Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Nálady a vibrácie z kyjevského Majdanu na fotografiách

Nálady a vibrácie z kyjevského Majdanu na fotografiách

Fotografie Košičana Victora Breinera vo výstavných priestoroch budovy Bravo v Kasárňach/Kulturparku pripomínajú ozbrojený konflikt u našich východných susedov. Výstava Separatisti, ktorá bola včera sprístupnená verejnosti  a potrvá do 25. mája, zachytáva momenty, ktoré poznačujú osudy ľudí na Ukrajine. Je to obraz krajiny, teda jej ľudí, s ktorými v kritických okamihoch strávil autor na námestí. Medzi fotografiami sú aj portréty z Kyjeva, ktoré získali ocenenia v súťaži Slovak Press Photo 2014. Čestné uznanie dostal  za snímka s názvom Členovia Pravého sektora pri Chráme sv. Michala po bojoch na Majdane.

„Výstava je vytvorená z dvoch celkov. Jedna séria fotografií pochádza zo známeho kyjevského námestia Majdanu z obdobia jeho najdramatickejších momentov okolo 20. februára 2014, kedy tam zahynulo viac ako sto demonštrantov. Fotografie nezachytávajú priamo násilie, ktoré sa odohralo na frontovej línii, ktorá tam bola asi dve, tri hodiny, ale nálady a vibrácie z prostredia. To bolo mojim zámerom. Nešlo mi o reportážne fotografie, ale skôr som chcel zachytiť emócie ľudí, pretože si myslím, že je to hodnotnejší dokument ako, minimálne v tomto prípade, fotografovať niečo akčné. Druhá časť s názvom Separatisti je z východnej Ukrajiny, z Donecka a Luhanska.  Dokumentuje väčšinou portrétovým spôsobom obyvateľov – civilistov, ale aj proruských ozbrojencov ,“ priblížil projekt autor Victor Breiner.IMG_3701

Na celý konflikt sa pozeral ako na pomyselnú frontovú líniu, ktorá síce fyzicky existuje, čo vysvetľuje, že na jednej strane, ako v každej civilnej vojne, sú ľudia, ktorí vyzerajú úplne rovnako ako na tej druhej. Rozprávajú rovnakou rečou, majú rovnaké zbrane, ide im presne o to isté, len v modrom.

„Tam ich rozdeľuje iba ideologický konflikt, ktorý má svoje korene v propagande. Tiež kvôli tomu, že Ukrajina opticky, ľudsky, na pocit, na dotyk mne osobne pripomína Slovensko, pretože na pohľad socialistický realizmus ďalej nepustí. Keď  urobíte snímku na Sídlisko KVP, na Furči, ale pokojne aj v Prahe alebo v bývalom východnom Nemecku, tak to môže byť odtiaľ až po Sibír hocikde. Pre mňa sa tým premostila pomyselná čiara medzi tým, že toto je vojna ďaleko od domu a toto je doma. Ja som chcel touto sériou jednoducho bez politickej agendy stretnúť  tých ľudí a pochopiť, o čo im ide. Pochopil som. Ľudia sa radi podelia o názor a je veľa vecí , ktoré človek vidí a čo nemusí mať vysvetlené. Rozumiem tomu, čomu ľudia vo východnej časti Ukrajiny veria. Väčšinou sú to obyčajní ľudia , ktorí majú názor na politiku a tento názor im v tejto situácii riadi životné rozhodnutia.  Neprislúcha mi to súdiť. Fotografiami  som nechcel vyjadriť svoj názor, ale zachytiť atmosféru na mieste, kde som sa ocitol. Každá strana pri akomkoľvek konflikte, aj neozbrojenom,  má právo slobodne sa vyjadriť . Potom ostáva na divákovi, aby sám pre seba rozhodol.“ povedal fotograf.IMG_3681

Konflikt na Ukrajine išiel Victor Breiner fotiť do Kyjeva pre francúzske noviny. Uvedomil si však, že už nechce fotiť reportáže a splniť niekoho očakávanie.  Oni chceli akciu, čo sú síce najdynamickejšie zábery v médiách, ale on chcel začať fotiť sám pre seba. Výsledkom je to, čo môžeme teraz vidieť na výstave.

Nie sú to jeho prvé fotografie z ozbrojených konfliktov. Veľmi ho zaujíma politika a uvedomuje si, že pokiaľ v nej nie je vo vnútri, tak do nej nevidí. Vôbec si nemyslí, že jeho fotografie spasia svet alebo vyvolajú nejaké zmeny. Považuje ich iba za komunikačný prostriedok. Teší ho, keď má možnosť svojimi snímkami informovať. Nechce už fotiť tvrdé boje. „Rád by som sa tam vrátil a pozrel sa na druhú stranu frontu. Pravdepodobne pri ozbrojenom konflikte, ktorý pokračuje, zostanem. Aj keď sa skončí, je to rovnako dôležité ako to, čo sa deje teraz, a to chcem zdokumentovať.“

Podujatie je spolufinancované z dotačného systému Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

foto: Maroš Simon

[nggallery id=312]

Ďalšie články