Projekt Saint E. Jenner Cathedral pripomína náboženský obrad pre testovaných

Saint E. Jenner Cathedral je názov projektu, ktorý môžeme čítať ako duo-výstavu alebo singulárny a denne sa opakujúci happening v autorskej réžii študenta Ateliéru slobodnej krativity 3D na Fakulte umení TUKE, Jána Faltína a študentky vizuálnej komunikácie na bratislavskej VŠVÚ, Jany Sanetrikovej pod kurátorským dohľadom Nikolasa Bernátha. Koncepcia tohto miestne špecifického a zároveň kontextovo citlivého projektu spočíva v úzkom prepojení výtvarného umenia a bežného života v nie bežných podmienkach. Ján Faltin sa tejto téme venoval v ročníkovej práci, ktorej vedúcim bol doc. Mgr. art. Radovan Čerevka, ArtD.

Počas mesiacov života v pandémii sa politické špičky v našom domácom prostredí rozhodli, v záujme predchádzania šírenia vírusu, uplatniť mnohé opatrenia. Azda najvýraznejším a najmasovejším bol a stále je prebiehajúci projekt plošného testovania. Ten spočíva v dodržiavaní občianskej povinnosti pravidelného testovania sa antigénovými testami, ktoré slúžia na identifikovanie infikovaných. Po celej krajine tak zo dňa na deň “vyrástli” testovacie centrá a ďalšie odberové miesta. Pre takýto na infraštruktúru náročný projekt bolo potrebné nájsť vhodné priestory. V mnohých prípadoch na tieto účely poslúžili práve kvôli pandémii dlhodobo zatvorené a teda aktuálne nevyužívané športové či kultúrne ustanovizne. Tento osud postihol i Galériu Alfa, sídliacu v kultúrnom centre Kasárne/Kulturpark. Už niekoľko mesiacov do nej denne prichádzajú davy ľudí, ktoré namiesto kultúrneho zážitku absolvujú výter z nosohltana.

Ján Faltín a Jana Sanetriková sa pri pravidelnom testovaní v Kasárňach/Kulturparku začali nad celým priestorom i aktom testovania zamýšľať zo svojej pozície výtvarníka a dizajnérky. To viedlo k motiváciám o nové kontextualizovanie a konceptualizovanie celej situácie za účelom vytvorenia projektu, ktorý dovolí či už cieleným divákom, ale i samotným testujúcim sa ľuďom, vnímať celý proces v novom a inom než bežnom ponímaní.

Východiskovým a najviac vizuálnym bodom celej inštalácie je 6 projekcií grafov, ktoré zobrazujú dáta reprezentujúce vývoj pandémie v číselných hodnotách priemerného počtu pozitívnych testov. Forma zobrazenia grafov pripomínajúca farebné vitráže zároveň demonštruje autorský koncept, ktorý je založený na komparácii a mystifikácii, kedy autor a autorka prirovnávajú testovacie centrum a odbery vzoriek k sakrálnemu priestoru a v ňom sa odohrávajúcemu náboženskému obradu. Hoci nie je dôležité o aké konkrétne náboženstvo ide, paralela s doma najrozšírenejším kresťanstvom a svätou omšou je znateľná. Ján a Jana našli v halovom priestore galérie istý chrámový charakter. Samotné testovanie a následné čakanie na výsledok a z neho vyplývajúca karanténa, či naopak slobodný pohyb jedinca im zas pripomenul obrad s vidinou rozhrešenia, ktoré sa môže alebo nemusí dostaviť.

Meno Saint E. Jenner z názvu výstavného projektu sa viaže k Edwardovi Jennerovi, anglickému fyzikovi a vedcovi, zvanému i otec imunológie, ktorému sa pripisuje vynález prvej vakcíny (1796). Tá bola podaná 8-ročnému synovi Jennerovho záhradníka proti kravským kiahňam. Vakcína bola úspešná. Od tohto momentu sa v medicíne objavuje očkovanie. Autor a autorka určujú Jennera za svätého, za akéhosi proroka či spasiteľa z minulosti, ktorý predpovedal a prvýkrát predviedol tento dnes najúčinnejší prostriedok prevencie infekčných ochorení. Odkiaľ mal Jenner toto vnuknutie? Najpravdepodobnejšie išlo o prirodzený výsledok vedeckého výskumu. Mohol to však byť aj tzv. deus ex machina, koncept božského ovplyvnenia pozemskej reality, a je tak vakcína dnešnou mannou či eucharistiou, ktorú prijímame? V projekte Saint E. Jenner Cathedral sú interpretácie duchovného charakteru viac než prípustné.

Rešpektujúc hygienické opatrenia a štandardy, priestor a jednotlivý mobiliár prešli drobnými zmenami a autorskými remixami. Okrem spomínaných premietnutých grafov – vitráží sa zmenila i “scéna” slúžiaca pre výkon testov. Stoličky, určené pre čakajúcich sú otočené k “deju” obradu / odberu. Ten, sa síce odohráva za mobilnou stenou, divákovi ho však pripomína v slučke sa opakujúce autorské video, zobrazujúce typicky točivý pohyb paličky, ktorý sa koná pri odbere z nosohltanu. Dezinfekcia, ktorú je nutné použiť pri vstupe do budovy je umiestnená v objekte, ktorý pripomína sväteničku so svätenou vodou. Úkon odberov sa zas deje pred masívnym stolom, pripomínajúcim oltár. Vyvolávanie čísel, reprezentujúcich mená jednotlivcov za účelom odovzdania výsledku testu prebieha z kazateľnice. V koncovej časti galérie je umiestnená relikvia v podobe falošnej vakcíny  “HYPERMODERNA”.

Saint E. Jenner Cathedral je skutočne interdisciplinárnym projektom, ktorý nesie známky performance, happeningu až eventu, ale i výstavy funkčných a akčných objektov. Testovaní ľudia, ale i zdravotnícke tímy a celý galerijný štáb sa stávajú súčasťou deja a konceptu diela.

Výstava projektu Košice 2.0 bude prístupná počas testovania od 8. mája do 30. júna 2021 výhradne pre ľudí, ktorý sa do priestorov Galérie Alfa prídu otestovať.

Projekt je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.