Košická opera bodovala u kritikov

Viacero ocenení získala košická opera v Ankete opernej kritiky 2013/2014, ktorú po tretíkrát vyhlásil špecializovaný webový portál operaslovakia.sk. Bodovali najmä sólistické výkony a viacnásobne úspešná bola najmä inscenácia opery Richarda Straussa Ariadna Naxe.

V ankete v tomto roku hlasovalo šesť slovenských kritikov – Mária Glocková, Michaela Mojžišová, Lýdia Urbančíková, Vladimír Blaho, Jozef Červenka a Pavel Unger. Svoje hlasy udeľovali v týchto kategóriách Najlepšie hudobné naštudovanie, Najlepšia inscenácia sezóny,  Najlepší ženský sólistický výkon, Najlepší mužský sólistický výkon, Objav sezóny, Skokan sezóny a Udalosť sezóny.

V kategórii Najlepšie hudobné naštudovanie získal tretie miesto dirigent Marián Lejava za náhly záskok Konrada Leitnera pri hudobnom naštudovaní a premiére opery Ariadna na Naxe v košickej opere. „Svojim záskokom a výkonom zachránil náročné výkony a mesiace štúdia celého operného súboru, navyše sám ako dirigent dosiahol sústredený a bezchybný javiskovo i hudobne komplexný tvar symfonicky stavaného hudobného diela,“ napísala v zdôvodnení Lýdia Urbančíková. Za výkon v neľahkej situácii si Lejava vyslúžil u kritiky aj 1. miesto v kategórii Skokan sezóny.

Ariadna na Naxe bola úspešná aj v ďalších kategóriách. Spolu s Mozartovou operou La clemenza di Tito bratislavského SND získala košická inscenácia tretie miesto v kategórii Najlepšia inscenácia sezóny. Okrem toho z Austrálie pochádzajúca a v Košiciach veľmi populárna sólistka Louise Hudson sa umiestnila na bronzovom stupienku v kategórii najlepší žensky spevácky  výkon za svoje stvárnenie titulnej postavy Ariadny „Do postavy vniesla pravý dramatický soprán s kovovým jadrom, leskom a veľkým zmyslom pre modelovanie štýlu,“ povedal o ocenenej hudobný kritik a publicista Pavel Unger.

 Úspešná bola aj posledná nová inscenácia košickej opery, známe operné dvojičky Sedliacka česť a Komedianti. László Boldizsár podal podľa kritikov Najlepší mužský spevácky výkon sezóny v postavách Turidda a Cania. „Postava Cania je zrejme najhodnotnejšou kreáciou, ktorú maďarský tenorista doposiaľ na slovenských javiskách vytvoril. Jeho dramatický, kovovo lesklý, podmanivou talianskou farbou obdarený, na dlhom pevnom dychu nesený tenor sa ani na najmenší okamih vypätého partu nedostal do úzkych. Pri absolútnom technickom nadhľade si mohol vychutnať výrazové nuansy svojho hrdinu: sústavná duševná tenzia a bezútešné zúfalstvo nemilovaného manžela vzbudzovalo – napriek Caniovej brutalite a žiarlivosti – viac súcitu než antipatie,“ napísala Michaela Mojžišová. Ocenenie za svoj veľký debut dostal aj Titusz Tóbisz, ktorý v opere Komedianti alternoval tiež v postave Cania a v kategórii Skokan roka získal tretie miesto.

Bez ceny neostala ani tretia inscenácia, ktorá mala v Košiciach premiéru v minulej sezóne. Objavom sezóny v slovenskej opere je podľa odborníkov rakúska sólistka Ncikola Proksch a jej výkon v postave Aminy v košickom naštudovaní Belliniho opery Námesačná.

 

 

 

One Response to Košická opera bodovala u kritikov

  1. Veronika Kitová

    nedá sa to nenapísať: včera sme mali nesmierne krásny umelecký zážitok. Budem z neho žiť aspoň dva týždne. Nesedím v opere denne, a za posledných 5 rokov som sa v historickej budove ŠD necítila tak dobre. Ďakujem nielen majstrovi L. Boldizsárovi , ale aj réžii, scéne, dirigentovi a všetkým spevákom a tvorcom. Boli výborní.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.