Pražský komorný balet predstaví Metafory tanca v troch choreografiách

Najväčší český nezávislý profesionálny tanečný súbor Pražský komorný balet s predstavením Metafory tanca privíta košické publikum 12. júna v Kasárňach/Kulturparku a nie v Kunsthalle/Hale umenia, ako bolo plánované. Komponovaný večer ponúkne tri choreografie štyroch súčasných autorov, ktorých spája ich slovanský pôvod a snaha o divácky zrozumiteľné dielo, kde hlavnú úlohu hrá tanec – Aleksandry Dziurosz, Hany Litterovej, Anny Štěrbovej a Žiga Jereba. Témou večera je ľudské chovanie s jeho svetlými i temnými stránkami.

Stavovské divadlo 18.10.2015

Stavovské divadlo 18.10.2015

Začiatky tohto baletného formátu siahajú do roku 1964, kedy Luboš Ogoun, Pavel Šmok a Vladimír Vašut založili pôvodné Studio Balet Praha. Na jeho ideu nadviazal choreograf Pavel Šmok v roku 1975 a založil súčasný baletný súbor, ktorý znamenal veľký zlom vo vývoji československého baletu.  V jeho repertoári boli predovšetkým jeho choreografie, ale zároveň aj hosťujúcich českých i zahraničných choreografov (L. Vaculík, P. Zuska, J. Kylián, R. North, Ch. Bruce, P. Delacroix, P. de Ruiter, J. Hackman, J. Kodet, J. Przybylowicz, L. Holánková…).

Za takmer polstoročia úspešnej činnosti a umeleckej tvorby prešiel súbor cieľavedomým a úspešným vývojom, stal sa významným reprezentantom tanečného umenia Českej republiky a hlavného mesta Prahy v zahraničí (Izrael, Libanon, India, Čína, Austrália, Kuba, Thaiwan, Nemecko, Luxembursko, Thajsko, Gruzínsko, Bosna a Hercegovina, Južná Kórea) a získal rad významných ocenení (Ceny Českého literárneho fondu za najlepšie choreografie, Ceny Thálie za mimoriadne javiskové výkony, Ceny tanečného združenia ČR…).

Aj keď sa pohybový slovník za toto obdobie zmenil, na prvom mieste k vyjadreniu choreografických výpovedí zostáva tanec ako univerzálne zrozumiteľný výrazový prostriedok, tanec ako odraz ľudských emócií, ktoré niekedy skrývame, inokedy zdôrazňujeme, aby sme sa zviditeľnili.

„Našim hlavným cieľom bolo, aby nový program ukázal kvalitu súčasného súboru prostredníctvom diel, ktoré vznikali pre členov súboru a v spolupráci s nimi. Metafory tanca predstavujú tri celkom odlišné diela, ktoré sú spojené témou ľudského chovania,“ hovorí dramaturgička Libuše Ovsová.

Súčasnú tvár Pražského komorného baletu reprezentuje 8 stálych a 6 externých tanečníkov, ktorí zvládajú rozsiahly pohybový register od techník, vychádzajúcich z klasického tanca, cez techniky moderného i súčasného tanca a techník, založených na improvizácii.

Prvé z troch diel Come see Comme ça v réžii Alexandry Dziurosz je o odkrývaní charakteru niekoľkých ľudí, ktorých osud doviedol na jedno miesto. Je inšpirované barokovým konceptom paradoxu a kontrastu. Choreografia predstavuje príbeh o ľudských potrebách, ktoré majú šancu objaviť sa iba za určitých špecifických okolností. Jednou z týchto situácií je i spoločenský večierok. V takej chvíli sa potreby, často skryté pred okolitým svetom, dostávajú do popredia bežných inštinktov a obvyklého chovania a tak je možné vidieť obidve strany osobnosti – priateľskú a milú, rovnako ako hanebnú a nenávistnú.

Choreografia Hany Litterovej Nemý výkrik je určená pre skúsené charizmatické osobnosti – tanečníkov, predstavujúca jednoaktový dejový dramatický kúsok, ktorý nesie silný príbeh a svedectvo. Hĺbka, charakter a význam hudby je prenesený do tanca v dráme troch ľudí: matky, dcéry a milenca. Dej je inšpirovaný K. J. Erbenom, len je súčasný, reálny, zbavený rozprávkových bytostí, taký, aký sa deje okolo nás. Príbeh, ktorého môžeme byť kedykoľvek súčasťou. Symfonická báseň Antonína Dvořáka Vodník je neobyčajne dramatická, ktorá pre svoju melodickosť oslovuje aj to najširšie publikum. Geniálna hudba umocňuje a podtrhuje konflikt lásky, vášne a sebectva, ktorý vedie až k tragickému koncu.

Žiga Jereb a Anna Štěrbová v choreografii This Is Not a Kiss! prinášajú prostredníctvom  tanečníkov pohľad na to, čo príde alebo môže prísť s bozkom a čo sa stane, keď uveríme v jeho silu. Prichádzame a odchádzame zo života. Rovnako ako prichádzame a odchádzame od bozkov. Od prvého okamihu, keď sme jemne pobozkaní do života až po našu skúsenosť s bozkom a neskôr vzťahy s ním, nemôžeme uniknúť turbulencii, prchkosti, hravosti a nehe jeho sily. Nevieme, odkiaľ prichádza a kam nás zavedie. Vždy zostane zahalený tajomstvom.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.