Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

JAKE a DINOS CHAPMAN (Veľká Británia)

JAKE a DINOS CHAPMAN (Veľká Británia)

Bratia Jake a Dinos Chapmanovci pracujú ako dvojica a patria k špičkovým umelcom mladej britskej scény. Ich diela sú vytvárané z množstva postavičiek a témou sú často vojnové konflikty a „peklo“ na zemi. Súbor Hell  sa vyjadruje k nacistickej histórii, podobne ako Levinthal. Keď SlidesHell zhorel pri požiari Saatchiho zbierky, súrodenci urobili podobnú verziu Fucking Hell. Podľa nich svet nemôže zostať bez pekla. Ich diela sú často ovplyvnené alebo odkazujú na iných umelcov.

Jake Chapman sa narodil v roku 1966 v Chellenhame, Dinos v roku 1962 v Londýne, kde žijú a pracujú Dielo bratov Chapmanovcov, vysoko oceňovanej dvojice, ktoré  tvorí neoddeliteľnú a veľmi zreteľne čitateľnú súčasť medzinárodnej umeleckej scény, má úplne rôznorodý charakter, a to nielen vďaka celej škále umeleckých techník, ktorými sa vyjadrujú, ale aj rozmanitosťou námetov a tém, ktorým sa venujú s iróniou a sarkazmom sebe samým.

Silnú odozvu z ich mnohostrannej tvorby vzbudil ich zásah do Goyových grafických listov z cyklu Hrôzy vojny, vydaných v špeciálnej edícii v roku 1937, kde hlavy obetí nahradili vyobrazením klaunov a šteniat. Ničenie, znesvätenie a odstraňovanie cudzích obrazov, vychádzajúce z ikonoklazmu, môžeme chápať aj ako reflexiu barbarstva našej vlastnej kultúry. Jake a Dinos vytvárajú inštalácie, skulptúry a obrazy, ktoré pomocou cynického a sarkastického humoru poukazujú na súčasnú poklesnutú politickú, spoločenskú, náboženskú a morálnu situáciu. Fascináciou, hororom, zlom a perverzitou našej spoločnosti nastavujú zrkadlo realite súčasného sveta a poukazujú na banalitu všadeprítomného zla. Výsledok ich počínania je intenzívny, brutálny, znepokojujúci a ironický.

Známa je séria šamanských plastík spracováva tému primitívnych kmeňov, pričom nečakane glosuje spoločenské fenomény. Medzi soškami a maskami, ako vytiahnutými z útrob džungle, vyčnieva napríklad postava pojedajúca hranolčeky z fast foodu. Vtipne potom pôsobí označenie takých diel. Sošky sú pomenované číselnými kódmi, za ktorými sa skrývajú telefónne čísla vybraných londýnskych prevádzok  McDonald´s.

Medzi najpôsobivejšie diela patria Menejcenné deti. Jedna sa o figuríny detí, ktoré vyzerajú v teplákoch obzvlášť vierohodne. Na sile im dávajú spotvorené obličaje. Každé z nich má totiž isté zvieracie vtelenie. Z detičiek sa tak stali monštrá. Proste stelesnené zlo.

Chapmanovci sa zaradili medzi umelcov, ktorí sa nechali zlákať komerčnou tvorbou pre luxusné značky. Ich tvorba často vyvoláva diskusie a patria medzi škandalóznych autorov. Vždy šokujú a prekvapia.

Ďalšie články