Standing ovations pre operné „dvojičky“

Dlhotrvajúce standing ovations vyprevádzalo počas premiérových večerov na cestu za divákmi najznámejšie operné „dvojičky“  Sedliacka česť a Komedianti. Vynikajúce spevácke a herecké výkony sólistov sprevádzané výborným výkonom orchestra, zborové scény, z ktorých naskakovala husia koža, spolu s réžiou Michaela Taranta priniesli do Štátneho divadla Košice úžasnú inscenáciu, ktorú sa podľa ohlasov divákov naozaj oplatí vidieť.

„Mám úžasnú radosť z toho, že sa to podarilo. Premiéry boli fantastické nielen po stránke speváckych výkonov, ale operní sólisti presvedčili aj o tom, že vedia aj vynikajúco hrať. Bola to spievaná činohra a som nadšený. Som vďačný režisérovi Tarantovi, že prijal moju ponuku a že nám tu nechal takú úžasnú inscenáciu, ktorej prajem veľa veľa repríz,“ povedal bezprostredne po prvej premiére umelecký šéf opery Karol Kevický. Ako dodal, veľkým prekvapením bol preňho najmä výkon zboru, ktorý vynikajúco zapadol do deja a spolu so sólistami rozohral na javisku skvelé divadlo.

Podľa riaditeľa divadla Petra Himiča verizmus bol jeden obrovský smer, ktorý zasiahol do vývoja opery a celého svetového divadla. „Mám pocit, že sme dnes videli verizmus verný a zároveň uveriteľný. A to je niekedy viac ako snaha obrátiť veci z nôh na hlavu. Režisér Tarant dokázal strhnúť súbor a presvedčil ho, že táto koncepcia je správnou cestou. Hoci to na javisku vyzerá veľmi jednoducho, bolo to veľmi náročné,“ uviedol Himič.

Počas oboch premiérových večerov videli diváci na javisku viacero výnimočných speváckych a hereckých výkonov. V piatok žiaril maďarský tenorista László Boldizsár v úlohách Turidda v Sedliackej cti a Cania v Komediantoch, ale vynikajúco mu sekundovali aj ďalší sólisti, hosťujúci Anita Jirovská, Zoltán Vongrey, či domáce Janette Zsigová a Gabriela Hübnerová. Za druhú premiéru si určite absolutórium zaslúži Michal Lehotský, ktorý na poslednú chvíľu zaskakoval v postave Turidda v Sedliackej cti. V postave Santuzzy mu vynikajúco sekundovala Jolana Fogašová. Výborne svoj veľký operný debut v postave Cania v Komediantoch zvládol aj nový sólista opery Titusz Tóbisz a výborné spevácke aj herecké výkony podali aj ďalší domáci sólisti Lenka Čermáková, Tatia Paľovčíková či Marek Gurbaľ, ktorý kvôli zraneniu Mariána Lukáča účinkoval v postave Silvia počas oboch premiérových večerov. „Veľmi si vážim to, že sa pri práci na tejto inscenácií stretli tak silné osobnosti s vynikajúcim orchestrom a zborom, čo prispelo k výbornému hudobnému naštudovaniu, bez ktorého by žiadna aj sebe lepšia réžia nič nezachránila,“  povedal po premiére režisér M. Tarant.

Obe premiéry ukončili dlhotrvajúce standing ovations a diváci, nielen tí, ktorí majú k opere blízko, si domov odnášali výnimočný divadelný zážitok. Za všetkých slová Vladimíra Závackého, ktorý na facebookovom profile Štátneho divadla komentoval videné takto: „Fenomenálne predstavenie, hudba, Chorus, scéna, osvetlenie, kostýmy… Ďakujem za nádherný zážitok. Desaťminútové standing ovations hovorí za všetko. Bravo!“

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.