Otvoril sa modrý svet krehkých monumentov Petra Lipkoviča

Nestále monumenty je názov výstavy, ktorá zaplnila priestory budovy Bravo Kasární/Kulturparku mohutnými architektonickými objektmi košického výtvarného umelca Petra Lipkoviča. Do sveta do modra ladených farieb umeleckých diel môžu návštevníci vstúpiť do 4. mája.

„Vystavujúci autor sa venuje špecifickej  parkete – práci s modelárskym kartónom a hodvábnym papierom, pracuje s veľmi krehkou a zraniteľnou hmotou. Vyjadruje sa minimalistickým jazykom radením rytmov jednotlivých dielcov za sebou alebo vytvorením monolitných objemných skulptúr. Vo svojej umeleckej činnosti sa venuje tvorbe v oblasti maľby, plastiky a objektov. Táto výstava je iná, z iného súdka. Peter Lipkovič sa posunul vo svojom výtvarnom programe a jadrom tejto prezentácie sú práve sochárske diela, veľké mohutné a zároveň krehké objekty z aktuálnej série z posledných rokov. Je to jeho dôležité vykročenie z 2D do 3D. Jeho objekty pripomínajú podivné architektúry, skôr archaické tajomné snímky a v nich ukryté rôzne príbehy,“ predstavil Petra Lipkoviča kurátor výstavy Vladimír Beskid na štvrtkovej vernisáži.

Na výstave môžeme vidieť rozmerné kompaktné objemy, budované z tenkého kartónu ako Múr, Štyri strany tajomstva alebo skulptúry s duchovným vyznením Chrám a Trauma, pripomínajúce pozostatky archaických civilizácií,  tajomné schránky a posvätné nádoby minulosti, ale aj nestále monumenty súčasnosti. Až na jednu výnimku, všetky ponorené do modrej farebnosti.

Protikladom veľkorozmerných objektov sú monochrómne maľby na hodvábnom papieri. Pri týchto obrazoch sa ocitáme v záplave mora, neba, jednoduchej poetiky, pripomínajúcej tichý Nočný spev rýb nemeckého básnika Christiana Morgensterna, kde sa na blankytnom pozadí objavujú mikropríbehy otlačených detailov.

V Petrovi Lipkovičovi môžeme vidieť silnú sochársku osobnosť košickej i slovenskej výtvarnej scény. „Objekty sú úplne nové a je to ich premiéra. Papierové obrazy sú o niečo staršie a objavili sa už na niekoľkých výstavách. Som Košičan a je to pre mňa veľká pocta, že môžem vystavovať práve tu. Kasárne/Kulturpark majú krásne priestory a galéria je veľmi pekná. Keď sme to tu inštalovali, zistil som, že sa to tu veľmi hodí. Som rád, že výstava je práve tu,“ prezradil autor prevažne ultramarínových diel.

Prečo práve do modra ladí galéria? Bol to kurátorskývýber, ale ako tvrdí umelec, je to jeho modré obdobie, ktoré už dlho trvá. Jednoducho sa mu páči táto farba. Na výstave však nájdeme objekt, ktorý sa odlišuje. Teľa nie je modré, ale tehlové a znázorňuje zlaté teliatko. Obrazy, ktoré zjemňujú monumentálnosť diel sú jedinečné a o to vzácnejšie, že ďalšie  už nemá autor na čom namaľovať. Rolka modelárskeho hodvábneho papiera sa jednoducho minula a nikto ho už nevyrába. Aj o tom je neopakovateľné umenie.

text: Kveta Podhorská, foto: Maroš Simon

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.