Putovanie časom, spomienkami a reálnym svetom cez fotografie Petra Konečného ZMENA TERMÍNU!!!

Na základe nariadenia Ústredného krízového štábu SR, podľa ktorého sa zakazuje usporiadanie všetkých verejných podujatí v krajine z dôvodu hrozby epidémie nového koronavírusu, sa termín otvorenia výstavy odkladá do upokojenia situácie.

Peter Konečný – IMPRESIE, to je cyklus výstav, ktorý pripravil fotograf v spolupráci s kurátorom Mariánom Pauerom. V Košiciach si jeho fotografickú tvorbu budú môcť pozrieť návštevníci vo foyer budovy Bravo v Kasárňach/Kulturparku od 24. marca do 17. apríla 2020.

Výstavná kolekcia fotografií je koncipovaná v troch rovinách: ako putovanie časom, spomienkami a reálnym svetom. Ako príbeh presnívaný s otvorenými očami. Aby sa divák ľahšie zorientoval, autor ho uvedie do krajiny. Vstúpi do súčasných mestských reálií, v ktorých konfrontuje exteriéry (architektúru a prírodné motívy vnímané v rámci výstavy básnickými očami)  s interiérovými objektmi (od súkromných obytných priestorov jednotlivca po rozľahlé spoločenské sektory obchodných centier, kde sa v mori reklám, zvýrazňujúcich túžbu po výnimočnosti všetko napokon rozplýva v každodennej všednosti).

Konečný výtvarne presvedčivo zobrazuje reálny svet dnešných dní. V putovaní spomienkami čarokrásne pripomína slnečné dni, ale nevyhýba sa ani čiernym dňom a rokom ľudskej histórie (v hutnej skratke pripomína koncentračný tábor, v ktorom nezmyselne vyhasli tisícky životov nevinných ľudí), s nadhľadom a zmyslom pre humor citlivo pranieruje túžbu po mamone (dvojica snímok: rozbité autá a vtipná kompozícia We Go Together Like Salt & Pepper…). Putovanie časom sa završuje záverečnými snímkami. Rozostretá fotografia budíka evokuje relatívnosť času, a tak relativizuje sekvencie i celý príbeh. Snímky sú zaraďované tak, aby v jednotlivých častiach príbehu boli dvojice v kontrapunkte (svetelnom či obsahovom) alebo v harmónii, aby výstavná kolekcia pulzovala v určitom rytme, aby nevzniklo monotónne rozprávanie síce v zaujímavých, ale navzájom nekomunikujúcich obrazoch. Aby mal divák pri odchode z výstavy pocit, že to je život videný očami básnika. Reálny svet v obrazoch spomienok a relatívneho času. Obrazová esej.

Aktuálnu výstavu asi najviac vystihujú slová kurátora: „Konečný sa vracia cez štvorcový formát k začiatkom fotografie. K časom, keď sa fotografia inšpirovala výtvarným umením, keď ešte len začala hľadať svoje miesto pod slnkom. Hlási sa k ére, keď brilantnosť bola náhodou, ale čistá kompozícia základným predpokladom. Hlási sa k ére, keď brilantnosť bola náhodou, ale čistá kompozícia základným predpokladom.“

Hudobník, básnik, textár a fotograf, ktorý sa v Košiciach prezentuje fotografiami, pôsobil v poeticko-bluesovej skupine Stará jedáleň s Jánom Dubanom či v inštrumentálnej fusion zostave Take One/Také oné a momemtálne hrá v bluesovej skupine St. James Blues Distillery s anglofónnym spevákom Damianom Eastwoodom. Napísal mnoho piesňových textov, napríklad pre Polemic, Roba Opatovského či Beátu Dubasovú. Vydal zbierku poézie Krátky príbeh o láske ilustrovanú fotografiami profesionálneho hráča na kontrabas a tiež fotografa Roba Ragana z Banskej Bystrice (Pacora, Bashavel…).  Venoval sa aj charitatívnym akciám, ako sú Veľkí herci malým deťom alebo Úsmev ako dar.

Peter Konečný je predovšetkým portrétista, ale zároveň jazzový kontrabasista, hráč na bezpražcovú basgitaru. Blízky vzťah k portrétu je zreteľne badateľný aj na jeho koncertných fotografiách, na ktorých zachytáva emócie, stotiny sekundy, ktoré majú zahrať kúsok zobrazenej piesne v atmosfére koncertu. Koncertná fotografia má podľa neho priniesť divákovi to, čo nemohol vidieť, priblížiť detail, ktorý z diaľky nie je možné vidieť, dostať ľudí na pódium, priamo do duší muzikantov. Rovnako pozoruhodná je napríklad aj jeho abstraktná fotografia, často dotvárajúca architektúru budov alebo bytový dizajn.

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.