Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Nespútaná detská kreativita premietnutá do jedinečných módnych kúskov

Nespútaná detská kreativita premietnutá do jedinečných módnych kúskov

Projekt Fashion KidLab je svet detskej módy, ktorý otvára dvere na prehliadkové móla. Už roky vedie workshopy košická módna návrhárka Jana Polak. Vťahuje deti do tajov príprav modelov, ktoré sa predvádzajú aj na špičkových módnych prehliadkach. Pravidelne sú súčasťou Košice Fashion Week, ale svoje výtvory prezentujú aj na vlastných. Módne umelecké dielne sú zmysluplnou aktivitou s humánnym charakterom. V tvorivých dielňach získavajú zručnosť a pracujú s rôznym materiálom prostredníctvom zaujímavých výtvarných techník. Pod vedením skúsenej lektorky sa im podarilo vytvoriť nádherné a originálne návrhy, použili najrôznejšie látky, netradičné materiály, ale najmä svoju nespútanú detskú kreativitu.

Workshopy sú určené pre deti od päť rokov, ktoré nemusia vedieť kresliť, stačí, že chcú a sú manuálne zručné. Na dvojhodinových stretnutiach veľa kreslia, strihajú, lepia, kombinujú rôzne techniky a vymýšľajú vlastné modely. Momentálne nerobia nič. Kým sa kidlaby znovu otvoria , môžeme sa vrátiť  o niekoľko rokov dozadu a pripomenúť si, čo všetko kreatívne deti zvládli a aké tematické okruhy zamestnávali ich šikovné rúčky.

S košickou módnou návrhárkou Idou Sándor, ktorá viedla a usmerňovala prvé kroky budúcich tvorcov módy,  sa dostali do sveta, kde kraľuje patchwork.  Navrhovali, kreslili, strihali a kombinovali. So známym návrhárom Marcelom Holubecom W.  a Janou Bučkovou zasa vytvorili unikátnu kolekciu šiat z papiera,  s ktorými sa predviedli na autorskej prehliadke detských prác v Kunsthalle/Hale umenia, ale aj na Košice Fashion Week. Do sveta šperkov uviedla deti zábavnou formou Slava Hriadeľová. Začali v praveku, dostali sa cez Afriku až do viktoriánskeho Anglicka a k Alenke v ríši zázrakov. Základom bola bodka a kruh. O ich šikovnosti a kreativite sa mohli návštevníci presvedčiť na výstave Bodka.

ÚPLET, DECOUPAGE, KOLÁŽ

Jednou z prvých tém ešte v roku 2015 bol ÚPLET smile emoticom. S tým, čo sa im podarilo vytvoriť sa pochválili aj na výstave. Dva razy do týždňa sa so zanietením venovali aj technike DECOUPAGE – servítková metóda priamo na textil. Do jej tajov ich zasvätila návrhárka Katarína Heinzová. Vystrihovali, lepili a zažehlením fixovali rôzne motívy.

Počas hodinovej show Móda očami detí už pózovali najmenší v šatách, ktoré vyrobili špeciálne na prezentáciu svojich modelov. Vytvorilo ich viac ako 50 účastníkov workshopov pod vedením návrhárov a dizajnérov. Bola to prezentácia sviežich kreácií a nápadov a zaslúžila si pozornosť a obdiv.

Ďalšou témou, ktorú zvládli detskí módni návrhári na výbornú, bola KOLÁŽ. Pracovali s lektorkou Dášou Tóth. Koláž, čiže lepenie zahŕňa celý rad výtvarných techník v dvoj i trojrozmernom priestore. Ako materiál najčastejšie slúžia tlač, reprodukcie, fotografie, textil alebo nájdené predmety.

TVORIVÉ DIELNE S JANOU POLAK

Témou novej série workshopov bola PERFORÁCIA (zanechávanie stôp, dierkovanie, vystrihovanie, vytrhávanie do rôzneho materiálu) pod vedením Jany Polak. Na rozdiel od predchádzajúcich dielní, kde sa vedúci striedali, nasledujúce KidLaby už viedla jedna lektorka, aby sa s deťmi dalo pracovať systematickejšie, komplexnejšie, mohla ich naučiť viac a predstaviť im módu ako celok. A tak začali zanechávať v modeloch stopy, rukopis a osobnosť. Robili deštrukciu materiálu v akejkoľvek výrazovej a estetickej podobe. Vyskúšali si veľa iných kreatívnych techník a pracovali s netradičnými materiálmi.

Po mesiaci už tvorili znovu niečo nové. Zahryzli sa do tematického celku PLASTIC FANTASY. Bola to hra s plastikovými taškami a ich kreatívny re-dizajn na módne kreácie. Nový mesiac priniesol zas inú zábavu. Začali navrhovať vlastné DEZÉNY čiže vzory ako podklad na vytvorenie módnej kolekcie.

Ďalší rok sa začal prechádzkou minulými i súčasnými orientálnymi inšpiráciami v móde a odievaní na tému ORIENT. Nemenej podnetná bola aj téma AFRO. Kreativite sa na kidlaboch medze nikdy nekládli, a tak deti začali vytvárať autorský módny príbeh FASHION STORY. Každý z účastníkov workshopu mal za úlohu vymyslieť svoj vlastný model na základe samostatne zvolenej témy. To bolo nápadov. Čo dieťa, to jedinečný návrh. Prípravy na ďalšiu módnu show sa začali hodinami práce na kolekcii na tému FASHION. Deti sa namakali a na módnej prehliadke predviedli to, čo sa im podarilo vytvoriť za takmer rok. Bolo naozaj čo obdivovať. Návštevníci mohli zažiť atmosféru, ktorú na profesionálnych mólach nezažijete. Detskú, nefalšovanú a radostnú. Ale pri predvádzaní sa tvárili profesionálne ako ozajstné modelky. Dielne boli naďalej plné originálnych nápadov. Pred príchodom letných mesiacov sa módisti začali venovať téme LETO.

SECESIA, MODERNA A POSTMODERNA

V jeseni 2016 sa dva úzko súvisiace projekty Fashion KidLab a DVA – detský výtvarný ateliér spojili do KidLabu. Tematicky nadviazali na predošlé workshopy a pokračovali tromi významnými obdobiami – SECESIA, MODERNA a POSTMODERNA. Práve tie mali totiž veľký vplyv na kultúru odievania a výtvarného umenia. Lektori Janka Duchoňová, Ľudmila Benková a Jana Polak  priblížili deťom históriu a vývoj módneho dizajnu. Obdobie secesie vystihuje dekoratívnosť, plošnosť, sugestívnosť, zlaté farby, reč obrazových symbolov a geometrické ornamenty. Odievanie na prelome 19. a 20. storočia plnilo dekoratívnu úlohu. Známy bol typ osudovej ženy „femme fatale“. Deti vytvorili zaujímavé diela – secesné rámiky či plagáty, pri ktorých sa inšpirovali Alfonzom Muchom alebo originálne vitráže, pri vytváraní ktorých sa potrápili so žehlením a maľovaním plastových fliaš. Malé návrhárky a modelky v jednom chystali oblečenie s dekoratívnymi a ornamentálnymi prvkami. Vo vlastnoručne vytvorených modeloch sa potom predviedli na móle.

Život v dielničkách sa po prezentácii nezastavil. Talentované deti sa vo svojej umeleckej práci preniesli do obdobia moderny. Potom ich už čakal štýl, ktorý sprevádzal obdobie post moderny a nakoniec v júni prehliadka všetkého, čím sa sedem mesiacov zaoberali.

100 ROKOV ČESKOSLOVENSKA V MÓDE

Záver roku 2017 sa v módnych dielňach Fashion KidLab niesol v znamení príprav na pripomenutie si stého výročia vzniku Československej republiky. Témou bolo 100 rokov Československa v móde. Móda bola charakteristická začínajúcou emancipáciou žien. Do ženského šatníka sa vnášali mužské prvky, hlavne kravaty, nohavice, nohavicové sukne a saká. Línia pre pás sa výrazne znížila, vlasy sa skrátili .Vznikali módne salóny a krajčírske dielne. Najlacnejšie topánky vyrábal Baťa. Dlhé korále obľubovali ženy neustále. Do predaja boli uvedené elektrické sušiče vlasov s ventilátorom a masovo sa vyrábali a predávali šijacie stroje. Ich pôvodný dizajn poslúžil ako nápad pre autorsky vytvárané dezény.

Prvou témou z tohto bloku kidlabov bola KRAVATA TROCHU INAK a jej reinterpretácia – veľkostné (expresívne maxi kravaty), materiálové (experimentálne práce s textilným aj netextilným materiálom), s použitím kombinovaných techník (farby a fixky na textil, metalické kontúry či neónové efekty), šitie a vyšívanie, pletenie z vlny a úpletových šnúr (recyklovanie nepotrebných tričiek)… V záverečnej fáze deti z kravát vytvorili model – odev – odevný doplnok, vyrábali maxi korále zo starých siloniek a výsledky svojej práce predstavili na výstave.

Potom sa pustili do vytvárania modelov na tému RAMENAMI VPRED. Inšpiráciou im bola móda retro obdobia s dôrazom na ramená. Symbolicky to menilo obraz ženy v silnú, sebavedomú a rozhodnú. No okrem toho tento trend lahodil ženskej postave vďaka rozmerovým kontrastom medzi ramenami, pásom a bokmi. Ramenné vypchávky sa používajú dodnes, avšak nie v takej expresívnej interpretácii (výnimku tvoria dizajnérske kreácie). Deti vytvárali ramenné aplikácie s použitím drobných kovových súčiastok a ozdôb.

Pri plnení zadania VĎAKA PANI BURDA sa deti inšpirovali módnym časopisom Burda. Venovali sa kresbe a koláži, zhotovovali si autorské módne návrhy, plagáty a výsledkom bol zaujímavý a jedinečný módny časopis.

Koncom 70. rokov minulého storočia disco ovládlo svetovú popkultúru. Do Československa sa dostalo samozrejme neskôr a pochopiteľne v akejsi rozriedenej podobe. Charakteristické boli bláznivé outfity – úzke polyesterové košele s psychedelickými vzormi, trblietavé a priliehavé lycra legíny, topy, saténové bundy, topánky na vysokom podpätku, veľa flitrov a uletených doplnkov. Akokoľvek mal tento  odvážny a kontroverzný prúd veľa  kritikov a odporcov, isté je, že zdvihol ľudí z pohodlia gaučov a obul ich do tanečných topánok. V duchu DISCO sa niesli aj nasledujúce kidlaby.

Módni návrhári sa stotožnili aj s témou RIFLOVINA FOREVER (navždy). Jeansy, džíny, denim, rifle… asi najznámejšie a najobľúbenejšie nohavice, ktoré najprv slúžili ako pracovný odev amerických robotníkov v roku 1858. Pre pevnosť a odolnosť tkaniny, z ktorej boli vyrábané, neboli spočiatku také elastické, mäkké, pohodlné a príjemné. O 100 rokov neskôr boli už symbolom revolty, slobody a mladosti. Jednoznačne to bol odev mladej generácie a v súvislosti s ekonomicko-politickými otázkami znamenali džínsy náladu pokroku a pokrokových myšlienok. Od 80-tych rokov sa denim ako látka stáva záujmom stylistov a módnych dizajnérov, ktorí už mierne upravovali základný strih džínsových nohavíc podľa aktuálnych módnych trendov a požiadaviek doby. Na workshopoch sa deti hrali s textúrou riflového materiálu. Recyklovaním denimových odevov vznikla zaujímavá a odvážna riflová kolekcia.

Do sveta módy vnikali účastníci workshopov aj prostredníctvom témy SÚČASNÉ RETRO. Inšpiráciou im boli dizajnovo zaujímavé spotrebiče a produkty dennej potreby, ktoré boli neodmysliteľnou súčasťou daného obdobia (telefón, fén, autá, rádio, vysávač, mixér, žehlička ….). Ich interpretáciou do súčasných súvislostí vytvorili originálne dezény pre novú kolekciu doplnkov- tašiek. Použili zaujímavý textilný aj netextilný materiál. Na základe pozorovania predmetov a ich kresby vznikli základy pre vytvorenie farebných textilných koláží, ktoré dekorovali retro módne doplnky.

V tvorivých dielňach popustili deti uzdu svojej fantázii aj pri vytváraní kolekcie RETRO TRAKY. Boli čudesných rozmerov a tvarov, farebné, fantazijné a neopakovateľné. Žiadaný efekt docielili pomocou techniky riasenia látky. V prvej fáze materiál dekorovali geometrickými, rastlinnými, zvieracími vzormi pomocou pečiatok a ich otláčaním na zvolený materiál a následne z neho zhotovili jedinečné traky. Témy zo sedemmesačného bloku workshopov sa postupne vyčerpali a zostalo pripraviť sa na záverečnú prehliadku. Mesiac ARE WE READY? bol vyhradený na to, aby sa ubezpečili, že je všetko nachystané na prezentáciu pred verejnosťou.

Kompletná kolekcia vznikla z nepotrebných kravát, ktoré ozdobili gombíkmi, kúskami zvlneného papiera, rôznych zipsov a stužiek či plastových vrchnákov. Vymysleli tiež avantgardné kravatové klobúky. Vytvorili netradičné ramenné ozdoby a brošne zo zaváracích viečok, urobili  vlastné módne časopisy, vymysleli rôzne aplikácie a lepili ich na pánske košele, vyskúšali si techniku plesnivých džínsov, zhotovili ozdobné nášivky a deformovali materiál. Inšpirovali sa retro témou a blok ukončili retro trakmi rôznych tvarov a vzorov.

SVETOVÁ MÓDA

Séria workshopov Fashion KidLab pokračovala tematickým celkom SVETOVÁ MÓDA a svetoví módni návrhári. Až do konca 19. storočia sa ľudia obliekali podľa svojho postavenia, majetku a zamestnania. Móda 20. storočia je bohatým inšpiračným zdrojom nielen pre svoje revolučné posolstvá. Práve v tomto období sa výzor mužov a žien  zmenil oveľa viac ako za celé predchádzajúce tisícročie. Móda sa stala individuálnou výpoveďou  a módny priemysel najrýchlejšie sa rozvíjajúcim odvetvím. Nové textílie, módni ilustrátori, módne školy, a predovšetkým trend uvádzajúci dizajnéri sprevádzali a inšpirovali deti k tvorbe kolekcií v nasledujúcom období. Vzormi im boli Coco Chanel, Christian Dior, Yves Saint Laurent, Georgio Armani, Donatella Versace, Issey Miyake, Vivienne Westwood či Alexander McQueen.

Sebavedomá, slobodná, nadčasová, nespútaná, androgýnna, ale neuveriteľne ženská a elegantná bola módna tvorba z dielne COCO CHANEL. Túžila, aby sa ženy v jej modeloch cítili mladé, príťažlivé a boli samy sebou. Sebavedome ukázala  ženám čaro opálenej pokožky, komfortný mladistvý strih krátkych vlasov a dievčenskú siluetu, zbavenú korzetov. Jej šaty boli predovšetkým praktické napriek tomu, že používala prvky mužskej módy. skombinované s dlhým náhrdelníkom z perál. Zaviedla nové typy nohavíc, vesty, tradičný dámsky tvídový kostým i lakované biele topánky s čiernou špičkou. Azda najslávnejšie „malé  čierne“ šaty, vhodné na všetky príležitosti, ostali dodnes základnou „výbavou“ ženského šatníka.

Ďalší Fashion KidLab z tejto série bol venovaný tvorbe CHRISTIANA DIORA, ktorá je považovaná  za symbol elegancie, vyzdvihujúc tak ženskú krásu. V roku 1947 predstavil svoju novú kolekciu, ktorou uviedol v Paríži „New Look“ – úzke ramená, zúžený pás, zdôraznené prsia a dlhú širokú sukňu. Znamenal revolúciu v obliekaní. Ženy,  unavené z nosenia vojnových šiat, privítali zmenenú siluetu. Kritici vyčítali Diorovi plytvanie látkami pri tvorbe objemných rób. Ženy ich však milovali, aj  keď  denné modely vážili vyše 8 a večerné róby aj 30 kilogramov.  Paríž sa stal centrom svetovej módy. Deti pripravovali „diorovské“ sukne plné kvitnúcich kvetov.

Nápady čerpali aj od ďalšieho svetového módneho návrhára. Vzorom im bol Francúz YVES SAINT LAURENT, ktorý počas svojej dlhej kariéry menil trendy a jeho značka YSL sa stala symbolom kreativity a luxusu. Rozhodujúca pre neho bola spolupráca s módnym domom Dior. Vo veku 21 rokov mu bolo zverené vedenie domu, keď Christian Dior odišiel na dovolenku, z ktorej sa už nikdy nevrátil. Bolo to najkreatívnejšie a najúspešnejšie spojenie v histórii módy. Začal vytvárať svoj nezameniteľný štýl kombinovaním tradičných  prvkov Diora s viac nositeľným realistickým štýlom. Jeho prvou kolekciou bola Ligne Trapéze, ktorá sa stala okamžitým hitom. Svojou poslednou kolekciou u Diora si rozhneval väčšinu svojich zákazníčok. Na predvádzacie móla sa dostala móda ulice a beatovej generácie – čierne roláky, kožené bundy, nohavice a čižmy. Neskôr prešiel na romantickejší vzhľad oblečenia, navrhol kolekciu v štýle safari a po prvý raz použil priesvitné materiály. Nakoniec sa vrátil k androgýnnemu vzhľadu svojich modelov – muži i ženy nosili saténové nohavice, nazberané košele a šatky viazané okolo pása.

Ďalším vzorom bol taliansky dizajnér GEORGIO ARMANI. Jeho modely predstavujú eleganciu. Rovnako ako jeho modely, aj kozmetika a parfumy sú synonymom pre kvalitu, nadčasovosť a úspech. Mať od neho v šatníku nejaký kúsok je známkou určitej spoločenskej prestíže, dobrého postavenia a vyberaného vkusu. Jeho modely sú rafinovane jednoduché a elegantné. Jednou z vecí, ktoré ho preslávili, bolo ležérne pánske sako športového charakteru. Armaniho rukopis je charakteristický ležérnym strihom, kvalitnými materiálmi a dokonalým spracovaním. Okrem vplyvu na svetovú módu k jeho značke neodmysliteľne patria parfumy. Inšpiráciou pre deti boli zaujímavé flakóny, ktoré si zhotovili ako maxi šperky.

DONATELLA VERSACE je príznačná tým, že na prezentáciu svojich modelov využíva známe svetové osobnosti. Vďaka svojim schopnostiam dokázala  značku Versace bezkonkurenčne presadiť po celej Európe a Spojených štátoch. Jej popularita ešte vzrástla, keď navrhla slávne zelené šaty nazvané „Jungle-Dress“ pre Jenifer Lopez na Grammy v roku 2000. Už rok po smrti svojho slávneho brata uviedla svoju prvú couture kolekciu v hoteli Ritz v Paríži. Na jeho počesť dodržala všetky jeho zvyčajné show prvky ako napríklad sklenené mólo nad vodnou hladinou. Počas stretnutí si deti vytvorili vlastné modely či módne doplnky pre nimi určenú „osobnosť“.

Detskí módni návrhári čerpali inšpiráciu aj od takej svetovej osobnosti módy ako je japonský dizajnér ISSEY MIYAKE. Známy je predovšetkým svojským využívaním technológií, experimentu a princípov ázijskej estetiky. Pokúsili sa o niečo podobné. Inšpirujúca pre ne bola ázijská proporcionalita a asymetria. Miyake experimentoval s množstvom techník, s  rôznymi zmesovými látkami a syntetickými textíliami, z čoho vznikali jeho umelecké módne kreácie. V 90. rokoch vymyslel šaty z plisovaných materiálov, ktoré držali svoj tvar a pripomínali skôr skulptúry, než šaty. Neskôr vyvinul bezšvové oblečenie, vytvorené z jedného dielu látky, eliminujúc tak inak nevyhnutné šitie. Táto technológia, nazvaná A-POC Clothing line umožňuje pomocou špeciálne naprogramovaných pletacích strojov vyrábať nepretržitú „tubu“ pleteniny, ktorú je potrebné len odstrihnúť na určenom mieste. Švy nie sú zošívané, ale vznikajú splietaním alebo rozpletaním pôvodného textilného základu.

Na extravagantné kreácie anglickej módnej návrhárky VIVIENNE WESTWOOD bol zameraný ďalší z workshopov. Jej tvorba je plná provokácie, extravagancie, búrania stereotypov  a „prekračovania hraníc“. Kolekcie sú známe  komplikovanými strihmi, zdanlivo nekombinovateľnými materiálmi s výraznými vzormi so zaujímavou potlačou, často s politickými  sloganmi. Mužom oblieka sukne a ženám pánske obleky. Rada objavovala zabudnuté odevné kúsky z minulosti, ktoré pretvárala do novej podoby svojim originálnym rukopisom s provokatívnym rozmerom.

Deti sa zoznámili aj s britským módnym návrhárom ALEXANDROM McQUEENOM. Vďaka neopakovateľnej kreativite a „teatrálnemu“ uchopeniu módnych prehliadok, boli pre divákov skvelým zážitkom s nepredvídateľným záverom. Jeho nespútanou fantáziou sa detskí návrhári inšpirovali pri tvorbe svojich modelov. Pracoval pre množstvo významných značiek, neskôr si založil vlastnú. Za svoj prínos do sveta módy získal množstvo ocenení. Jeho kolekcie niesli stále honosný názov inšpirovaný  filmom, divadlom, fantazijnými  rozprávkami, katastrofickými scenármi,  historickými udalosťami a osobnosťami kráľovskej rodiny či výtvarného umenia. Pri predstavovaní svojich modelov využíval rôzne formy „performance“ prístupu  a divadla.

MÓDNE ŠTÝLY

Koncept ďalšieho ročníka projektu Fashion KidLab 2019/2020 smeroval k aktívnemu vnímaniu a pozorovaniu jednotlivých odevných súčiastok, k ich vedomej kombinácii s cieľom vytvárania vlastných estetických, ale aj netradičných experimentálnych kombinácií. Hlavnou témou boli MÓDNE ŠTÝLY.

Prvým bol HISTORIZUJÚCI MÓDNY ŠTÝL. Významným zdrojom inšpirácie bola historizujúca minulosť. Ak jej dáme priestor, vynikne v zaujímavom kontraste so súčasnými prvkami. Výtvarné slohy, zjednocujúce rôzne oblasti umenia a životného štýlu v konkrétnom historickom období, ovplyvnili aj charakter a význam odevu a odievania. Konkrétne architektonické prvky, dekorácie, materiály, konštrukcie, strihové riešenia, vrstvenia či spoločenské príležitosti, to sú zašifrované historické kódy. Zopár výrazných a zaujímavých  historických architektonických prvkov včlenili deti do svojich módnych výtvorov.

Novou témou bol VOJENSKÝ MÓDNY ŠTÝL. Kombináciou zdanlivo nespojiteľného – vojenskej uniformy a ženskej elegancie si získal obľubu koncom 80-tych rokov. Dámske odevy sa vyznačovali prísnymi líniami a rovnými siluetami. Tento štýl je štylizáciou vojenskej uniformy s „povinnými“ prvkami oblečenia,  akými sú ramenné popruhy, lesklé gombíky, kravata, šnurovanie, zvýraznené ramená a masívne kovové pracky. V súčasnosti je  prezentovaný v celej jeho rozmanitosti, avšak s dôrazom na vybraný dominantný akcent. Spočiatku bola základnou farbou zelená a jej odtiene, neskôr dizajnéri ponúkli  tmavo modrú farbu pre svoju eleganciu a reprezentatívnosť. Na workshopoch sa deti inšpirovali vybranými prvkami, z ktorých vytvorili kolekcie módnych doplnkov (klobúky, rukavice, tašky…).

ROMANTICKÝ MÓDNY ŠTÝL je jemný, ľahký, vzdušný, priehľadný, dievčenský, nežný, dekoratívny, tajomný, kúzelný…  Pochádza z konca 19. storočia. Spočiatku boli odevy ťažké a veľmi nepohodlné. Postupne s nádychom provensálskeho štýlu naberali na praktickosti a pohodlnosti. Presahy romantického módneho štýlu smerujú istým spôsobom ku krehkosti a „naivite“. Vzdušné volánové rukávy, priehľadná čipka s florálnym či ornamentálnym motívom v kombinácii s výšivkou sú často používanými detailmi tohto štýlu. Pod vedením lektorky účastníci detských workshopov zhotovovali hravé čelenky z lúčnych kvetov.

Dokonalosť, luxus, film, Hollywood, realita bytia či len pozlátka? Paradoxne doba poznačená vojnou a krízou dosiahla svoj vrchol v podobe vznešenosti GLAMOUR MÓDNEHO ŠTÝLU v tridsiatych rokoch minulého storočia. pretože móda je reakcia, odraz, ilúzia. Na pravidelných stretnutiach Fashion KidLab sa detskí módni tvorcovia inšpirovali touto ilúziou a vytvárali outfity v tomto štýle. Glamour stelesňuje krásu, jej kúzlo, príťažlivosť ženského tela, zmyselnosť, pôvab a eleganciu na luxusnej úrovni. Je to kombinácia šarmu a dokonalého  výzoru. Cieľom je navodiť dojem neprístupnosti, nevšednosti, neobyčajnosti. Súčasťou sú honosné večierky, prepychové róby, šperky či kožušiny.

Minulý rok odštartoval v tvorivých dielňach AVANTGARDNÝM MÓDNYM ŠTÝLOM, ktorý predstavuje experiment vo všetkých jeho významoch a formách. Je to spájanie zdanlivo nekombinovateľných, kreatívnych  a sebavedomých nápadov v snahe dosiahnuť inakosť. Je to jeden z kontroverzných a šokujúcich trendov. Avantgarda v oblečení je vyjadrená vo veľmi neobvyklých a extravagantných obrazoch, nezvyčajných doplnkoch, neštandardných formách oblečenia a výnimočných účesoch. Avantgardný trend v móde rozbíja všetky stereotypy a porušuje hranice zvyčajne prijímanej reality. Uveriteľná extravagancia by mala odrážať individualitu a originalitu s premyslenými prvkami v šatníku. Jeho priekopníkom bol v Európe Pierre Cardin. Spočiatku opatrnú reakciu vystriedalo veľké nadšenie pre tento módny štýl.

Minimalizmus ako umelecký smer, ktorý sa najprv objavil v sochárstve a maliarstve, sa postupne rozšíril do ďalších oblastí – hudby, architektúry, dizajnu, filmu, literatúry, filozofie či módy. Bol očakávanou reakciou na abstraktný  expresionizmus. Používanie jednoduchých prostriedkov je akceptované pre dosiahnutie maximálneho účinku. Odstránenie všetkého „nepodstatného“ umožňuje intenzívnejšie vnímať základné a dôležité zložky umeleckého diela. Práve MINIMALISTICKÝ MÓDNY ŠTÝL bol zaradený do programu workshopov, počas ktorých sa kreatívne deti inšpirovali pri tvorbe svojich modelov princípmi minimalizmu. . Používanie jednoduchých detailov (mašlí, uzlov, doplnkov…) je dovolené často v preexponovaných rozmeroch s jasným umeleckým zámerom.

Orient Expres doviezol  kedysi cestovateľov a dobrodruhov priamo k tureckému trhovisku, ktorého kulisou boli mešity, minarety, palmy, zmes zvukov, tvárí a exotického tovaru. Lákavé krajiny východu, ďaleké cesty a vízia dobrodružstva ako z rozprávok pôsobia na všetky zmysly neuveriteľne očarujúco. ORIENTÁLNY MÓDNY ŠTÝL bol jednou z tém workshopov. Exotický folklór sa premietol do extravagantných vzorov, z ktorých deti vytvorili kolekciu odevov. Orientálne inšpirácie si našli výrazné a významné miesto v kolekciách viacerých módnych značiek a dizajnérov. Výrazné potlače so vzormi kvetín, oblakov, vtákov, rôznych štruktúr materiálov, pestrofarebné orientálne výšivky, výrazné opasky pripomínajúce kimoná, zaujímavé strihové riešenia a doplnky tvoria čaro orientálneho módneho štýlu. Je to trend, vďaka ktorému históriu a kultúru tajomných národov, žijúcich na Ďalekom východe, spoznáva celý svet.

Módne workshopy nechýbali deťom ani počas letných mesiacov. Spoznávali MÓDNE ŠTÝLY TRADIČNÝCH KULTÚR. Na stretnutiach sa spoločne symbolicky priblížili k rôznym vybraným tradičným kultúram prostredníctvom módnych kreácií a doplnkov. Dôležitou súčasťou kultúrnej pestrosti národov sú  ich tradičné odevy, dlhodobo a precízne vytvárané, ako aj starostlivo  uchovávané. Po stáročia odzrkadľujú historickú harmóniu či napätie daného obdobia. Vypovedajú o estetickom cítení, symbolike, rituálnych tradíciách či zvykoch jednotlivých kultúr. Odkrývajú remeselné zručnosti, túžbu po dekoratívnosti, pompéznosti alebo obyčajnej strohosti. Akokoľvek sú neustálym inšpiračným zdrojom pre súčasnú módu a estetiku.

Po prázdninách sa kreatívci venovali FOLKLÓRNEMU MÓDNEMU ŠTÝLU, ktorý nám pripomína návrat ku koreňom, tradíciám a remeslu. Lektorka Jana Polak ich zasvätila do tajov textilnej techniky. Módnych návrhárov inšpiruje prepracovanosť ľudových krojov z rôznych regiónov. Globalizácia a miešanie kultúr už dávno priniesli iný pohľad na módu a ním ovplyvnené nové štýly obliekania. Folklórny štýl je charakteristický dekoratívnosťou, kvetinovými motívmi, štylizovanou ornamentálnosťou a precízne vypracovanými remeselnými detailmi. Práve kombinácia drobných textilných techník, akými sú vyšívanie, tkanie či paličkovanie, robí tradičné folklórne kroje a folklórny módny štýl jedinečnými a dôležitými pre zachovanie tradícií.

Od tradície prešli detskí tvorcovia k téme ROCKOVÝ MÓDNY ŠTÝL a vytvárali módne doplnky. Spočiatku bol spájaný výlučne s hudbou a diktoval módu len pre svojich fanúšikov, no postupne naberal univerzálnejšie a sofistikovanejšie prejavy, kombinujúc romantické, nežné prvky. Touto kombináciou výrazne vyniká jeho sila a originalita. Doteraz je tento módny štýl veľmi populárny, vyžaduje si tie správne materiály, správne doplnky, účesy a líčenie. Rockerský vzhľad ukazuje originalitu svojho majiteľa, jeho tvorivú povahu a túžbu po dobrodružstve.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ďalšie články