Na Art Film Feste budú filmy prekračovať zaužívané zvyky aj žánrové hranice

Medzinárodný filmový festival Art Film Fest (10. – 22. 6. 2019) si kladie za úlohu upozorňovať aj na najzaujímavejšie štýlové postupy, ktoré rozvíjajú filmovú reč. Jedna z tradičných programových sekcií Láska a anarchia mapuje aktuálne trendy nezávislej kinematografie a tento rok bude hľadať odpoveď na otázku, ako a akými spôsobmi môže umenie spracúvať dáta reality a meniť naše predstavy o realite.

Jedným z príkladov je snímka Nikdy nezostarnú (They Shall Not Grow Old, 2018). Fascinujúci dokument Petra Jacksona zobrazuje prvú svetovú vojnu tak, ako ju nikto z nás nevidel – vďaka novým digitálnym technológiám previedol režisér Pána prsteňov dokumentárne záznamy do farebnej škály a ozvučil ich s  úctou a rešpektom.

Naopak, film Obdobie diabla (Ang Panahon ng Halimaw, 2018) vezme publikum na výpravu do sveta, ktorý stratil farby. Režisér Lav Diaz rozpráva napínavú partizánsku historku z filipínskej džungle konca sedemdesiatych rokov. Prísne realistický obraz a dôraz na autenticitu, ktorý je pre tvorbu režiséra príznačný, však narušuje netradičné žánrové zaradenie – ide o muzikál! V žiadnom prípade však netreba očakávať štandardnú hudobno-tanečnú zábavu, skôr hru s konvenciami, v ktorej ešte aj čas plynie inak, než je zvykom.

Unikátny žánrový mix ponúka iránska snímka Invázia (Hojoom, 2017). Antiutopistický detektívny horor rozpráva o rekonštrukcii záhadného zločinu na športovom štadióne.  Tajomno, absurdné postavičky policajtov, nekonečné dialógy, všadeprítomný dym či hmla – a to všetko, vrátane retrospektív, nakrútené v jedinom zábere! Režisér Shahram Mokri dokazuje, ako umne sa dá skĺbiť láska k filmu a anarchia voči jeho zaužívaným tvorivým postupom.

Hororový žáner býva spravidla doménou sekcie Nočná prehliadka, ktorou diváci festivalu končia každý z festivalových dní. Ani v jej prípade však nebude núdza o zaujímavé žánrové prepojenia. Snímka Vietor (The Wind, 2018) celovečerne debutujúcej americkej režisérky Emmy Tammi usádza hororový príbeh do westernových lokácií. V polovici 19. storočia žije Lizzy s manželom uprostred nehostinnej prérie. Kým manžel kvôli pracovným povinnostiam často odchádza z domu, Lizzy v samote podľahne dojmu, že za dverami sa v prérii skrýva nepopísateľné zlo. Situáciu neuľahčí ani príchod nových susedov a každá ďalšia noc môže odhaliť, či je ženin strach naozaj opodstatnený.

Excentrickým mixom sci-fi, bláznivej komédie a zlodejského príbehu osvieži jednu z festivalových nocí novozélandský film Mega Time Squad (2018) režiséra Tima Van Dammena. Prefíkaný zlodejíček John v ňom natrafí na prastarý čínsky časostroj,  pomocou ktorého chce zorganizovať veľkú lúpež. S takto získaným bohatstvom by si vedel predstaviť krásny zvyšok života po boku dcéry miestneho mafiánskeho bossa. Najprv však bude musieť zvládnuť to najpodstatnejšie – prežiť samotné cestovanie časom.

Muzikál bude mať tento rok netradičné zastúpenie aj v sekcii Nočná prehliadka. Opäť však nepôjde o film, ktorý by patril medzi zástupcov žánru, aký poznáme z našich kín a televíznych obrazoviek. Gully (Gully Boy, 2019) je bollywoodsky hit, ktorý si získal milióny fanúšikov aj mimo domácej Indie, vrátane publika tohtoročného Berlinale. Režisérka Zoya Akhtar v ňom rozpráva príbeh mladíka Murada, pre ktorého sa stretnutie so známym raperom stane podnetom, aby začal nasledovať hlas svojho srdca.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.