Peter Machajdík naplní priestor zvukom a premenlivým obrazom

Zvukové prostredie slovenského multimediálneho umelca Petra Machajdíka (1961) pod názvom Tolleranza  s podtitulom “štyri strany zvuku” vzniklo špeciálne pre spodný priestor  Kunsthalle/Haly umenia v Košiciach. Vychádza z aktuálnych sonic-artových a komorných inštrumentálnych diel autora z posledného obdobia. Obsahuje nielen elektronicky upravené kontúry skladieb, ktoré na seba nadväzujú svojou atmosférou, harmóniou a formou, ale aj z ozveny inštalácie Waters and Cages, ktorá bola prezentovaná v Galérii mesta Bratislavy v roku 2012.

5140974“Akustické prostredie, do ktorého môžu návštevníci vstúpiť od 26. februára do 19. apríla, dopĺňa vizualizácia, reflektujúca myšlienky, ich záznam, pohyb,  premenlivosť a krehkosť. Ide o autorský intímny denník, intenzívnu projekciu úvah o dobe, v ktorej žijeme, o vzájomnej (ne)tolerancii.  Zvolený priestor sa postupne zo všetkých strán plní zvukom a premenlivým, “dotýkajúcim sa”, obrazom,” uviedol kurátor Vladimír Beskid.

Podľa Petra Machajdíka, ide o “zvuk pulzujúci ponad ideu hľadaného, zo štyroch strán  meniaci sa rytmus ticha, prepojenie  napísaného, už  uvedeného, so vznikajúcim, dosiaľ neprezentovaným”.

Peter Machajdík (1961, Bratislava) je slovenský hudobný skladateľ, sound-artový umelec, organizátor. Patrí k najhranejším  žijúcim  slovenským skladateľom v zahraničí.  Je držiteľom Ceny Jána Levoslava Bellu (Hudobný fond, 2005). Absolvoval rad zahraničných umeleckých rezidencií (1992 – DAAD Berlín, 2003 – Künstlerhaus Worpswede, 2011 – Praha a pod.). Jeho zvukové inštalácie a prostredia boli prezentované na mnohých medzinárodných festivaloch (Calgary, Gent, Amsterdam, Hannover, Krakov).  Je iniciátorom cyklu komorných koncertov Hudba u Fullu (Ružomberok). V rokoch 2012 a 2014 bol dramaturgom medzinárodného festivalu zvukového a experimentálneho umenia  Dni zvuku/SOUND CITY DAYS I –II v Košiciach.

Tvorba Petra Machajdíka, jednej z najvýraznejších a najaktívnejších osobností hudobnej scény na Slovensku, kritikmi často vnímaná ako novonasadená latka v prístupe k diatonike, zahŕňa skladby inštrumentálne, vokálne, zvukové prostredia, hudbu k filmu, rozhlasovým hrám a tanečným predstaveniam. Stál pri zrode legendárneho zoskupenia Transmusic Comp, ktoré na prelome 80. a 90. rokov patrilo k najvýznamnejším predstaviteľom a propagátorom súčasného, predovšetkým zvukového umenia v Československu. Spájalo hudobné divadlo, komponovanú, akustickú a teatralizovanú performanciu, voľnú improvizáciu, ale aj koncept experimentálna poézia a súčasná hudba. Spolu s Milanom Adamčiakom a Michalom Murínom založili Spoločnosť pre nekonvenčnú hudbu Sneh. Začiakom 90. rokov bol členom skupiny Vitebsk Broken.

Podujatie je spolufinancované z dotačného systému Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.