Výstavné priestory K13 – Košické kultúrne centrá nezostávajú prázdne a zapĺňajú ich stále nové diela a autori. V budove Bravo Kasární/Kulturparku sa momentálne pripravuje vernisáž výstavy Nestále monumenty, ktorá prezentuje tvorbu košického umelca Petra Lipkoviča. Práce umelca, ktorého život a umelecké pôsobenie sú úzko späté s týmto mestom, si budú môcť návštevníci pozrieť od 10. apríla do 4. mája. Bude to opäť niečo iné zo širokého spektra vizuálneho umenia. Diela, ktoré vznikli len nedávno.
„Základom individuálnej prezentácie je aktuálna séria sôch a objektov z posledných rokov 2012 – 2014. Ide o rozmerné kompaktné objemy, budované z tenkého kartónu, prevažne v modrej farebnosti. Vznikajú buď minimalistickým radením jednotlivých dielcov vedľa seba ( Múr, 2012; Štyri strany tajomstva, 2014) alebo vytvorením monolitných mohutných skulptúr s duchovným vyznením (Chrám, 2012; Trauma, 2014). Objekty pripomínajú pozostatky archaických civilizácií, tajomné schránky a posvätné nádoby minulosti – ale aj krehké, zraniteľné a nestále monumenty súčasnosti,“ hovorí kurátor výstavy Vladimír Beskid.
Predmetným objektom na výstave sekundujú takmer monochrómne maľby na modelárskom papieri, kde sa na blankytnom pozadí objavujú mikropríbehy otlačených detailov, čo v záplave ultramarínu evokuje tichý Nočný spev rýb od nemeckého básnika Christiana Morgensterna.
O autorovi
Peter Lipkovič sa narodil v roku 1960 v Košiciach, kde žije a tvorí. Je absolventom košickej Strednej umelecko-priemyselnej školy (1978). Venuje sa tvorbe v oblasti maľby, plastiky a objektov. Samostatné výstavy: 1998 – Maľba na papieri, Múzeum Vojtecha Lőfflera v Košiciach; 2007 – Farebné polia, Východoslovenská galéria v Košiciach. Od roku 1991 je aktívnym členom Spolku C+S Art (výstava spolku 1991, Karpatské pastorále 1994, Laboratórium I-III 1992-96; C+S, UBS Bratislava 2011, Synagóga Košice 2012, Mánes Praha 2013).
Spoločne s Jozefom Amrichom, Ondrejom Jurínom a Zbyňkom Prokopom sa v osemdesiatych rokoch vtedajšej československej totalitnej minulosti podieľali na formovaní neoficiálnej výtvarnej scény na východnom Slovensku. Patrili k pilierom výstavných projektov Múzea Vojtecha Löfflera v časoch začiatkov a jeho profilácie na priestor prezentácie súčasného umenia. Materiálová orientácia Petra Lipkoviča je na rozdiel od jeho spoločníkov odlišná. Nosná pre neho je práca s hodvábnym papierom s citeľnou poetickou inšpiráciou. Vytvára objekty na osnove opakovania sa určitého rytmu farebnej a ornamentálnej modelácie s pretŕhaním papiera.