sa to v skutočnosti udialo,“ priblížil koncert dramaturg a umelecký šéf rezidenčného súboru Kasární/Kulturparku Ivan Buffa.

Obidve telesá majú veľa spoločného a spolupráca medzi nimi trvá dlho. Je veľmi priateľská, pretože majú medzi sebou putá. Poznajú sa z čias keď študovali na konzervatóriu. „ Napriek tomu, že sme sa s niektorými dlho nevideli,  naše vzťahy zostali utužené tak, ako sa vyvinuli kedysi. Odrazilo sa to aj na dramaturgii. Hrali sme aj spoločne skladbu Ľuboša Bernátha Concertino pre trúbku, klavír a sláčikový orchester, kde vystúpili dvaja sólisti z Quasars Ensemble s Musicou Cassoviou a zase Maroš Potokár hral na husle s nami a pritom vedie svoj súbor. To sú veľmi silné vzťahy, ktoré len napomáhajú k tomu, aby sa hudba dostala ideálnym spôsobom do uši poslucháča,“ priblížil priateľskú atmosféru, čo sa prirodzene odráža aj súlade komorných súborov, I. Buffa. Treba podotknúť, že je to obojstranné a nie náhodou sa stretli na jednom pódiu muzikanti z dvoch telies.

Na utorkovom koncerte odzneli dve premiéry od skladateľov, ktorí sú súčasníci a sú generačne rovnakí s interprétmi, prezentujúcimi ich diela. Poznajú sa z vysokoškolských štúdií. Medzitým sa z nich stali etablovaní pedagógovia vysokej školy, poprední predstavitelia svojej generácie v oblasti kompozície. Ľuboš Bernáth odprémieroval Concertino s dvomi sólovými nástrojmi – trúbka, klavír v kombinácii so sláčikovými nástrojmi, čo je veľmi nezvyčajná kombinácia sólových nástrojov. Vyskytuje sa veľmi zriedkavo. Zaujímavé podľa Buffu bolo, že práve v komornej symfónii od Dmitrija Šostakoviča, s ktorou súbory vytvorili partnerskú dvojicu v prvej polovici koncertu, práve tento skladateľ skomponoval takúto skladbu pre trúbku, klavír a sláčiky, čo je vyslovene zriedkavosť. Zároveň to bolo veľmi milé, že to tak vyšlo. Nová skladba od súčasného skladateľa vznikla tiež pre takéto obsadenie.

Od Lucie Papanetzovej si poslucháči vypočuli Komornú symfóniu, ktorú komponovala dlhšie obdobie. Je pre rozšírenejšie sláčikové obsadenie s niekoľkými dychovými nástrojmi, aj s klavírom a tympanmi. Ako je u nej zvykom, je to rozsiahlo sa vyvíjajúca jednočasťová forma, ktorá dáva zmysel iba ako celok. Poslucháč sa musí do nej jednoducho ponoriť a nechať sa unášať príbehom, ktorý sa po celý čas vyvíja, až kým sa neskončí.

Festival prinesie do konca týždňa ešte veľa hudobných klasikov i súčasných autorov. Vyvrcholí v nedeľu husľovým sólom významného huslistu Gidona Kremera. „Pre Košice je každá takáto návšteva dôležitá, aby mesto ožilo, čo sa týka aktuálneho diania na najvyššej interpretačnej úrovni. Je to umelec, ktorý je rešpektovaný vo všetkých kruhoch nielen klasickej, ale aj súčasnej hudby. Propagoval mnohých skladateľov, ktorým pomohol tým, že takou formou prezentoval ich skladby, čím dostali tú ideálnu podobu. A to, že niečo zo svojho umenia príde ukázať naozaj zrelý umelec aj košickému publiku, je určite veľkým prínosom. „Ľudia dostanú aj iný spôsob konfrontácie s tým, čo tu už zaznieva v podobe skladieb a ich interpretácií a aj mimoriadny interpretačný zážitok, aby si mohli utriediť svoje myšlienky a urobiť si poriadok, že aj takto sa to hrá a to, čo sa nám tu celé roky prezentuje, hrajú aj skutočne veľkí umelci. Venujú sa tomu zanietene a s veľkým pochopením a asi to má nejaký zmysel,“ dodal jeden z jeho veľkých obdivovateľov, ktorý vyrastal na jeho nahrávkach, I. Buffa. Podľa neho je proste úžasný a k tomu netreba viac dodávať, iba počúvať a nechať sa unášať.

Dnes večer pokračuje festival v Kasárňach/Kulturparku, kde vystúpi Classic Malts, a ďalší koncert bude venovaný Alfredovi Schnittkemu.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.