Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Na Art Film Feste budú filmy prekračovať zaužívané zvyky aj žánrové hranice

Na Art Film Feste budú filmy prekračovať zaužívané zvyky aj žánrové hranice

Medzinárodný filmový festival Art Film Fest (10. – 22. 6. 2019) si kladie za úlohu upozorňovať aj na najzaujímavejšie štýlové postupy, ktoré rozvíjajú filmovú reč. Jedna z tradičných programových sekcií Láska a anarchia mapuje aktuálne trendy nezávislej kinematografie a tento rok bude hľadať odpoveď na otázku, ako a akými spôsobmi môže umenie spracúvať dáta reality a meniť naše predstavy o realite.

Jedným z príkladov je snímka Nikdy nezostarnú (They Shall Not Grow Old, 2018). Fascinujúci dokument Petra Jacksona zobrazuje prvú svetovú vojnu tak, ako ju nikto z nás nevidel – vďaka novým digitálnym technológiám previedol režisér Pána prsteňov dokumentárne záznamy do farebnej škály a ozvučil ich s  úctou a rešpektom.

Naopak, film Obdobie diabla (Ang Panahon ng Halimaw, 2018) vezme publikum na výpravu do sveta, ktorý stratil farby. Režisér Lav Diaz rozpráva napínavú partizánsku historku z filipínskej džungle konca sedemdesiatych rokov. Prísne realistický obraz a dôraz na autenticitu, ktorý je pre tvorbu režiséra príznačný, však narušuje netradičné žánrové zaradenie – ide o muzikál! V žiadnom prípade však netreba očakávať štandardnú hudobno-tanečnú zábavu, skôr hru s konvenciami, v ktorej ešte aj čas plynie inak, než je zvykom.

Unikátny žánrový mix ponúka iránska snímka Invázia (Hojoom, 2017). Antiutopistický detektívny horor rozpráva o rekonštrukcii záhadného zločinu na športovom štadióne.  Tajomno, absurdné postavičky policajtov, nekonečné dialógy, všadeprítomný dym či hmla – a to všetko, vrátane retrospektív, nakrútené v jedinom zábere! Režisér Shahram Mokri dokazuje, ako umne sa dá skĺbiť láska k filmu a anarchia voči jeho zaužívaným tvorivým postupom.

Hororový žáner býva spravidla doménou sekcie Nočná prehliadka, ktorou diváci festivalu končia každý z festivalových dní. Ani v jej prípade však nebude núdza o zaujímavé žánrové prepojenia. Snímka Vietor (The Wind, 2018) celovečerne debutujúcej americkej režisérky Emmy Tammi usádza hororový príbeh do westernových lokácií. V polovici 19. storočia žije Lizzy s manželom uprostred nehostinnej prérie. Kým manžel kvôli pracovným povinnostiam často odchádza z domu, Lizzy v samote podľahne dojmu, že za dverami sa v prérii skrýva nepopísateľné zlo. Situáciu neuľahčí ani príchod nových susedov a každá ďalšia noc môže odhaliť, či je ženin strach naozaj opodstatnený.

Excentrickým mixom sci-fi, bláznivej komédie a zlodejského príbehu osvieži jednu z festivalových nocí novozélandský film Mega Time Squad (2018) režiséra Tima Van Dammena. Prefíkaný zlodejíček John v ňom natrafí na prastarý čínsky časostroj,  pomocou ktorého chce zorganizovať veľkú lúpež. S takto získaným bohatstvom by si vedel predstaviť krásny zvyšok života po boku dcéry miestneho mafiánskeho bossa. Najprv však bude musieť zvládnuť to najpodstatnejšie – prežiť samotné cestovanie časom.

Muzikál bude mať tento rok netradičné zastúpenie aj v sekcii Nočná prehliadka. Opäť však nepôjde o film, ktorý by patril medzi zástupcov žánru, aký poznáme z našich kín a televíznych obrazoviek. Gully (Gully Boy, 2019) je bollywoodsky hit, ktorý si získal milióny fanúšikov aj mimo domácej Indie, vrátane publika tohtoročného Berlinale. Režisérka Zoya Akhtar v ňom rozpráva príbeh mladíka Murada, pre ktorého sa stretnutie so známym raperom stane podnetom, aby začal nasledovať hlas svojho srdca.

Ďalšie články