Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

RICHARD DEACON (Veľká Británia)

RICHARD DEACON (Veľká Británia)

O plastikách Richarda Deacona, ktorý je po Tonym Craggovi najznámejším britským sochárom svojej generácie. sa často hovorí, že predstavujú celkom totožnú polohu ako diela Craggove,  Woodrowove, či dokonca Machove.

Britský abstraktný sochár a víťaz Tumer Prize Richard Deacon sa narodil v Bangore vo Wellse v roku 1949. Vzdelával sa na Plymouth College, na Somerset College of Art v Tauntone, St. Martin´s School v Londýne a na Royal College of Art v Londýne (1977). Je to britský objektový umelec, ktorý používa ako materiál pre svoje plastické práce práve tak tradičné suroviny – drevo a kov, ako i transparentné umelé hmoty a materiály z domácností. Reaguje vždy na jediný objekt a na jediné miesto prezentácie, a tak dosahuje vývojové spektrum od filigránych, fragilných výtvorov až po monumentálne formám, ktoré sa pohybujú v napätí medzi municióznou tvarovou presnosťou a ironicko-komplexnou mnohosťou vzťahov.

Jeho diela sú často vyrobené z materiálov, ako sú všedné vrstvené preglejky (sám seba často nazýva „falšovateľom“  skôr ako sochárom). Jeho rané objekty sú predovšetkým tvorené elegantnými zakrivenými formami , neskoršie práce dosahujú i viac objemnejšie rozmery. Deaconova plastika Telo myšlienky je štruktúra podobná labyrintu. Umelec tým chce zrejme povedať, že tvary sú odrazom pohybu mysle.

Deaconova tvorba nie je pokračovaním určitých aspektov pop-artu s moralistickým alebo ironickým komentárom, ale skôr nadväzuje na abstraktnejšie časti surrealistickej tradície, od ktorej sa líši tým, že je sochárom skôr intelektuálneho než inštinktívneho  alebo emocionálneho založenia. Rieši problém, ktorý neustále upútava pozornosť sochárov. To, že plastika v priestore vypĺňa objem a môže byť považovaná za odolný, viacmenej dutý plášť uzatvárajúci skrytý priestor,  si divák musí predstaviť. Deacon preskúmava túto myšlienku tým spôsobom, že konštruuje plastiku, ktorá nemá skutočný vnútrajšok ako ukazuje dielo Medzi nami dvoma zasadená do  kovového  rámu.

Ďalšie články