Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Koncerty, ktoré sa počúvali so zatvorenými očami a film sa premietal aj bez premietačky

Koncerty, ktoré sa počúvali so zatvorenými očami a film sa premietal aj bez premietačky

Koncerty filmovej hudby sú vždy milou spomienkou na prežité chvíle v kine. Keď odchádzame, v podvedomí nám znejú melódie ešte dlho. Samozrejme, musia byť také, ktoré nám utkvejú v pamäti. A keď ich znovu počujeme, znovu sa nám začnú vynárať príbehy z filmového plátna aj bez toho, aby sa film premietal. Takú silu má naozaj dobrý soundtrack. Špičkoví hudobníci nás vedia preniesť cez filmovú hudbu znovu do kinosály, aj keď sedíme v koncertnej a nič nepozeráme, iba počúvame melódie. Takýto zážitok sprostredkovali umelci bez ohľadu na to, či sedel iba jeden hudobník za klavírom alebo hral malý alebo veľký orchester. Filmová hudba si publikum podmanila natoľko, že jej nikdy nebolo dosť a sály praskali vo švíkoch a väčšinou sa v jeden večer opakovali dvakrát.

Richard Rikkon

Klavír a za ním fenomenálny klavirista. Richard Rikkon je osobnosť, ktorej koncertné vystúpenia uchvacujú mladých, aj tých skôr narodených. Virtuózny hudobník, ktorého koncerty sa nikdy neopakujú, pretože zakaždým je to iná improvizácia, bol  znovu oživením festivalu Leto v parku 2020 v tom pravom zmysle. Priniesol filmovú hudbu aj pop vo vlastnom prevedení a už po niekoľký raz si podmanil publikum. S ľahkosťou a úsmevom na tvári. Jeho priaznivci zažili, ako vždy, fantastický večer so známymi soundtrackmi i populárnymi melódiami. Počas jeho vystúpení sa v hlavách poslucháčov premietali filmy a znela hudba, ktorá ich v pozadí sprevádza. Filmový koncert je vždy spomienkou na prežité chvíle v kine, obohatené o osobný vklad virtuózneho hudobníka. Nebo, pod ktorým sa koncert odohrával, je nekonečné. Rovnako ako Rikkonova hudba, ktorú interpretuje. Opäť bol iný, aj keď zneli filmové skladby, ktoré sme už v jeho podaní počuli.

Klavírne improvizácie Richarda Rikkona dodali filmovej hudbe zvláštne čaro. Celovečerný film sa „premietal“ na pódiu bez filmového plátna. Znela iba hudba – filmová v podaní klaviristu. Obrazy z rôznych známych titulov sa vynárali iba v mysliach divákov. Koncert známeho interpreta a jeho bravúrna hra na čarovnom klavíri vtiahla publikum do hudobného víru pre veľký záujem hneď dvakrát. Mnohí si totiž pamätali jeho nezabudnuteľné vystúpenie na hladine bazéna v Kunsthalle/Hale umenia. Ľudia sa nechali unášať melódiami známych filmov, ktoré vyznievali trochu inak ako v kine. Tak „rikkonovsky“, ale vždy rozpoznateľne. Charizmatický hudobník zahral melódie z Krstného otca, Vtedy na západe, zaviedol k Robinovi Hoodovi, zaznela hudba z Temného rytiera, nechýbala Aféra Thomasa Crowna, Indiana Jones, Mission: Impossible, Leví kráľ. Počuli sme aj Edith Piaf a skladbu Non, je ne regrette rien, na programe bola aj Amelia z Montmartre, ale aj hudba zo snímok Shine, Nedotknuteľní, Pianista, Čierna labuť, Schindlerov zoznam či Piráti z Karibiku.

Dva razy po sebe plná sála si vychutnávala známe filmové melódie v interpretácii klaviristu Richarda Rikkona. Bol to celovečerný film prekrásnej hudby, ale aj keď mal identické dve časti a znela hudba tých istých autorov k tým istým filmom,  predsa sa líšili. Boli to dva koncerty v dvoch improvizáciách iba jediného klaviristu. Rovnaké, a predsa iné, ozvláštnené jeho hudobnou osobnosťou a nenapodobiteľnou hrou. Z celej plejády filmových melódii hneď v úvode zaznela skladba z filmu Klaun, ktorú vystriedala geniálna speváčka Edith Piaf. Potom nasledovali ďalšie skladby, ktorých tvar nemenil, ale využíval koloralitu klavíra. Ako hovorí, človek môže veľmi čarovať so zvukom klavíra a využívať jeho všetky možné nuansy, čo na pódiu, postavenom na hladine bazéna , osvetlenej reflektormi, aj dokázal a skutočne čaroval s tónmi. Večer zneli aj ozvláštnené skladby zo známeho filmu Shine či La Campanella Franza Liszta. Výber hudby bol naozaj pestrý. Úspech žal aj Forrest Gump od Alana Silvestri i skladba Philipa Glassa The Poet Acts z filmu Hodiny. Nechýbala hudba z Amélie z Montmartru, z filmov Nedotknuteľní, Schindlerov zoznam, Pianista, Čierna labuť a ďalších.

Filip Jančík

Rockový huslista Filip Jančík svojou strhujúcou hudobnou show presvedčil, že husle nie sú nudný nástroj. Po úspechoch a rokoch strávených v zahraničí sa husľový virtuóz vrátil na Slovensko. Sériou koncertov chcel doma ukázať, že populárna a orchestrálna hudba dokážu nájsť spoločný prienik. V Kasárňach/Kulturku predviedol energické vystúpenie plné svetiel a známych melódií. V jeho repertoári možno nájsť okrem známych letných hitov ako Something Just Like This od Chainsmokers a Coldplay alebo Animals​ skupiny Maroon 5 aj množstvo filmovej hudby, najmä velikána Hansa Zimmera. V doposiaľ nepočutej verzii tak aj slovenskí fanúšikovia mali možnosť počuť skladby zo snímok Kung Fu Panda, Počiatok – Inception, Pearl Harbor, ale aj trilógií Indiana Jones, Piráti z Karibiku a Terminátor a tiež legendárnej ságy Hviezdne vojny. Sprevádzala ho aj osemčlenná medzinárodná kapela, pozostávajúca z najlepších hudobníkov. V ansámbli nechýbali okrem huslí klavír, violončelo, gitara, bicie, perkusie, ale aj fujara a cimbal.

Peter Balogh Orchestra

Počúvať filmovú hudbu je rovnako silný zážitok ako pozerať film, ktorý na pozadí dotvára hudba. Vyvolať silné emócie a spomienky na videné tituly vedia aj hudobníci. Publikum zaujali aj štyria muzikanti z Peter Balogh Orchestra, ktorá má vo svojom portfóliu filmovú hudbu, salónnu, hudbu národov, celosvetové melódie či operety. Večerný program bol naozaj veľmi rôznorodý. Návštevníci sa ocitli na Titanicu a vypočuli si skladbu My Heart Will Go On, ktorú spievala Céline Dion, hudbu z filmu Love Story, ktorej prepožičala svoj hlasTaylor Swift či skladbu She z filmu Notting Hill. Zaznela ľúbostná pieseň z filmu Cinema Paradiso, song španielskej speváčky Ruth Lorenzo Dancing in the Rain (Tanec v daždi), s ktorým zastupovala Španielsko na Eurovision Song Contest 2014 v Dánsku, ale tiež The Tango z filmu Scent of a Woman a skladba z filmovej snímky Dancing in the Rain. Poslucháči sa vypočuli skladby z filmov Krstný otec, z Doctora Zhivaga, pripomenuli si rozprávku Tri oriešky pre Popolušku. Hudobníci zahrali  I Will Wait For You z muzikálu Dáždniky z Cherbourgu. Nechýbali Schindlerov zoznam, A Man and A Woman, zo 17 zastavení jari skladby Gde to daleko a Those Wer The Days, Someday my Prince will Come zo Snehulienky a sedem trpaslíkov, hudba z filmov Vtedy na západe, Harry Potter, Milord od Edit Piaf, Ružový panther či skladba Franka Sinatru New York, New York.

Štátna filharmónia Košice

Orchestrálne soundracky ku kultovým filmom odohrala v Kunsthalle/Hale umenia Štátna filharmónia Košice pod dirigentskou taktovkou Karola Kevického na dvoch koncertoch. Počas večera filmovej hudby zneli skladby, ktoré skomponovali k filmom skladatelia Samuel Barber, James Horner, Ennio Moricone a jedna z najvýznamnejších osobností, ovenčená Oscarmi za hudbu, ktorá sprevádza filmové trháky, americký skladateľ John Wiliams. Návštevníci si pripomenuli filmy, ktoré dodnes vypredávajú kinosály. Od amerického hudobného skladateľa Samuela Osborna Barbera si vypočuli azda jeho najznámejšiu skladbu Adagio for Strings. S Titanicom sa publikum ponorilo do hudby ďalšieho amerického skladateľa orchestrálnej a filmovej hudby Jamesa Roya Hornera, ovenčenej dvoma Oscarmi. Program večera spríjemnila aj nesmrteľná melódia z filmu Vtedy na Západe, ktorú poznajú stámilióny ľudí na celom svete. Jej autorom je Ennio Morricone, nazývaný tiež Mozartom filmového sveta. Napísal hudbu k 500 filmom a seriálom. Zarezonoval tiež John Williams. V podaní  ŠfK si publikum zaspomínalo na skladby z filmov Superman, E. T., Jurský park a veľkú časť programu venovali  hudobníci jeho veľdielu – päťdielnej orchestrálnej suite Star Wars.

Po veľmi úspešnom koncerte filmovej hudby v klavírnom prevedení sa aj ďalšie dva niesli v tomto duchu. Tentoraz to nebol iba klavír, ale symfonický orchester Štátnej filharmónie Košice. Hudbu z najznámejších filmov uviedlo toto teleso pod dirigentským vedením Martina Leginusa. Znela predovšetkým hudba amerického skladateľa Johna Williamsa. Okrem známych skladieb zo soundtrackov k filmom Superman, Indiana Jones, Star Wars si poslucháči vypočuli aj skladby z filmov Čeľuste či Gejša. Vypočuť si mohli aj Psycho suite od Bernarda Herrmanna. John Towner Williams (1932) je vďaka 45 nomináciám označovaný za najviac nominovaného žijúceho umelca na Cenu Akadémie. O jednu viac má len Walt Disney. Skomponoval partitúry k vyše 100 filmom. Je dvorným skladateľom hudby ku filmom Stevena Spielberga. Doteraz získal 5 Oscarov, 3 Emmy, 4 Zlaté glóbusy a 21 cien Grammy. Prvé ocenenie dostal v roku 1971 za adaptáciu hudby k muzikálu Normana Jewisona Fiddler On The Roof  (Fidlikant na streche). Zložil hudbu k mnohým, predovšetkým fantastickým, dobrodružným a najpopulárnejším filmom všetkých čias, ako sú Hviezdne vojny, Jurský park, Čeľuste, Indiana Jones Schindlerov zoznam Superman, AI – umelá inteligencia a Harry Potter.

Wars & Kaper DeconstructiON

Letný hudobný festival Hevhetia priniesol jedinečný koncert filmovej hudby s názvom Wars & Kaper DeconstructiON, ktorý v Kunsthalle/Hale umenia odohrali  Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling trio a DJ Krime. Koncert a pôsobivá vizuálna šou bola slovenskou premiérou programu, ktorý vzdal hold dvom poľským hudobným skladateľom 20. storočia Henrykovi Warsovi a Bronisławovi Kaperovi. Tí sa po 2. svetovej vojne presadili skladaním filmovej hudby v takzvanej „zlatej ére“ Hollywoodu. Sú jednými z prvých Poliakov Poliakov, ktorí v ňom zanechali hlboké stopy a stali sa spolutvorcami úspechov amerického filmu. Ich kompozície zazneli vo viac ako dvesto amerických produkciách od 30. do 60. rokov. Fanúšikovia Milesa Davisa a Johna Coltranea môžu byť prekvapení, že slávne jazzové štandardy “On Green Doplhin Street” a “Invitation” napísal práve Bronisław Kaper. Ten za hudbu k muzikálu Lili získal v roku 1953 Oscara.

Antonio Sanchez

To, že bubenícka špička Antonio Sanchez potvrdzuje majstrovstvo každým úderom, presvedčil na svojom vystúpení v Kasárňach/Kulturparku. Päťnásobný víťaz Grammy Awards, autor hudby k oscarovému filmu BIRDMAN a skvelý hudobník zavítal do Košíc s projektom Antonio Sanchez and Migration. Je jedným z najrešpektovanejších súčasných bubeníkov, ktorý zažiaril v spolupráci s Pat Methenym. Sprevádzali ho elitní hudobníci z New Yorku. Spolu s ním vystúpili Seamus Blake (tenor saxofón a EWI), John Escreet (piano) a Matt Brewer (akustická i elektrická basa). Soundtrack k ocenenému filmu je zvláštny tým, že po celý čas počuť iba Sanchezovu biciu súpravu. Spletité polorytmy plynú s dokonalou prirodzenosťou a zároveň s citom pre melodickosť s neskutočne expresívnymi emóciami, eleganciou a prepracovanosťou.

Philip Glass

Hudobná legenda a oceňovaný autor filmovej hudby Philip Glass odohral v Kunsthalle/Hale umenia výnimočný koncert. Svetoznámy americký skladateľ a klavirista, držiteľ prestížneho ocenenia Glenn Gould Prize, ktoré je označované aj ako Nobelova cena umenia, je považovaný za jedného z najvplyvnejších skladateľov druhej polovice 20. storočia. Práve filmová hudba mu zaistila celosvetové renomé. Okrem iného napísal hudbu k strhujúcim historickým dokumentom producenta Geoffryho Reggia Qatsi Trilogy (Koyaanisqatsi, Powaqqatsi a Naqoyqatsi). Tri z celovečerných filmov, ku ktorým zložil hudbu, boli nominované na Oscara. Svoju prvú nomináciu na najprestížnejšiu filmovú cenu, ale tiež Zlatý glóbus za najlepšiu hudbu, udeľovaný Asociáciou hoolywoodských zahraničných novinárov, získal za životopisný film Kundun – Život dalajlámu  (1997).  Sošku Zlatý glóbus si odniesol za hudbu k filmu Truman show (1998) s Jimom Carreyom. Hodiny (2002) s Meryl Streep, Nicol Kidman a Julianne Moore mu priniesli opäť nielen nomináciu na Oscara a Zlatý glóbus, ale aj získanie ceny Britskej filmovej akadémie za najlepšiu filmovú hudbu. Najnovší film Leviatan (2014) Andreja Zvjaginceva, ku ktorému zložil hudbu, bol Zlatým glóbusom ocenený za najlepší zahraničný film.

Duo Kollar – Czajkowska

Jedným z koncertov, ktorý si zaslúži prívlastok výnimočný, odohralo Duo Kollar – Czajkowska v Kunsthalle/Hale umenia. Na pódiu sa stretli slovenský gitarista, skladateľ filmovej a divadelnej hudby, producent a scenárista David Kollar a poľská hudobná skladateľka, speváčka a klaviristka India Czajkowska, ktorá komponuje komorné skladby a experimentuje s elektronikou a sonoristikou. Zaoberá sa aj filmovou a divadelnou hudbou. Prešovský hudobník spolupracuje s nórskym gitarovým mágom Eivindom Aarsetom,  jedným z najvýznamnejších a najlepších gitaristov a inovátorov v hre na elektrickú gitaru v celej Európe  a jeho Sonic Codex Orchestra. Doposiaľ pripravil hudbu k viac ako 17 filmom a siedmim divadelným predstaveniam. Posledné malo premiéru v londýnskom East Moon Theatre v réžii Martyny Lyko. Pripravil hudbu k dokumentárnemu filmu amerického režiséra Dmitry Trakovského – Orthodox Aljaska. Jednou z oblastí umeleckého záujmu Indie Czajkovskej je vytváranie soundtrackov pre filmy a hudbu pre divadlo. India spolupracuje s poľským režisérom Andrzejom Titkowom, Piotrom Uklanskim, (Letná láska, 2006 – Karel Roden, Val Kilmer), aj s NRS GROUP zo Sydney (Poľskí noví Židia).

 

Ďalšie články