Hudobníci Ivan Šiller a Fero Király preladia na štvrťtónovú hudbu

S projektom Quartertones vystúpia v Kasárňach/Kulturparku 18. októbra o 19:00 hod. klaviristi zo zoskupenia Cluster ensemble Ivan Šiller a Fero Király, ktorých bude sprevádzať hovoreným slovom slovenský básnik, prozaik, esejista, výtvarník a kazateľ Daniel Pastirčák.

Na koncerte odznejú výber skladieb z diela ruského skladateľa Ivana Wyschnegradskeho 24 Preludes dans l´echelle chromatique diatonisee a 13 sons (1936, rev. 1958/60, 1974/75; výber) a Three Quarter-Tone Pieces (1923 – 1924) Largo – Allegro – Chorale od amerického autora Charlesa Ivesa.

Cyklus 24 prelúdií je skomponovaný v štvrťtónovom systéme, ktorý v jednej oktáve obsahuje 24 rovnako od seba vzdialených tónov. Hrá sa na dvoch klavíroch (jeden má tzv. koncertné ladenie, druhý je naladený o štvrť tónu nižšie. Každé prelúdium je skomponované na jednom štvrťtóne (preto počet 24). Hudba je osviežujúca, rytmická, kanonická, rýchla, vťahujúca, ale občas aj romanticky zádumčivá. Tri štvrťtónové kusy (Three Quarter-Tone Pieces skomponoval Charles Ives v štvrťtónovom systéme. Prvá a posledná skladba bola pôvodne určená pre štvrťtónový klavír s dvoma klaviatúrami pre jedného hráča.

IVAN WYSCHNEGRADSKY (1893 – 1979)

Ruský skladateľ sa narodil do prajného umeleckého prostredia Sankt Peterburgu koncom 19. storočia. Na tamojšom konzervatóriu študoval harmóniu, kompozíciu a orchestráciu. Jeho celoživotným cieľom a najdôležitejšou umeleckou hybnou silou sa stalo hľadanie spôsobu, akým je možné pomocou hudby vyjadriť dosiahnutie kozmického vedomia – hľadanie a vytváranie zvukového kontinua. V reči hudobných výrazových prostriedkov to znamená opustenie tradičného systému intervalov chromatickej škály a využívanie čoraz jemnejšie deleného spektra tónov – ultra chromatických stupníc. Vytvoril  veľké množstvo skladieb v štvrťtónovom systéme, ale aj šestino-, tretino- a dvanastinotónovom systéme (a ďalších).

CHARLES EDWARD IVES (1874 – 1954)

Bol skladateľom s azda najzvláštnejšou a najparadoxnejšou kariérou v dejinách americkej hudby. Cez deň bol obchodníkom, v noci skladateľom a jeho rozsiahle dielo mu zaručilo postavenie najoriginálnejšieho a najvýznamnejšieho amerického autora na prelome 19. a 20. storočia. Inšpiroval sa filozofiou transcendencie a na dosiahnutie svojho hudobného výrazu použil originálne a dosť radikálne technické prostriedky. V roku 1947 Ivesovi udelili Pulitzerovu cenu za oblasť hudby.

CLUSTER ENSEMBLE

Interdisciplinárna umelecká skupina Cluster ensemble vznikla v roku 2008 okolo kľúčovej postavy slovenského hudobníka Ivana Šillera. Všetko sa to začalo slovenskou premiérou skladby Six Pianos od Steva Reicha v bratislavskom obchode s klavírmi. Voľné zoskupenie hosťujúcich umelcov, sústredených okolo umeleckej dvojice Ivan Šiller a Fero Király, odvtedy pravidelne koncertuje na domácich a zahraničných pódiách. Súbor sa venuje predovšetkým interpretácii diel súčasných skladateľov  a hudobných osobností 20. storočia, autorským projektom, posúvajúcim hranice umeleckej interpretácie a edukačným projektom. So súborom doteraz spolupracovalo takmer päťdesiat hudobníkov, tanečníkov, výtvarníkov a ďalších umelcov z Európy a USA. Ich debutový album Cluster ensemble Plays Philip Glass vyšiel v júni 2016 slovenskom vydavateľstve Hevhetia a americkom vydavateľstve Orange Mountain Music.

IVAN ŠILLER 

Študoval hru na klavíri v Bratislave (VŠMU) a Gente (Kráľovské konzervatórium), ako štipendista v USA (Tanglewood Music Center), Kanade (Banff Centre for the Arts) a Nemecku (Ferienkurse für Neue Musik Darmstadt). Venuje sa interpretácii súčasnej hudby, ensemblovej i sólovej hre a hudobnej reinterpretácii výtvarných diel. Rád spolupracuje s inými hudobníkmi, s ktorými formuje rôzne zoskupenia – Cluster ensemble, Ensemble Ricercata alebo Prague Modern. Okrem pôsobenia na Katedre hudobnej výchovy PdF UK spoluvytvára alternatívne „vzdelávacie inštitúcie“ – študentský projekt Veni Academy, či sériu detských workshopov SoundOrchestra – zamerané na improvizáciu, grafické partitúry a experimentálnu hudbu. Je autorom množstva hudobných projektov, festivalov či koncertných cyklov. Predsedá slovenskej sekcii Medzinárodnej spoločnosti pre súčasnú hudbu (ISCM – Slovak section), s ktorou pripravil hudobný počin roka 2013 – ISCM World New Music Days.

FERO KIRÁLY

Je absolventom Hudobnej fakulty VŠMU v Bratislave kde vyštudoval hru na klavíri. Zaoberá sa hudobnými projektmi s presahom do performance, soundartu, inštaláciami, interpretáciami súčasnej hudby, hudobnými reinterpretáciami výtvarných diel, ako aj edukačnými projektmi v oblasti hudby, hudobnej kompozície a soundartu. Využíva pri tom nové hraničné experimentálne polohy, vytvára si vlastný software a rád spolupracuje na projektoch s inými umelcami s viacdisciplinárnym zameraním. Je autorom hudobného nástroja Zvukodrom (Soundring) určeného deťom a učiteľom hudby/hudobnej výchovy, ako aj zbierky Botanická záhrada, ktorá obsahuje experimentálnu hudbu a hudobno-zvukové hry pre deti. Okrem Clustru, ktorý je jeho domovským projektom, je súčasťou mnohých slovenských aj medzinárodných umeleckých platforiem ako VENI, Király & Žabková, Námestie Republiky, Dirt ensemble, Urban H. a iných.

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.