Nové technológie nepotláčajú v tvorbe Martina Zbojana tradičnú maľbu

Výberový cyklus výtvarníka Martina Zbojana z posledných dvoch rokov prezentuje doposiaľ nepoznanú polohu autora, ktorý sa na slovenskej výtvarnej scéne etabloval už v 90. rokoch minulého storočia. Prešovský výtvarník, pedagóg a teoretik ostáva od svojich študijných čias verný maliarskemu médiu, ktorého jasne danou pozíciou formuluje svoje umelecké a filozofické programy.  Svoju najnovšiu tvorbu predstaví na výstave s názvom Martin Zbojan – za vodou v budove Bravo v Kasárňach/Kulturparku od 22. júna do 26. augusta.

Autor sleduje prieniky novej maľby v podobe predmetnej sakralizácie či novej figurácie, neoexpresionizmu, symbolizmu so sebe vlastným precítením duchovného, miestami až mystického rozmeru obsahu výtvarného diela.

Aktuálny výstavný projekt demonštruje vnútorný obrat, vychádzajúci zo súčasného stavu výtvarnej produkcie a preexponovanej vizuálnej kultúry. Deväťdesiate roky sa v kontexte maliarskeho média vyznačovali okrem iného aj programom reformovaného závesného obrazu, čo v prípade Martina Zbojana nepredstavovalo obzvlášť výnimočnú reformu maľby, nakoľko od počiatkov tvorby vníma tento typ umeleckého diela ako výhradne prirodzený a kultivovaný spôsob umeleckého vyjadrovania.

Zbojan nepopiera, ale vyznáva svoju náklonnosť k maliarskym technikám starých majstrov (šerosvit, práca s priestorom a kompozíciou, naznačovanie symboliky a pod.). Prezentovaný cyklus strednoformátových malieb z obdobia posledných dvoch rokov sa od jeho predošlej tvorby vyznačuje zmenou prístupu v technologickom prevedení obrazu. Kým spočiatku používal na prácu olejové farby, v súčasnosti ich vymenil za poddajnejší akryl, ktorý umožňuje vytvárať tzv. hladkú maľbu.

„Posledné desaťročia sme svedkami intermediálneho prepájania tradičnej maľby s novými médiami. Autor si však uvedomuje hraničné body medzi jednotlivými médiami a preberá si z nových technológií len toľko, aby do určitej miery vytvoril naturalizovanú estetiku súčasnosti svojich kompozícií. Práca s médiom syntetického obrazu mu však nebola cudzia už počas jeho vysokoškolských štúdií. Nikdy však nevytvára koncepty spochybňovania maliarskeho média, naopak, súčasný digitálny obraz mu je akýmsi nápomocným predobrazom, škicou, preto je samotný výstup zameraný výhradne na techniku maľby,“ približuje jeho tvorbu kurátor Miroslav Kleban.

Takmer všade prítomný gýč Martin Zbojan parafrázuje decentne a s jemu vlastným vkusom. Nepovyšuje ho na hlavný atribút, ale symbolicky ho skrýva do jednoduchosti predmetov, ktorým priznáva vlastnú metafyziku a interpretačnú polohu. Prítomnosť gýču je symbolicky poňatý v popartovej vizuálnosti, ktorú umocňuje kompozičná kolážovitosť a rozbitie obrazovej plochy a zároveň je spoločným menovateľom celého cyklu.

Martin Zbojan sa narodil v roku 1960 v Michalovciach. Po skončení Strednej umeleckej priemyselnej školy v Košiciach študoval  na Akadémii výtvarných umení  v Prahe odbor  figurálne maliarstvo. Ako umelec v slobodnom povolaní sa venoval výtvarnej práci v architektúre a grafickému dizajnu. Prednáša na Prešovskej univerzite v Prešove na  Katedre výtvarnej výchovy a umenia. V roku 2003 obhájil dizertačnú prácu na Pedagogickej fakulte PU. V oblasti histórie umenia sa venuje najmä problematike košickej moderny a umeniu šesťdesiatych rokov vo svete a na Slovensku. Pravidelne vystavuje na domácich a zahraničných prehliadkach maľby a grafickej tvorby.

Vernisáž: 21. júna 2018 o 17:00

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.