Festival NEW DANCE DAYS bude o skvelých tanečníkoch a choreografiách

Festival súčasného tanca New Dance Days, ktorý vznikol so zámerom vybudovať v Košiciach platformu a stabilné zázemie pre súčasný tanec a predstaviť popredných choreografov a tanečníkov, opäť rozvíri vzduch v Kasárňach/Kulurparku. Od 11. do 14. septembra sa na pódiách budú striedať majstri tanca i rôzne štýly. Ponuka je pestrá. Prioritou podujatia je predstaviť originálnu tvorbu mladých umelcov.

Vypočujte si, čo vás na podujatí čaká.

NDD_WEB_K13_660x365Čo nás počas štyroch tanečných dní čaká? Do tanečného sveta 11. septembra divákov vovedie s choreografiou Where does it come from o osemnástej hodine choreografka a tanečníčka Anna Till, ktorá vo svojich tanečných prácach skúma vzájomný vzťah medzi jazykom, formou a pohybom. Predmetom jej umeleckého záujmu je oblasť napätia medzi ilúziou a takzvanou realitou, medzi telom ako symbolom a tvorbou významu, medzi usmievaním sa a pousmiatím sa. Jej rezidenčný pobyt v Košiciach podporil Goetheho inštitút v Bratislave.

Po tomto úvodnom čísle súbor Debris Company (19:00 hod.)  otvorí festival premiérou tanečno-divadelnej monodrámy Clear s podtitulom Existenciálne mystérium. Režisér Jozef Vlk vychádza z filozofie René Descarta – Pravda je to, čo je jasné a rozlíšené“. Jedna rozpoltená mysliaca bytosť. Obracia sa k vlastnej filozofii, prehodnocuje vlastnú minulosť, to čo už pozná, to, čo sa mu zdá už samozrejmé, svoje skúsenosti, staré rany, názory na svet, postoje, morálku, aby v sebe objavil nové, pretože niečo mu tu nesedí.

Život a smrť, narodenie a umieranie, lono a hrob. Všetko je navzájom spriaznené – ničenie a tvorenie, plodenie a zabíjanie, slasť a najhlbší žiaľ. Boh erotiky je zároveň aj bohom smrti. Ale je to zároveň aj boh masky a hry. Alebo je v týchto privátnych hrách niečo, čo svet a jeho hercov objasňuje? Každý človek je bezvýhradne niečo, čo má svoj koniec. Alebo dokonca – každý je NAJVIAC konečnou vecou, ktorá na smetisko patrí. SOM KLAMANÝ ergo SOM: „Potrebujem metódu, nutne potrebujem metódu… všetko je tautológia, opakovanie premís. Matematika, metafyzika, náboženstvo. Pre mňa je skutočnosť ranná káva, pretože stimuluje moje zmysly…“

Dve ženy robia zrkadlovo oproti sebe ten istý pohyb takmer celé predstavenie. Debris Company vo svojich vystúpeniach  jemne osciluje medzi konceptuálnym prístupom a priamočiarym tanečným divadlom, teda medzi rozumom a telom. A v tom je súbor jedinečný.

Druhý deň festivalu (12, 9. o 19:00 hod.) bude patriť tanečnému predstaveniu Ženy o piatich ženách v jednom spoločnom priestore, založené na pocitoch, emóciách a vnemoch. Prostredníctvom obrazov ponára diváka do životných príbehov jednotlivých postáv. Impulzom k vytvoreniu tanečnej fresky boli obrazy žien známych autorov. Interpretkami sú členky tanečného zoskupenia Heeb.She: Michaela Sabolová, Alexandra Mireková, Markéta Meďašová, Viktória Birošová a Ivana Rusnáková.

Skupina vznikla v roku 2012 z neformálnej skupiny tanečníkov, pôsobiacich na východnom Slovensku, príležitostne sa stretávajúcich na rôznych projektoch. Vo svojej tvorbe využíva rôzne techniky pohybu, vlastnú kreativitu a identitu. Spôsob pohybovej práce je aj o odblokovávani  pohybových stereotypov a naučených tanečných vzorcov. Tanečníčky pracujú pod vedením choreografky Kataríny Rampáčkovej, bývalej členky tanečného súboru La Mosca. Učí na Súkromnom tanečnom konzervatóriu na Zádielskej 12 v Košiciach a je členkou skupiny profesionálnych tanečníkov a choreografov Attivisti della danza vo Florencii v Taliansku.

S autorským tanečným predstavením Jakuba Nvotu Rozmanité teórie o zemi s podtitulom Čím viac vieme, tým menej chápeme, prichádza na festival Divadlo Štúdio tanca Banská Bystrica. Umelecký súbor vystúpi 13. septembra (19:00 hod.) a pokúsi sa s istým nadhľadom a humorom predstaviť niekoľko dnešných tradičných diagnóz, chorôb či fóbií, ktoré sa označujú ako civilizačné alebo typické pre ľudstvo práve v tomto období. Vyhorenie, úzkosti, klimatické zmeny, strach,  neurózy – vieme ich dokonale popísať, rozobrať, pomenovať, teoreticky uchopiť, a predsa alebo možno práve preto im s takou chuťou a častokrát až s vnútornou radosťou podliehame. Živíme sa informáciami o tom, čo by nám mohlo byť. Stali sa našou potravou a nahradili literatúru, film, divadlo a celkovo umenie. Ľudstvo zbiera informácie o sebe a s rozkošou ich balí do obalu možnej apokalypsy a zániku, ktorý už ako takmer jediný je ešte schopný vydráždiť v nás pocit, že skutočne žijeme.

New Dance Days uzavrú 14. septembra dve tanečné predstavenia. O 17:00 hod. je na programe projekt z dielne združenia  bees-R –  Creation 2014, inšpirovaný básňami súčasného slovenského autora Michala Habaja. Cez metafory kyborga parodizuje našu snahu po perfekcionizme prostredníctvom mechanizácie, technologizácie a normalizácie a potrebu stierať individualitu, mimoriadnosť a jedinečnosť.

Kyborg je zloženina slov kybernetický organizmus alebo tiež kyberneticky riadený organizmus. Pojem prvýkrát použil Manfred Clynes a Nathan Kline v roku 1960. Predstavuje syntézu organických a mechanických častí. Mechanické súčiastky sú zvyčajne nesnímateľné a ich montáž alebo demontáž sa vykonáva formou chirurgického zákroku. U kyborga je teda vždy prítomná organická aj mechanická časť. Vôľa môže byť pri zákroku či výrobe kyborga čiastočne alebo úplne potlačená.

 Bees-R sa zameriava na tvorbu a difúziu tanečných predstavení a multižánrových projektov, spájajúcich súčasný tanec s ostatnými umeleckými žánrami. Od svojho vzniku v roku 2011 združenie produkčne zastrešilo vznik piatich predstavení. Creation 2014 je jedným z nich.

Petra Fornayová, autorka a zároveň interpretka tanečnej inscenácie Všetko, čo mám rada, s podtitulom Súkromná stratégia trvalo udržateľného rozvoja, bude 14. septembra záverečnou bodkou za festivalom so začiatkom o 19:00 hod. Osobná výpoveď ženy o hľadaní spôsobu, ako sa vyrovnávať s realitou súčasnej spoločnosti, je spojením tanca, divadla a videoprojekcie. Motto k jej predstaveniu znie: „Ak máte problémy, zamerajte sa na to, čo máte radi. Alebo na väčšie problémy – najlepšie zásadné a reálne. Výsledok poznáme všetci – zistenie, ako je nám vlastne dobre“.

Petra Fornayová má za sebou pôvodné diela Hlbinné porušenie epidermy, Anjel 2, Kto je Annik, Dievča z morského dna, Polmesačný medveď, Kirin, Diamondance a i. V súčasnosti sa venuje najmä autorskej tvorbe. Spolupracovala s mnohými choreografmi a režisérmi (Sedlačková, Šimko, Fulkerson, Heggen, Hawkins, Green, Vogels, Langer-Philippsen a i.), spolupodieľala sa na viacerých projektoch doma i v zahraničí. Predstavenia boli uvedené na rôznych festivaloch (Bratislava v pohybe, Festival d´Otoňo Madrid, MediaWave Györ, Divadelná Nitra, Tanec Praha, Jamias Vu! Paríž, Confi.Dance Siena a i.). Účinkuje v činoherných predstaveniach divadla SkRat.

V dňoch 12. 9. od 10:00 do 12:00 v tanečnej sále v budove Alfa sa uskutoční tanečný workshop pod vedením Debris Company, 13. 9. od 9:00 do 11:00 sa uskutoční workshop pod vedením Alexandry Mírekovej (Heeb she) a 14. 9. od 10:30 do 12:00 sa uskutoční tanenčný workshop pod vedením Divadla Štúdio tanca Banská Bystrica.

Podujatie je spolufinancované z dotačného systému Ministerstva kultúry Slovenskej republiky

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.