Minimalistické a abstraktné kompozičné hry Petra Cábockého v olejomaľbách

Miniatúrne olejomaľby z tvorby Petra Cábockého, absolventa prestížnej londýnskej akadémie Chelsea College of Art and Design, sú novým výstavným formátom, ktorý ponúka malorozmerné diela súčasnej abstraktnej provizionalistickej maľby. Tá rezignovala na remeslo, dokonalé prevedenie, virtuozitu a dokonca na ambície. Umelec na výstave pod názvom Picture this/Obrazne ponúka abstraktné maľby, pri ktorých vychádza z priebežných akvarelových kresieb alebo malieb.

„Sú takým začiatočným bodom, od ktorého sa odrazím a keď sa dostanem k maľbe, tak sa veľakrát  stane, že konečný výsledok už nemá nič spoločné s pôvodným nápadom. Možno sú pre niekoho zaujímavé tým, že sú veľmi maličké a intímne. Pre mňa je zaujímavý ich kontrast s týmto veľkým priestorom, kde mám možnosť vystavovať. Je pre mňa obrovský, aj keď je to tá menšia časť galérie, ale je asi najväčším, v ktorom som kedy vystavoval svoje diela,“ povedal vystavujúci autor.

Jeho obrazy nezobrazujú nič konkrétne. Abstrakcia síce niekedy vychádza z reality, ale nemusí. „Stále sa odrazím od koláží. Sú to v podstate také kompozičné hry a referencie na minimalizmus, ale aj na abstraktný expresionizmus, ale nie sú preddefinované. Na výstave prezentujem tvorbu za posledné tri roky s výnimkou jednej maľby, ktorú som robil ešte na magisterskom štúdiu v Londýne.“

Vypočujte si audioreportáž, v ktorej sme sa zhovárali s Petrom Cábockym.

Tvorba Petra Cábockého nie je len o miniatúrach, ale aj o veľkorozmerných dielach. Napriek tomu, že  malý formát je pre neho dôležitý, občas sa mu stane, že od toho upustí a priestor pre svoju prácu rozšíri. Keď má možnosť, robí aj veľkoplošné maľby, ale v tomto prípade sa nimi neprezentuje.

Často je to o geometrii, mäkčeňoch, dĺžňoch, ornamentoch. Jeho diela sú rôznorodé. „Sú voľné veci a veľmi zúžené a kontrolované. A to je jedna z vecí, ktorú mám rád. Nechcem, aby moja tvorba bola jednotvárna a nedokážem robiť dvadsať verzií jednej témy. Stále je to niečo iné. Pre mňa je kontext veľmi dôležitý. Jedna vec definuje tú druhú a balans medzi nimi vytvára nejaký význam. Vychádzam z vodových farieb a z koláží a keď pracujem s olejom, niektoré maľby evokujú vodovú farbu, sú rozpustené.“ približuje svoje práce P. Cábocky.

Maloformátové obrazy robí od magisterského štúdia. Okrem malieb vytváral aj priestorové inštalácie a koncepčné diela. Jeho tvorba nezostala bez povšimnutia. Získal granty od anglickej a írskej vlády a keď končil bakalárske štúdium, bol vyhlásený za najlepšieho študenta spomedzi 400 poslucháčov školy. Ako hovorí, žiadna múza ho v umeleckej práci nenakopáva, iba on sám.  Vraj na ňu netreba čakať, ale zobrať ceruzku do ruky a začať kresliť.  V múzy jednoducho neverí.

„Nikdy som neplánoval byť umelcom. V Košiciach som dokončil strojnícku priemyslovku, potom som odišiel do Írska, ale nie kvôli umeniu. Robil som tam dobrovoľnícku prácu. V novom prostredí som bol obklopený zaujímavými ľuďmi, medzi ktorými boli aj umelci. Vtedy som sa začal zaujímať o umenie. Napadlo mi, že skúsim ísť na vysokú školu. Pôvodne som chcel študovať na Slovensku, ale podal som si prihlášku tam a bol som veľmi prekvapený, že ma prijali. Vtedy sa môj život nasmeroval a vedel som, že to chcem robiť. Nenarodil som sa so štetcom v ruke a nemaľoval som po stenách. Talent som v sebe objavil až v dospelom veku. Mal som 27, keď som začal študovať maľbu,“ dodal dnes uznávaný umelec.

Po dvanástich rokoch strávených v zahraničí je už tretí rok doma a chce tu zapustiť korene, pracovať a vystavovať tu, ale aj na medzinárodnej výtvarnej scéne.

2015_2_17_ronaiova_cabocky_006

Kurátorka a teoretička umenia Ivana Komanická vyzdvihuje na Petrovi Cábockom fakt, že po experimentoch ešte v rámci štúdií v Dubline a v Londýne sa rozhodol sústrediť sa na maľbu a malý formát.

„Všetky prezentované diela sú si veľmi podobné formátom. Autor prijal všetky obmedzenia aj výhody tejto maľby – na jednej strane čo sa týka plošnosti a na druhej pracuje s abstraktnou alebo geometrizujúcou či nefiguratívnou maľbou, ale robí to veľmi originálnym spôsobom. Môžeme povedať, že je to spôsob, ktorý v anglo-americkom kontexte, z ktorého umelec prichádza, je známy pod označením provizionalizmus alebo sa používa pojem maľba „urob si sám“. Provizionalizmus je veľmi špecifický. Ide o maľbu, ktorá sa vzdáva dokonalého povrchu, vzdáva sa remesla, ale takisto aj akýchkoľvek ambícií komentovať spoločensko-politický stav. Maľby nie sú politické alebo aktuálne a myslím si, že v tom je zaujímavé predstaviť tvorbu Petra Cábockého v slovenskom kontexte. Možno v prípade slovenskej maľby je návštevník zvyknutý na niečo iné, takže verím, že sa slovenským divákom výstava bude páčiť.“

Výber z akuálnej tvorby, voľne ukotvenej v tradícii minimalizmu, abstraktného expresionizmu a colour-field painting, vychádza z akvarelov, kresieb či koláží. Návštevníci výstavy v Galérii Alfa si ju môžu pozrieť do 25. marca.

text: Kveta Podhorská, foto: Maroš Simon

Podujatie je spolufinancované z dotačného systému Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.