Soundartisti namixujú hudbu, hluk, reč a šumy prírody a postarajú sa o nevšedné zážitky

Po tretí raz budú Košice hostiteľom medzinárodného festivalu zvukového a experimentálneho umenia SOUND CITY DAYS, ktorý sa uskutoční v dňoch 22. – 24. septembra v priestoroch Kasární/Kulturparku.

Podujatie je postavené ako bienále súčasnej práce s transformáciou zvuku v priestore. Ide o široký register neklasických postupov či hraničných polôh medzi hudbou, hlukom, rečou, prírodným šumom a pod. Hlavní protagonisti z Francúzska, Rakúska, Českej republiky a zo Slovenska predstavia svoje akustické, sonické či audiovizuálne performancie a prostredia, ktoré často reagujú na konkrétny priestor (tzv. sound-art, noise art, sound installation a pod.).

Koncerty festivalu SOUND CITY DAYS sa uskutočnia počas troch večerov so začiatkom o 19:00 hod. Súčasťou bude aj edukačný program formou prednášok a workshopov v popoludňajších hodinách (23. a 24. 9. o 17:00 hod.). Umelci a teoretici na nich priblížia spôsob práce so zvukom (nejde o komponovanú hudbu) a možnosti jeho vnímania a nových fonicko-vizuálnych zážitkov. Osobitný blok bude venovaný výučbe zvukového umenia na umeleckých školách a akadémiách (JAMU Brno, AU Banská Bystrica, Fakulta umení TU Košice).

machajd-jpegikFestival otvorí  22. septembra koncert zoskupenia Jozef Furman, Zbyněk Prokop a Peter Machajdík. J. Furman (elektronická gitara) je spoluzakladateľom košickej undergroundovej skupiny Lesni speváci & The Nace. V súčasnosti hrá na gitaru vo voľnom zvukovom zoskupení Global Endemit. Z. Prokop (elektronika) je členom legendárneho multimediálneho telesa Transmusic Comp a spoluzakladateľ Global Endemit. Stál pri zrode Fakulty umenia v Košiciach, kde pedagogicky pôsobí v Ateliéri grafiky a experimentálnej tvorby. Hudobný skladateľ P. Machajdík (klavír) je zakladateľ a dramaturg festivalu. Jeho tvorba zahŕňa diela inštrumentálne, vokálne, zvukové prostredia, hudbu k filmom a tanečným predstaveniam. Spolupracuje s legendou art-rockovej hudby, spevákom Jonom Andersonom zo skupiny Yes, harfistkou Floraledou Sacchi, súbormi Quasars Ensemble a Camerata Europea, akordeonistami Borisom Lenkom a Petrom Katinom, Slovenským komorným orchestrom Bohdana Warchala, organistom Carsonom Coomanom, huslistom Milanom Paľom a mnohými ďalšími.

V ten istý večer sa predstaví aj slovenský experimentálny hudobník  Jonáš Gruska, zaoberajúci sa zvukom na viacerých úrovniach: fyzickej, psychoakustickej, akuzmatickej, ako aj kompozičnej. Už 11 rokov pracuje prevažne na poli elektronickej hudby, momentálne prostredníctvom vlastnoručne zhotoveného hardvéru a softvéru. Inšpiráciu nachádza v tradičnej folklórnej hudbe z rôznych častí sveta, ale aj v nahrávkach hmyzu a vodných živočíchov. Popri vystupovaní sa venuje terénnemu nahrávaniu, svojmu vydavateľstvu LOM a výrobe hudobných nástrojov.

schimana3-jpegV Košiciach bude hosťovať aj rakúska skladateľka a umelkyňa Elisabeth Schimana, ktorá sa bude prezentovať s elektro-akusticko-experimentálnou hudbou v druhý festivalový večer, 23. septembra. Pracuje v experimentálnej hudobnej kompozícii a rozhlase.  Je zakladateľkou IMA – Institute for Media Archeology.  Narodila sa v Innsbrucku a pokračovala v štúdiu elektroakustiky a experimentálnej hudby na Univerzite múzických umení vo Viedni, muzikológie a etnológie na univerzite vo Viedni, počítačové hudobné kompozície na IEM (Institute for Electronic Music) v Grazi a bola hosťujúcou vedkyňou na hudobnom oddelení York University. Jej nedávny výskum v IMA sa zameriava na ženy v oblasti elektronickej hudby. Za sebou má početné umelecké rezidencie v New Yorku, Keele, Londýne, Amsterdame, Oslo a Moskve.

Pierre Jodlowski, ktorý vystúpi v závere festivalu (24. 9.), je francúzsky skladateľ, improvizátor a interpret. Vytvára tiež zvukové inštalácie. Jeho predstavenie je výsledkom niekoľkých projektov, ktoré opätovne skúmajú náš vzťah k smrti a násiliu spolu s odkazmi na svet filmov. Hľadá „styčný bod“ medzi tým, ako priestor pri filme ovplyvňuje naše kolektívne správanie  a tým, čo by sa malo s relatívnou presnosťou nimi dosiahnuť. Súčasťou kompozície sú aj anglické a francúzske texty k tomuto projektu, dialógy aj monológy, ktoré sa stali sa „odkazmi“, ktoré  spochybňujú náš vzťah k filmu a určitým intímnym životným situáciám.

suchanek-jpegV sobotu večer sa predstaví s inštaláciou Atom Tone aj český zvukový a multimediálny umelec so zameraním na zvukové inštalácie a experimentálnu hudbu Jiří Suchánek. Jeho vlastný software umožňuje sonifikovať spektrálne čiary atómov do komplexných zvukových spektier. Tie sa stanú východiskovým kompozičným materiálom pre ďalšiu transformáciu a improvizáciu. Na vystúpení bude kombinovať digitálnu syntézu s analógovým processingom. Vizuálna zložka bude minimalistická videoprojekcia a osvetlenie.

Umelec sound a media artu je absolventom Ateliéru Video-multimédia-performance na Fakulte umení TU v Brne, kde aj  pedagogicky pôsobí. Jeho prístup je syntetický – k ústrednému záujmu o zvuk pridáva svetlo, skulpturálne objekty, elektroniku a reaguje aj na vybrané prostredia či verejný priestor. Sonická performance Atom tone je zvuková koláž transformácie chemických prvkov z Mendelevovej tabuľky, kde každý prvok generuje unikátne zvukové spektrum a vlastné frekvencie.

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.