Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

MARTIN PARR (Veľká Británia)

MARTIN PARR (Veľká Británia)

Martin Parr (1952) je britský dokumentárny fotograf. Od roku 1994 je členom foto agentúry Magnum Photos. Okrem fotografovania sa venuje aj pedagogickej a edičnej činnosti, kurátorstvu a zberateľstvu. Jeho meno sa spája s inovatívnym prístupom k dokumentárnej fotografii 80. rokov minulého storočia a s etablovaním farebnej fotografie v Európe.

Jeho projekt Luxury (Prepych) je zameraný na vzťah ľudí k peniazom a bohatstvu. Túto tému spracoval v rovnakom duchu ako by tradiční dokumentaristi spracovali tému chudoby. Chcel ukázať, ako si bohaté vrstvy užívajú, a tak sa zameral na priestory, kde sa voľne pohybujú – umelecké veľtrhy, konské dostihy alebo módne prehliadky, kam sa chodia zabávať, popíjať, ale zároveň sa aj predviesť v prostredí, ktoré je pre nich prirodzené. Jeho fotky zachytávajú vrstvu bohatých ľudí ako sa zabávajú a relaxujú, a to nielen v krajinách západnej Európy, ale aj v ekonomicky rozvíjajúcich sa krajinách.

Ako autor hovorí, na fotografii ho fascinuje jej schopnosť premeniť realitu na fikciu. Baví ho sledovať a zachytávať momenty, ktoré vznikajú v dôsledku spoločenských predsudkov.

Zameriava sa na prvý svet a jeho problémy, súvisiace s prílišným bohatnutím. Jeho pohľad na bežnú spoločnosť, zaťaženú konzumnými a globalizačnými stereotypmi, je vskutku neobyčajný – ironizujúci, humorný, ale nie gýčový. Rád paroduje, nesnaží sa o dokonalú kompozíciu.

Martin Parr cez fotografie ukazuje svet, ktorý dobre poznáme v inej perspektíve. Z obyčajných vecí dokáže vyťažiť maximum, ale nezosmiešňuje ich. Na prvý pohľad pestrofarebné momentky strednej vrstvy britskej, talianskej alebo nemeckej spoločnosti vyzerajú ako reklamné snímky, ale pod krikľavým a svojim spôsobom agresívnym povrchom buble tragická vyprázdnenosť okolitého života. Chce sa smiať i plakať zároveň, a to je autorov zámer.

„Keď sa pozerám na dnešný svet, som deprimovaný a fascinovaný zároveň, a tento rozpor je viditeľný v mojich fotografiách. Svet okolo nás je smutné miesto, problematické, ale vždy veľmi zaujímavé,“ zdôrazňuje fotograf, ktorý začínal s klasickou čiernobielou sociálnou dokumentaristikou v malom meste. Tú neskôr vymenil za farebnú sýtosť a nemilosrdný blesk, dodávajúci snímkam na brutálnej intenzite.

Témy však zostali rovnaké, a to tzv. middle class so všetkými jej stereotypmi a klišé. Parr zachytáva opaľujúcich sa Britov na špinavých plážach, tučných Nemcov konzumujúcich párky, znudené páry alebo v cykle Luxury okázalosť moskovských dám. Jeho pozornosti neušli ani jedlá z fast foodu alebo dopady masového turizmu.

Okrem fotografovania je M. Parr tiež vášnivým zberateľom bizarných objektov a spomienkových predmetov reflektujúcich politické a sociálne udalosti, ktoré trefne dokresľujú jeho myšlienkový svet. Medzi fotografovaním a zberateľstvom nevidí zásadný rozdiel. Známe sú napr. také kuriozity ako konvička v tvare Margaret Thatcherovej, ktorú neznášal, lebo bola pravicová ministerka či hodinky, taniere alebo zapaľovače so Saddámom Husajnom, kozmické suveníry s Jurajom Gagarinom či sovietske budíky.

„Chcem byť hyperkritický a aj keď som seriózny fotograf, snažím sa i baviť,“ tvrdí autor, ktorý patrí medzi  celosvetovo uznávané osobnosti súčasného umenia. 

Ďalšie články