Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Japonská pianistka Hiromi ponúkne hudobné lukulské hody

Japonská pianistka Hiromi ponúkne hudobné lukulské hody


hiromiNa záver to najlepšie. Vyvrcholením šiesteho ročníka festivalu Leto v parku v Košiciach bude v posledný augustový deń koncert japonskej pianistky a skladateľky, jednej z najvplyvnejších jazz(wo)man súčasnosti a držiteľky Grammy. Fantastická Hiromi Uehara so svojim hviezdnym The Trio Project sa predvedie so svojou neopakovateľnou hudobnou show v Dome umenia. Bude do exotický bonbónik s náplňou nespútanej energie v podaní interpretky, ktorá svojou hrou na klavíri a vystúpeniami očaruje, pohlcuje  a fascinuje publikum i odbornú verejnosť po celom svete. Bude to chutná čerešnička zo sakury na torte, ktorú by bolo hriech neochutnať.

Drobná a usmievavá Japonka sa preslávila virtuóznou technikou hry, energickými koncertmi a svojimi skladbami, ktoré sú zmesou jazzu, progressive rocku, vážnej hudby a fusion. Hiromi odmieta akékoľvek škatuľkovanie svojej hudby. V každom prípade jej hudba a spôsob hrania sú elektrizujúce a hypnotické.

Narodila sa v japonskom meste Šizuoka. Hre na klavír sa začala učiť v šiestich rokoch, kedy začala skladať prvé pesničky. Od svojej učiteľky sa naučila vnímať a používať nielen technické aspekty hudby, ale hlavne intuitívne. Ani nie rok po prvej hodine sa stala študentkou hudobnej školy Yamaha. V dvanástich rokoch obsadila priečku klaviristky v orchestri a v štrnástich hrala dokonca s Českou filharmóniou. Okrem klasickej hudby ju začal zaujímať  aj jazz. Obdivovala a počúvala Chicka Coreu. Spoznala ho v sedemnástich. Ako zvyčajne šla na hodinu klavíru v Tokiu. Chick v tom čase skúšal o poschodie vyššie piano na večerný koncert. Išla ho pozdraviť, chvíľu spolu hrali a on ju pozval na druhý deň na pódium. Ich ďalšie stretnutie na jazzovom festivale viedlo k natočeniu spoločnej platne. Podnikol s ňou aj svetové turné.

Tak sa Hiromi dostala do povedomia japonskej verejnosti. Avšak skutočnú slávu získala až po vydaní svojho debutového albumu. V roku 2003 úspešne ukončila štúdium na prestížnej hudobnej univerzite Berklee College of Music v Bostone, kde spoznala svojich spoluhráčov, s ktorými mala rôzne projekty, a to slovenského bubeníka Martina Valihoru a basgitaristu Tonyho Greya.  Ešte pred dokončením štúdia podpísala zmluvu s nahrávacou spoločnosťou Telarc.  Debutovala sólovým albumom Another Mind. V Japonsku získal zlatú platňu za 100 000 predaných nosičov a ocenenie „Najlepší džezový album roka“. O rok neskôr vydala Hiromi druhý album „Brain“, ktorý získal ešte viac cien a uznania.

Na jazzových festivaloch koncertuje so svojim triom, ktoré pôvodne tvorili basgitarista Mitch Cohn a bubeník Dave DiCenso. Albnum Brain nahrala s Tonym Greyom a Martinom Valihorom. Ako hosť si zahral Anthony Jackson.  Na jednom vystúpení sa k nim pridal gitarista David Fiuczynski, ktorého strieda na koncertoch John Shannon.

Na vyvrcholení Leta v parku sa Hiromi predstaví s Anthony Jacksonom, propagátorom šesťstrunovej basgitary a známym jazzrockovým veteránom, bubeníkom Stevom Smithom, ktorého právom zaraďujú medzi najlepších hráčov na bicie. Na svojom konte má spoluprácu so všetkými možnými slávnymi muzikantmi. Za všetkých stačí pripomenúť pôsobenie v kapele francúzskeho huslistu Jeana-Luca Pontyho, na ktorého slávnom albume Enigmatic Ocean z roku 1977 sa podieľal.

Anthony Jackson je viac ako 40 rokov v brandži vynikajúcim basgitaristom. Podieľal sa na desiatkach albumov pri ich nahrávaní, ale vždy ako sideman. Výpočet umelcov, s ktorými kedy spolupracoval by bol veľmi dlhý. Spomedzi jazzových je to Chick Corea, Al DiMeola, Nancy Wilson, George Benson, Quincy Jones, Lee Ritenour, Michel Petrucciani, Pat Metheny, Michel Camilo, Mike Stern a iní. Iba nedávno nahral svoj prvý album pod vlastným menom s názvom Interspirit.

S The Trio Projectom nahrala Hiromi dva albumy Voice a Move. Svojou unikátnou fúziou vážnej hudby, jazzu a rockových postupov si vytvorila vlastný štýl, pre ktorý je oceňovaná ako jedna z najvýznamnejších postáv súčasnej jazz fusion.

Hiromi v jednom z rozhovorov prezradila o svojej tvorbe, že je ako jazzové roboty z japonských animovaných seriálov. Na začiatku sú vždy dobré, ale potom sa zbláznia a začnú vyvádzať. Hiromi plus klavír na pódiu sa rovná iná osoba. A že je to skutočne tak, treba sa prísť presvedčiť na vlastné oči, a hlavne uši.  S jej osobou sa spájajú len superlatívy – virtuózna, bravúrna a brilantná technika hry, živelnosť, energickosť, jej koncerty sú vždy hudobné lukulské hody, najlepšia, najúžasnejšie, najoceňovanejšia, skrátka pianistka a jej nadpozemsky znejúca hudba.

Ďalšie články