Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Fenomén Košickej moderny v dialógu medzi hudbou a obrazmi

Fenomén Košickej moderny v dialógu medzi hudbou a obrazmi

Tretí koncert z cyklu Hudba z čias Košickej moderny III. odohrá 19. mája rezidenčný súbor Kasární/Kulturparku Quasars Ensemble netradične vo Východoslovenskej galérii Košice. Od 19. hodiny budú znieť diela avantgardných  umeleckých smerov – taliansky hudobný futurizmus & nová vecnosť, parížsky neoklasicizmus & Parížska šestka, český a slovenský neoklasicizmus & prvorepublikový džez“ na trase Rím – Rio de Janeiro – Paríž – Bratislava – Praha.

Hudba a obrazy – umelecký dialóg medzi dvoma zázrakmi sveta umenia, komunikujúcimi medzi sebou v 20. rokoch minulého storočia je ústrednou ideou prepojenia koncertu „Hudba z čias Košickej moderny III.“ s výstavou „Košická moderna a jej presahy“.

Fenomén „Košickej moderny“ predstavuje jeden z najúspešnejších momentov v dejinách slovenského umenia, kedy sa aspoň krátkodobo u nás uplatnila určitá systematickosť, akú dokázal vytvárať vtedajší riaditeľ Východoslovenskej galérie Jozef Polák, čím vznikla živná pôda pre dlhodobejší kontinuálny umelecký vývoj v regióne.

Hudba KM posters A3-page-001

Rozsiahlu prezentáciu slávnych výtvarných artefaktov symbolicky ukončí už v poradí tretí portrét,  mapujúci práve hudbu tých čias, aký tento rok vo svojom koncertnom cykle približuje súbor Quasars Ensemble.

V slovenskej premiére tak zaznie legendárne dielo talianskeho hudobného futurizmu Pupazetti (1920) Alfreda Casellu, ktoré zasa vystriedajú poklady parížskeho neoklasicizmu, ako magický Chôros č. 7 (1924) Heitora Villu – Lobosa či Marlborough s’en va-t-en guerre (1924) skladateľa z legendárnej Parížskej šestky Georgesa Aurica. Kolorit hudobného umenia 20. rokov doplnia diela nastupujúceho štýlu „novej vecnosti“ z prostredia progresívne orientovanej a džezom opradenej „prvorepublikovej“ Prahy – slávna suita z džezového baletu Kuchynská revue (1927) Bohuslava Martinů a Divertimento (1930) z pražských štúdií sa vracajúceho slovenského skladateľa Alexandra Moyzesa.

Počas koncertu sa budú môcť návštevníci podujatia poslednýkrát kochať v kráse obrazov Alexandra Botnyika, Eugena Króna, Františka Foltýna, Gejzu Schillera,  Konštantína Bauera, Antona Jaszuscha a ďalších autorov. Výstava vytvára viacero zaujímavých historických a geografických presahov, čím sa stala absolútne unikátnou.

 

 

Program koncertu:

Alfredo Casella – Pupazzetti op. 27c (1920)

1. Marcetta

2. Berceuse

3. Serenata

4. Notturnino

5. Polka

 

Heitor Villa – Lobos – Chôros No. 7 (1924)

 

Georges Auric – Marlborough s’en va-t-en guerre (1924)

1. Ouverture

2. Le chemin de tours

3. La tente de Malborough

4. Le haut de la tour

5. La bataille

 

 

Alexander Moyzes (1930, arr. I. Buffa) – Divertimento op. 11

1. Ráno

2. Do školy

3. Spev o láske

4. Tango – blues

5. Waltz

6. Notturno

 

 

Bohuslav Martinů – Kuchynská revue H 161 (1927)

1. Prologue

2. Tango

3. Charleston

4. Finale

Ďalšie články