Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Neslávne slávny Klub 27 na obrazoch Ildikó Pálovej

Neslávne slávny Klub 27 na obrazoch Ildikó Pálovej

Slovenská výtvarníčka Ildikó Pálová predstaví svoju tvorbu v Kasárňach/Kulturparku na výstave pod názvom Klub 27. Prekvapivé, drsné, šokujúce, extrémne odvážne, vyrážajúce dych – také sú obrazy talentovanej maliarky z Rimavskej Soboty, ktorá bude vystavovať svoje diela v budove Bravo od 25. augusta do 17. septembra.  Podľa kurátora Ivana Jančára je táto autorka, ktorú nie je možné zaradiť k žiadnej skupine, „škole“ či smeru, špecifický solitérny fenomén mladej slovenskej maľby.

Pálová.jpeg„So silným vnútorným nepokojom, ktorý ju neustále ženie až k samým okrajom hlbokej priepasti, sa azda už narodila. Do vienka dostala vzácny dar maliarskej suverenity, aj keď asi podmienený prežívaním zvláštnych životných osudov. Osudov do tej miery podivných, až niektorí pochybujú o ich autentickosti a vyslovujú domnienky o zámernom zveličovaní niektorých príbehov,“ opisuje výtvarníčku kurátor.

Talent Ildikó Pálovej sa prejavil už počas štúdia na Technickej univerzite v Košiciach na Katedre výtvarných umení a intermédií. Tamojšie prostredie poskytovalo značný priestor na rozvoj, pedagógovia Adam Szentpétery, neskôr Rudolf Sikora a Juraj Bartusz nechávali celkom prirodzene dozrievať vlastný výtvarný prejav študentky. Maľovala vyzreté obrazy a od začiatku bola bytostnou figuralistkou, ktorú nezaujímal len vonkajší vzhľad. Vždy intenzívne skúmala aj povahu zobrazovaného, vnútorné rozpory, strach, neistotu, objavovala v ľuďoch to dobré aj to zlé. Postupne vytvárala aj rozmernejšie cykly, viažuce sa k miestam, kde strávila dlhšiu dobu.

„Priťahovali ju a stále priťahujú ľudia na okraji spoločnosti. Maľuje bezdomovcov, prostitútku, ktorú. si dovedie domov ako modelku a nemá problém ju zobraziť aj v tých najintímnejších polohách; maľuje ju takú, akú ju vidí, nielen jej telo, ale aj osud,“ hovorí I. Jančár.

V obrazoch autorka spracováva témy, ktoré na ňu silno zapôsobili. Netají sa tým, že všetky jej výtvarné diela zachytávajú reálny život so všetkými jeho podobami a sú často desivo pravdivé. Obrazy, na ktorých bez škrupúľ znázorňuje ľudí na okraji spoločnosti, môžu bežného človeka zaskočiť. Zúfalstvo, bezmocnosť, sex, oddanosť, ale aj radosť a bujarosť, to sú emócie, ktoré výtvarníčka dôverne pozná. Sama totiž prešla búrlivými excesmi.

Nejde jej len o témy, sama často na pokraji spoločnosti, sa bytostne zaujíma o osudy iných so zložitými životnými príbehmi. „Keby som vám porozprávala všetko, čo som v živote prežila, neuverili by ste mi,“ povedala Ivanovi Jančárovi. Uveril jej. Vie, ako ju kedysi istý Hans uväznil v Nemecku v jeho byte, kde ju dlho zneužíval. Vie aj o jej problémoch s drogami, o liečení na psychiatrii, pozná tiež jej boj o vlastného syna, ktorý napokon vyhrala. Lebo pri všetkých tých prehrách boli v jej živote aj veľké výhry v prekonávaní samej seba a vo vzťahu k synovi Dávidkovi, ktorý sa jej narodil v roku 2009. „To sú tie krásne obrazy, presvetlené, hravé, plné radosti a živelnej farebnosti s témami z prechádzok v parku, z návštev cirkusov,“ dodáva kurátor.

Prelínajú sa u nej viaceré námety. Maľuje cyklus Moja staroba, kde samu seba zobrazuje ako starú ženu, o niečo neskôr sa zasa spodobí v mladšom vydaní. V uliciach Viedne maľuje Kostol sv. Františka alebo portréty žobrákov či tulákov, jednoducho príbehy z ulice.

V  roku 2014 si Ildikó našla novú veľkú tému. Klub 27. Jeho členmi sa stali zväčša hudobníci, ale aj maliari, ktorí zomreli vo veku 27 rokov. Niektorí nevydržali obrovský tlak spojený so slávou a dobrovoľne ukončili svoj život, iní sa predrogovali, zomreli na otravu alkoholom alebo ich smrť ostala obostretá rúškom tajomnosti. Naspievali silné skladby, namaľovali sugestívne obrazy, ale premárnili možnosť ďalej rozvíjať svoj talent. Celé sa to začalo v roku 1938, keď vo veku 27 rokov za záhadných okolností zomrel podmaňujúci tajomný bluesový spevák a gitarista Robert Leroy Johnson. Zatiaľ posledným členom klubu sa stala skvelá speváčka Amy Jade Winehouse, ktorá v roku 2011 zomrela na otravu alkoholom.

„Zoznam je pomerne široký. Ildikó si vybrala jedenástich umelcov – dve speváčky, ôsmich hudobníkov a jedného maliara. Niektorí ju zaujali do tej miery, že vytvorila viacero ich portrétov. Pri iných zobrazila ich starosti či bolesti, napätie (napríklad Basquiata najprv spodobila nahého a na druhom obraze už zasa ako zadumaného maliara, sediaceho pred svojím obrazom), iných namaľovala skôr v momentoch, keď boli šťastní pri tom, čo robili, niekedy ich portréty na jednom obraze znásobila. Mimoriadne ju priťahuje Amy Winehouse, viackrát ju namaľovala ako krásnu sebavedomú žena, do jedného z obrazov vpísala aj text jej piesne. Pri obrazoch Pete Hama alebo Briana Jonesa sa sústredila len na portrét, akoby sa nám až prihovárali. Chris Bell na nás s úškrnom pozerá z auta, Jim Morrison naťahuje ruku v symbolickom geste, Jimi Hendrix si s úsmevom poťahuje z cigarety. Z Roberta Johnsona je charizmatický muž s motýlikom a klobúkom, Kurt Cobain na jednom obraze hrá na gitare a spieva, na ďalšom ho vidíme ako zamysleného, do seba zahĺbeného mladého muža s presvetlenými blonďavými vlasmi. Janis Joplin pridelila také divoké abstraktné pozadie, ako divoký (ale nie abstraktný) bol aj jej život,“ popisuje diela odborný garant výstavy. Návštevníci to budú môcť vidieť na vlastné oči.

Okrem mnohých kolektívnych mala Ildikó Pálová svoju prvú samostatnú výstavu pred desiatimi rokmi v Rimavskej Sobote. Ďalšia pod názvom Doma v Rimavskej Sobote bola  v Galérii LINEA v Bratislave, potom sa predstavila v Pálffyho paláci na výstave mladej slovenskej maľby Raz hore, raz dolu a pred dvoma rokmi vystavovala Viedenské príbehy vo výstavných priestoroch Aukčnej spoločnosti SOGA Bratislava. S výstavou Klub 27 prichádza teraz do Košíc. V roku  2006 získala Cenu Oskára Čepana a o rok neskôr Cenu Martina Benku.

Vernisáž výstavy: 25. augusta o 18:00 hod.

Podujatie je spolufinancované z dotačného systému Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

Ďalšie články