Režisérku láka spojenie situačnej komédie s drámou

stastne divadlo kosiceRežisérkou pripravovanej premiéry opery Richarda Straussa Ariadna na Naxe, ktorú Štátne divadlo Košice uvedie 14. marca o 19:00 v Historickej budove ŠD, je úspešná Linda Keprtová. Jej režisérsky debut v Košiciach, ktorým boli v minulom roku Dialógy karmelitánok F. Poulenca, získal viacero ocenení, vrátane ocenenia DOSKY 2013 za najlepšiu réžiu. Hovorili sme s ňou o pripravovanej premiére.
Prečo sa dramaturgia opery rozhodla práve pre tento titul?
Košická opera sa v posledných rokoch dlhodobo snaží prinášať opernému divákovi, okrem známeho a ľúbivého repertoáru aj tituly menej známe. Teda aj tie, ktoré v Košiciach dosiaľ nikdy neboli uvádzané. Tak je to aj s operou Ariadna na Naxe. Dôvodov, prečo sme sa rozhodli ju zaradiť do dramaturgického plánu je niekoľko. Po prvé sa nám podarilo pre inscenáciu získať rakúskeho dirigenta Konrada Leitnera, ktorý je jedným z najväčších odborníkov na dielo Richarda Straussa, dirigenta, o ktorého sa bude môcť oprieť celý hudobno–vokálny aparát. Ďalším dôvodom je tiež fakt, že členovia súboru sa vyložene hodia na niektoré konkrétne roly tejto opery. Za všetkých spomeniem napríklad postavu Zerbinetty, ktorá akoby bola napísaná priamo pre Michaelu Várady, či postavy pre mužské obsadenie Mariána Lukáča a Mareka Gurbaľa. Opera Ariadna na Naxe patrí v celom svete k veľmi populárnym titulom, dúfajme teda, že tak bude aj u nás v Košiciach.
Mohli by ste nám popísať váš režijný zámer?
Opera Ariadna na Naxe v sebe ukrýva mnohé tajomstvá a zákutia, ktoré sú pre samotných inscenátorov výzvou k ich uchopeniu. Režijná koncepcia košickej inscenácie je založená na dvoch pilieroch. Tým prvým môžeme pomenovať pravidlo, že umenie má mnoho tvárí, mnoho názorov, že „akademizmus“ v umení nesmie existovať a že názor jedinca na umenie je pre neho samotného dôležitejší, než názor väčšinový. Druhým, a to veľmi zásadným momentom, ktorý chcem v košickej inscenácii akcentovať, je fenomén sociálnych rozdielov v spoločnosti – fenoménom stále viac roztvárajúcim nožnice sociálnych rozdielov. O to viac výraznejšie snáď vyznie výtvarná stránka predstavenia, ktorá sa rozlieta v nekonečnej fantázii absurdných situácií a vzťahov.
Princíp „divadla v divadle“ prináša v inscenácií viacero rovín.

Ktorý bude dominovať u vás?

Tento „kúsok“ je pre režiséra veľmi ťažký. Tých rovín a možností je naozaj veľa. Veľmi som premýšľala, ktorou cestou sa vydám. A veľmi ma na tejto opere láka spojenie situačnej komédie a humoru s drámou, ktorá sa odohráva v druhej rovine. Veľmi zásadné na tomto diele je to, že sa v prvej časti stretávame s rôznymi typmi, ktoré sa vzápätí v tej opere menia. A nevdojak tak vzniká otázka, či je to o tom, že hrajú nejakú úlohu alebo o tom, že naozaj vyjadrujú svoje vlastné emócie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.