Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Kvetanov symbolický odkaz hmoty „morového stĺpu“

Kvetanov symbolický odkaz hmoty „morového stĺpu“

Vďaka multimediálnemu slovenskému umelcovi Marekovi Kvetanovi sa Galéria Alfa v Kasárňach/Kulturparku ponorí do Bielej noci v dňoch 15. – 17. 10. 2021. Návštevníci môžu jeho dielo Fuscum subnigrum obdivovať v piatok, sobotu a nedeľu od 18:30 do 22:00 hod.  

Francúzsky filozof G. Deleuze hovorí v knihe Záhyb o komunikácii „medzi zahnutiami matérie a záhybmi duše“. Pôvodne oddelené roviny (tela a duše, figuratívnosti a abstrakcie) sú zjednocované záhybmi, popierajúcimi jednoznačné rozlíšenie medzi vonkajším a vnútorným. Zodpovedá to komplikácii, s ktorou pracuje objekt Mareka Kvetana.

Formou parafrázuje tzv. morové stĺpy a je vytvarovaný z organicky generovanej hmoty do podoby kónického stĺpu – kužeľa. Priznaný je architektonický podstavec kužeľa, no vynechané sú postavy svätcov a ich atribúty. Vnútorná forma je digitálnym ofsetom vonkajšej. Je generovaná polygonickou štruktúrou matematicky analyzujúcou a interpretujúcou vonkajšiu (videnú – poznanú) formu do novej vlniacej sa prázdnoty. Vrstevnatosť diela uzatvára zvuková vrstva vytvorená priamo pre objekt objektom. Vytvára tak ďalšiu dematerializovanú rovinu jeho vnímania.

Symbolický odkaz hmoty „morového stĺpu“ je v tejto pandemickej a postpandemickej dobe doplnený o digitálnu rovinu – konštrukt anorganického virtuálneho sveta. Rys baroka v diele, to je záhyb pokračujúci do nekonečna. A barok predovšetkým záhyby rozlišuje podľa dvoch smerov, podľa dvoch typov nekonečna, ako keby malo nekonečno dve vrstvy: prehyby hmoty a záhyby v duši.

Marek Kvetan je slovenský multimediálny umelec, ktorý s úspechmi pôsobí na stredoeurópskej scéne. Prináša post-konceptuálne postupy a preferuje kalkuláciu, pojmové myslenie a dvojité kódovanie. Svoje analytické spôsoby uvažovania premieta do rozličných médií – v poslednom období sa však sústreďuje najmä na digitálne printy a tvorbu objektov. Študoval na Katedre výtvarných umení VÚT v Brne a svoje štúdium ukončil na Katedre maľby na bratislavskej VŠVU.

UPOZORNENIE: Aby mohli byť v bordovom okrese diela vystavené, bolo nevyhnutné upraviť aj podmienky návštevnosti. K jednotlivým inštaláciám budú mať prístup iba kompletne zaočkovaní návštevníci, ktorí sa musia pred vstupom preukázať QR kódom v GreenPasse.

Ďalšie články