Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Nové štýly a techniky v maľbách a sochách Dokoupila a Freša

Nové štýly a techniky v maľbách a sochách Dokoupila a Freša

Dvojica etablovaných autorov – český maliar Jiří Georg Dokoupil a slovenský sochár Viktor Frešo sa predstavia na spoločnej výstave s názvom  „Dokoupil, Frešo“ v Kunsthalle/Hale umenia od 11. júna do 16. augusta.  Ich tvorba je založená na experimente s rôznymi autorskými prístupmi a technikami, nevytvárajúc si však svoj vlastný štýl alebo rozpoznateľný rukopis. U oboch sú rozpoznateľné len konkrétne práce, tvorené  vo formou odlíšených tematických sériách.

„Spoločná výstava dvoch umelcov je ojedinelým stretnutím, ktoré polemizuje súčasné média maľby a sochárstva. Jiři Georg Dokoupil je popredný európsky umelec, ktorý sa dlhodobo venuje médiu maľby – od neoexpresívnej maľby k experi-mentálnym polohám a  spôsobom maliarskej práce. V priebehu rokov priniesol celý rad inovatívnych maliarskych techník, ktoré podáva v ucelených cykloch (maľba pneumatikou, bičom, banánom, sadzami, dymom sviečky a pod.).  V aktuálnej košickej výstave  prezentuje sériu malieb s mydlovými bublinami. Ide o proces kalkulovanej spontánnosti a  akčnej maľby, kde bubliny s pridaním pigmentu vytvárajú podivné organické a dynamické štruktúry, melodicky vznášajúce sa na obrazovej ploche,“ predstavil výstavu kurátor Vladimír Beskid.

Slovenský umelec Viktor Frešo prezentuje sériu veľkorysých elementárnych objektov, v ktorých ide o hybridné spájanie materiálov a kontextov: kombinácia hrdzavého železa a lesklej hliníkovej konštrukcie, estetiku DIY východného bloku (dielenský stôl, zverák s rúrkou, nefunkčné výťahy) s osobným zázemím autora (hudba, svetelné rampy, show bussiness). Ide o hraničnú formu sochy a jej akceptovateľnosti: post-minimalistická forma a obsahová vyprázdnenosť s ready meade fragmentmi. Spoločným dielom oboch autorov je jediné big-boardové  textové vyhlásenie, v ktorom komentujú  súčasný art market.  Tak v trojuholníku maľba, objekt a text vzniká nové komunikačné prostredie s artikulovaným  napätím a odlišnosťou autorských prístupov. Ich  spoločnou platformou zostávajú  ele-mentálne gestá, konceptuálna irónia a obľúbené smART hry.

Dokoupilove práce ukazujú experimentálne umelecké techniky i schopnosti analyticky prenikať do estetických konceptov a spoločenských fenoménov. Jeho dielo je charakteristické experimentovaním so štýlmi svojou expresivitou a erotickým nábojom. Nikdy si nevytvoril jednotný a jasne rozpoznateľný štýl. Jeho dielo zahrňuje viac než 60 cyklov a vyše  100 vytvorených techník či štýlov.

Frešove práce a celkový prístup k umeniu patrí k veľmi netypickým, ale zároveň silne reflektujú spoločenskú a kultúrnu situáciu. Umelec vytvára rafinovane koncepty a projekty, ktoré prezentuje ako zdanlivo jednoduché, uzatvorené umelecké diela ”Piece of art “.

Jiří Georg Dokoupil (Krnov, 1954) po imigrácii študoval vo francúzskom Cologne na Akadémii výtvarných umení, neskôr pokračoval v štúdiách vo Frankfurte nad Mohanom a v New Yorku pod vedením nemeckého konceptuálneho umelca Hansa Haackeho. V rokoch 1983-84 pôsobil ako hosťujúci profesor na Akadémii výtvarných umení v Düsseldorfe a v roku 1989 v Madride.  V roku 1979 založil skupinu „Mülheimer Freiheit“, ktorá združovala umelcov ako Hans Peter Adamski, Peter Bommels and Walter Dahn.  Vo svojich prácach sa venovali hľadaniu súčasného vyjadrenia, používajúc neoexpresívny figurálny štýl intenzívnych farieb, redukujúc jazyk minimalistického a konceptuálneho umenia.  V súčasnosti žije a pôsobí v Berlíne, Madride a Prahe.

Viktor Frešo (Bratislava, 1974) študoval  na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a na Akadémii výtvarných umení v Prahe, kde spolu so skupinou umelcov ako Luděk Rathouský, Radim Kořínek, Petr Motejzík, Marek Meduna, Jiří Franta, Petra Čiklová, Ondřej Brody, Václav Magid, David Kořínek, Marek Matějka, Zuzana Blochová tvorili skupinu Rafani, ktorá kolektívne reagovala na veci verejné. Od roku 2004 tvoril Frešo umeleckú skupinu spolu s Erikom Binderom, kde základom boli ľahkosť, vtip a irónia s úmyslom vytvoriť pre diváka intenzívny vizuálny zážitok. V súčasnosti žije a pracuje v Bratislave.

Jeho práce a celkový prístup k umeniu patrí k veľmi netypickým, ale zároveň silne reflektujú spoločenskú a kultúrnu situáciu.

Podujatie je spolufinancované z dotačného systému Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

 

 

Ďalšie články