Príbeh vojaka odznel v hudbe, prednese a tanečnej choreografii

Posledný tohtoročný koncert Sérialisme: Bokes – Stravinskij v Kasárňach/Kulturparku v podaní rezidenčného súboru Quasars Ensemble zavŕšil 6. ročník festivalu Quasars Ensemble & Košice. Komorné zoskupenie sa v predstavovaní hudobných štýlov prehuplo do druhej polovice 20. storočia, ktorému dominoval serializmus. Bol pokračovaním expresionizmu v ešte koncentrovanejšej podobe vo veľmi zvýraznenom akcente na poriadok a organizáciu celého hudobného materiálu.

„Ako jeden z prvých na tieto podnety zareagoval na Slovensku  skladateľ Vladimír Bokes, ktorý  v januári oslávi okrúhle sedemdesiatiny. V tom čase ešte študoval na konzervatóriu  a bola to určitá forma happeningu alebo takej mladíckej nerozvážnosti. V princípe však jeho skladby patria k prvým reakciám na prvky serializmu z Nemecka a Francúzska ,“ uviedol dirigent a umelecký vedúci súboru Ivan Buffa.

V úvode koncertu zaznela jedna z jeho prvých skladieb Sexteto (1963) a takisto jedna z jeho posledných  – Fúga pre sedem nástrojov, ktorá vznikla v roku 2012 pre projekt Bokes a sedem bokesovcov, jeho študentov kompozície na VŠMU. Profesor bol čestným hosťom . Koncert bol venovaný jeho jubileu.

Zvyšok večera už patril ruskému hudobnému skladateľovi Igorovi Stravinskému a jeho veľkolepému dielu Príbeh vojaka z roku 1918. „Skladba je tematicky trochu inde. Predznamenala ešte oveľa skorší neoklasicizmus. Je to kultová skladba o Faustovej dileme zapredania duše diablovi za hmotné statky,“ povedal o diele dirigent.

Ku skvelým hudobníkom sa pridal aj francúzsky herec a recitátor Michel de Maulne, ktorý svojím prednesom a hereckými výkonmi vynikajúco priblížil atmosféru obdobia, v ktorom sa príbeh odohrával v originálnom jazyku. Po záverečnej scéne – Víťaznom pochode Diabla sa sálou rozliehal niekoľkominútový potlesk publika, ktorého usmiate tváre hovorili za všetko. Napriek tomu, že po francúzsky nehovoria všetci, na divákov energický umelecký prejav silno zapôsobil. Rozprávali sa o ňom ešte aj po koncerte.

Nebol jediným protagonistom, ktorý hudobný zážitok ozvláštnil umeleckým prednesom. Tanečníčka a choreografka Stanislava Vlčeková vytvorila originálnu choreografiou špeciálne pre tento koncert. Jej pôvabné pohyby dokonale splynuli s tónmi sláčikových a ostatných hudobných nástrojov, z ktorých miestami nabiehali zimomriavky na tele.

Podľa I. Buffu Príbeh vojaka nebol do dramaturgie večera zaradený náhodne: „Vybrali sme si ho, pretože sa ukončuje veľký koncertný cyklus a patrilo sa ho uzavrieť takýmto špeciálnym monumentálnym skvostom hudby 20. storočia.“

Koncert sa potleskom neskončil. Súbor Quasars Ensemble v priestoroch totiž krstil aj svoje nové CD „Néo-Classicisme“. Krstným otcom nemohol byť nikto iný ako Michel de Maulne, ktorý ho označil za výnimočné. Do oka mu padlo vo výklade jedného z jeho obľúbených obchodov v Bratislave. Hneď bolo rozhodnuté, že si ho musí kúpiť. To ešte netušil, kto ho nahral. Dokonca si nevypočul ani ukážku. Vedel, že si vybral dobre a svoje rozhodnutie vraj neoľutoval.

V poradí už ôsme CD prináša hudbu neoklasicizmu z rôznych kútov sveta, či už ide o francúzskych skladateľov, ktorí sa najväčšmi tomuto štýlu venovali, ale aj českých, slovenských, poľských, talianskych a brazílskych.  Je na ňom medzinárodný mix autorov.

Podujatie je spolufinancované z dotačného systému Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

Kveta Podhorská

Nikola Dirlaková

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.