Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Súčasnej vážnej hudbe dali punc špičkoví sólisti, orchestre a zoskupenia

Súčasnej vážnej hudbe dali punc špičkoví sólisti, orchestre a zoskupenia

Hudba rôznych žánrov prinášala v predchádzajúcich rokoch množstvo umeleckých zážitkov. Koncerty boli pestrou zmesou a vybrať si mohli poslucháči z bohatej ponuky podľa toho, aký štýl a hudobný smer im je najviac po chuti. Neznel iba rock, pop, jazz či klasika minulých storočí, ale dosť priestoru dostala aj súčasná vážna hudba v podaní domácich i zahraničných umelcov, orchestrov, ale aj sólistov. Obzrime sa za tým, čo nám isto utkvelo v pamäti a máme na tieto vystúpenia pekné spomienky. V koncertných sálach bolo stále živo na pódiách i v početnom publiku, ktoré odmeňovalo interpretov skvelej hudby búrlivým potleskom. Hudba autorov zo súčasnosti naplnila ich očakávania.

PETER BALOGH ORCHESTRA

S koncertom World music zavítal do Kasární/Kulturparku Peter Balogh Orchestra s hosťami. Po predchádzajúcej filmovej hudbe tentoraz prišiel so zmesou svetových skladieb, ktoré v ich podaní dostali nový rozmer. Repertoár orchestra je naozaj bohatý a rôznorodý. Zazneli známe skladbyHabanera z opery Georgesa Bizeta Carmen, Španielsky cigánsky tanecod Pascala Marquina, Granáda Augustina Lara. Ďalšou hudobnou lahôdkou bol Schindler´s list od Johna Williamsa. Hudobný kokteil doplnil Fiddler on the Roof Jerryho Bocka či Hava Nagila, ktorej autorom je Abraham Zevi Idelsohn. V koncertnom play liste boli aj LibertangoAstora Piazzolla, Second Waltz Dmitria Shostakovitha a tiež Tere-fere polkaod Johana Straussa. Autorom troch posledných skladiebČi pamätáš, Joj Cica a Joj Cigán je skladateľ  Imre Kálmán. Hosťami večera boli Peter Balogh Jr., Samuel Balogh a slovom  sprevádzala Klaudia Baloghová.

LONGITAL SUITA

Jesenná šnúra Longital Suita priniesla slovenským poslucháčom živelný hudobný koncert s rozšíreným repertoárom. Počas turné vystúpila aj v Košiciach s koncertným programom na rozhraní art-rocku a súčasnej vážnej hudby. Longital Suita je spojenie Longital so sláčikovým kvartetom. Projekt vznikol v roku 2015 pre Festival Konvergencie pri príležitosti pätnásťročného pôsobenia skupiny, ktorá má na konte dvanásť albumov a za sebou tisícku koncertov v dvanástich krajinách Európy, USA a Kanade. Pôvodnú longitálsku zostavu Shina (spev, basgitara, slák), Dano Salontay (gitary, slák, vokály) a Marián Slávka (bicie, piano) dopĺňa a vyvažuje energické kvarteto v zložení Štefan Filas (husle), Milan Adamec (husle), Slavo Solovic (viola) a Jozef Lupták (violončelo). Longital Suitu charakterizuje päť slov: radosť, sebavedomie, odvaha, divokosť a temperament. Je to zomknutý celok siedmich rovnocenných osobností, medzi ktorými funguje správna chémia, muzikantský rešpekt a priateľstvo.

PETER LIPA Jr.: THE GRAND BUFFET

Umelecké prostredie sa na ľuďoch podpíše. S istotou to platí aj o klaviristovi Petrovi Lipovi juniorovi, ktorý po otcovi – kráľovi slovenského džezu, zdedil lásku k hudbe a stal sa z neho vynikajúci muzikant. Aj keď ide vlastnou cestou, je stálym členom otcovej sprievodnej kapely. Peter paradoxne klavír v detstve neznášal. Ale len dovtedy, kým neprestal pravidelne chodiť na jeho hodiny. V súčasnosti je to celkom inak a bez klavíra si to vie len ťažko predstaviť. Spolu s Matejom Korbeličom (trúbka) a Michalom Fedorom (bicie) tvoria trio, ktorého hru si mohli návštevníci Kasární/Kulturparku vychutnať na koncerte. Muzikanti prišli so svojim najnovším projektom The Grant Buffet. Je to miesto, kde je šéfkuchárom Peter Lipa ml., ktorý vždy pripraví na danú príležitosť vhodnú nádielku zábavy. Hudobný projekt mixuje a spája elektroniku, hip hop, edm, soul a funk do fascinujúceho hudobného kontextu. Beaty a sample z vlastnej vedeckej produkcie boli na pódiu doplnené excelentnými muzikantmi. Prvotriedne suroviny zaručovali vysokú kvalitu. Inštrumentálna oslava preniesla poslucháčov do viacerých kútov sveta.

LUCIA LUŽINSKÁ, MICHAL ČERVIENKA

Slovenská jazzová speváčka a herečka Lucia Lužinská prišla na letný festival v parku s projektom modernejšieho energického jazzu Quintessence, ktorý spája swingovú tradíciu s modernými groovovými podkladmi súčasnosti. Zaspievala skladby od Chicka Coreu, Tanje Marie a ďalších umelcov. Sprevádzali ju Boris Čellár (gitara, woodpack),  Valér Miko (klavír), Miroslav Poprádi (saxofón, klarinet), Marcel Comendant (cimbal), Juraj Griglák (basgitara, kontrabas) a Michal Fedor (bicie). S kapelou All Time Jazz nahrali a vyprodukovali od tradičných jazzových štandardov First Take (2005) autorské CD (Un)covered (2008) a CD Zimná krajina/Winterland (2011). O pódium sa Lucia Lužinská podelila s akordeonistom Michalom Červienkom, ktorému patril úvod koncertu. Dvadsaťosemnásobný laureát rôznych akordeónových súťaží sa stal absolútnym víťazom prestížnej súťaže ukrajinského akordeónového virtuóza Vladimíra Zubitského CITTÁ DI LANCIANO v Taliansku. Spolupracoval s mnohými renomovanými umelcami. V duete s moldavským cimbalistom Marcelom Commendantom získal prvú cenu na akordeónovej súťaži v poľskom Sanoku. Svoje prvé CD vydal v roku 2011. V oblasti ľudovej hudby nahral CD so sólistkou umeleckého súboru SĽUK Máriou Strakovou, v spolupráci s hudbou Štefana Molotu. Je sólistom orchestra Diabolské husle.

PETER KATINA

Séria sólových koncertov akordeonistu Petra Katinu pod názvom Recitály v štyroch mestách bola zameraná na prezentáciu súčasnej akordeónovej tvorby na Slovensku. V poslednom desaťročí inicioval vznik niekoľkých desiatok skladieb pre akordeón od slovenských skladateľov rôznych generácií i kompozičného zamerania. Ich diela predstavujú zaujímavú štúdiu autorského prístupu k unikátnym technikám a neobvyklým zvukovým možnostiam moderného koncertného akordeónu. Vzájomne inšpirujúce vzťahy skladateľov a interpreta sa bezpochyby stali dôvodom, prečo sa slovenskí skladatelia k akordeónu stále radi vracajú a často mu venujú i viacero sólových či komorných diel v rámci svojho kompozičného portfólia. Recitál bol prierezom slovenskou avantgardou, zaujímavými novinkami i skladbami, ktoré sa už stihli stať medzinárodne ocenenou „klasikou“. Tým, že výrazne určujú trendy v oblasti akordeónovej kompozície, môžu sa smelo porovnávať s prestížnou svetovou tvorbou pre tento nástroj. Zahral diela Jozefa Podprockého, Jozefa Kolkoviča, Miroslava Tótha, Iris Szeghy, Petra Machajdíka a Jevgenija Iršaia.

ARS NOVA 2016

Emóciami a výnimočnou súčasnou hudbou bol nabitý festival ARS NOVA. Dramaturgia koncertov uprednostnila diela žijúcich skladateľov európskych i mimoeurópskych kultúr a do programov zaradila diela autorov, ktorí sú spätí s východným Slovenskom. Už tradične festival otvoril koncert Portréty, na ktorom sa predstavili talentovaní žiaci košických základných umeleckých škôl. V nasledujúci deň vystúpil Funeral Marching Band so Suitou pohrebných piesní a nárekov v skladbách stredoeurópskeho regiónu vo verzii pre osemčlenný ansámbel. Večer uzavrela jednoaktová video opera pre viackanálovú elektroniku, barytón saxofón a objekty pod názvom Tyč. Na festivale sa predstavilo aj Trio Sen Tegmento s programom Sentegmento plays Contemporary. Za klavír zasadla Zuzana Biščáková, ktorú na klarinete sprevádzal Martin Adámek. Spievala sopranistka Nao Higano z Japonska. Zazneli skladby od slovenskej hudobnej skladateľky Iris Szeghy (Folclorico, Meadow Song, Preludio e Danza, Vivat leto!, Anrufung des Großen Bären)  a od Michaela Jarrella (Assonance). Festival uzavrel Ensemble Ricercata skladbami Juraja Beneša Musique pour Grock No.3 pre husle, violu a violončelo, Romana Bergera Impromptu pre sólový klarinet, Ivana Paríka Listy, päť drobných skladieb pre klavír a Tadeáša Salvu Slovenské Concerto Grosso Nr. IV pre flautu, klarinet, husle, violončelo a klavír.

MISCHA MAISKY

Svetoznámy violončelista Mischa Maisky so svojou dcérou Lily, ktorá ho sprevádzala na klavíri, doslova ovládli Kunsthalle/Halu umenia. Hudobník je výnimočný tým, že ako jediný študoval naraz pod vedením Mstislava Rostropovicha a zároveň aj Gregora Piatigorskeho. Rostropovich sa o ňom vyjadril ako o výnimočnom talente mladšej generácie violončelistov. V jeho hre je podľa neho skombinovaná poézia, mimoriadna jemnosť, nesmierny temperament a brilantná technika. Narodil sa v Litve, študoval v Rusku a po návrate do vlasti, do Izraela, ho s nadšením privítali v Londýne, Paríži, vo Viedni, v New Yorku, Tokiu, ako aj vo všetkých významnejších hudobných centrách. Za posledných tridsať rokov vytvoril 35 nahrávok s takými orchestrami ako sú Viedenský orchester, Izraelský orchester, Berlínska filharmónia, Londýnsky symfonický orchester, Orchestre de Paris, Orepheus und Chamber Orchestra of Europe a iné. Jeho nahrávky získali celosvetové uznanie.

VENI ACADEMY

Medzinárodný študentský súbor VENI ACADEMY vystúpil v Košiciach na koncerte a predstavil repertoár, zostavený zo skladieb, vytvorených pre neho v rámci projektu 4×4 trojicou mladých skladateľov z Čiech a Slovenska (Ian Mikyska, Vojtěch Šembera a Veronika Škutová). Zahral tiež dve skladby, ktoré patria k esenciálnym prejavom amerického hudobného minimalizmu (konceptuálnej Composition 1960 #7 La Monte Younga a legendárnej In C Terryho Rileyho). Bolo to práve Rileyho In C, ktoré formovalo počiatky projektu VENI ACADEMY. Koncert bol záverečným podujatím vzdelávacieho projektu VENI ACADEMY. Počas akadémie mali mladí študenti hudby z rôznych krajín možnosť spoznať nové diela súčasnej hudby, naučiť sa množstvo rozšírených hráčskych techník a pracovať pod vedením skúsených lektorov, profesionálnych hudobníkov. Súbor VENI ACADEMY viedli mladý dirigent Marco Vlasák a umelecký vedúci Daniel Matej.

KEISHO OHNO

Japonský majster Keisho Ohno predviedol, ako sa búrajú tradičné postupy hry. Opäť sme mali príležitosť spoznať trochu kultúry z krajiny vychádzajúceho slnka vďaka umelcovi, ktorý prišiel do Košíc zahrať na hudobný nástroj tsugarský šamisen. Trojstrunový nástroj podobný bendžu alebo gitare,  ktorého tradícia siaha až do 16. storočia,  bol dovezený z Činy na japonský ostrov Okinawa a do Osaky, odkiaľ sa rýchlo rozšíril do celej krajiny. Neortodoxný hudobný prejav, v ktorom si dovoľuje svojsky pretvárať klasickú hru na tsugarský šamisen, pričom stále zostáva verný stáročným tradíciám a hodnotám hry na tento jedinečný hudobný nástroj, je mimoriadne osviežujúci, unikátny a získal si ním uznanie a fanúšikov nielen v Japonsku, ale i v zahraničí. Keisho Ohno, prezývaný ako Samurai Shamisen, sa narodil v Niigate.Už v dvanástich rokoch získal titul Natori, čo okrem iného znamenalo možnosť používať umelecké meno. V Japonsku je totiž tradíciou, že talentovaný študent prijme časť mena svojho učiteľa. Keď mal štrnásť rokov, stal sa hlavným nástupcom Takahashiho Chikuzana, zakladateľa štýlu hry Chikuzan. V roku 2004 založil svoju prvú kapelu Tsugaru Shamisen.

PHILIP GLASS

Festival súčasného umenia ARS NOVA 2015 odštartoval svoju letnú časť vo veľkom štýle a v spojení s dvoma významnými americkými hudobnými osobnosťami Philipom Glassom a Elliottom Sharpom. Na úvod zaznela v Kasárňach/Kulturparku slovenská premiéra skladby Philipa Glassa Music with Changing Parts v podaní súboru Cluster Ensemble. Ďalší večer patril svetoznámemu americkému hudobnému skladateľovi Philipovi Glassovi, ktorý patrí k najinovatívnejším a najrešpektovanejším osobnostiam vo svete hudby. Vystúpil spolu s ďalšími dvoma skvelými sólistami – japonskou klaviristkou Maki Namekawa a ruským klaviristom Antonom Batagovom. V Kunsthalle/Hale umenia spoločne predviedli kompletné dielo jeho 20 klavírnych etúd The Complete Piano Etudes (1994-2013). Súbežne s festivalom bola Letná hudobná akadémia. Jej organizátorom bol komorný súbor VENI ACADEMY, ktorý sa pod vedením Daniela Mateja špecializuje na súčasnú hudbu. Akadémie sa zúčastnil 30-členný súbor hudobníkov z ôsmich krajín sveta. Lektorom bol skladateľ, multiinštrumentalista a producent Elliott Sharp, ktorý je ústrednou postavou experimentálnej hudobnej scény v New Yorku viac ako tridsať rokov. S výsledkom ich spolupráce sa mohli poslucháči zoznámiť na spoločnom koncerte.

ELLIOTT SHARP

Priestory Kasární/Kulturparku boli znovu dejiskom úspešného projektu pre študentov hudby na stredných a vysokých školách z celej Európy VENI ACADEMY. Piaty ročník letnej akadémie vyvrcholil spoločným koncertom. Špeciálnym hosťom bol gitarista, skladateľ, multiinštrumentalista a producent Elliott Sharp, ústredná postava progresívnej experimentálnej hudobnej scény v New Yorku viac ako tridsať rokov. Líder viacerých ansámblov súčasnej hudby a nositeľ Berlínskej ceny za hudobnú kompozíciu 2015 má na svojom konte viac ako 200 nahrávok, zahrňujúcich bohaté spektrum hudby. Vedie projekty Orchestra Carbon, Tectonics a Terraplane a je priekopníkom využívania teórie fraktálovej geometrie, teórie chaosu a genetických metafor v oblasti hudobnej kompozície a interakcie. Počas svojej dlhoročnej kariéry spolupracoval s Ensemble Modern, spevákom Qawwali Nusratom Fatehom, Ali Khanom, Radio-Sinfonie Frankfurt, popovou vokalistkou Debbie Harry, bluesovou legendou Hubertom Sumlinom a Pops Staples, jazzovými velikánmi Jackom DeJohnetteom a Sonny Sharrockom a priekopníkom a inovátorom turntablizmu Christianom Marclayom.

ANDREJ GÁL, PETER KATINA: V HĹBKE ČASU

Festival súčasného umenia ARS NOVA 2015 priniesol koncert pre dva hudobné nástroje v sólovej i komornej podobe pod názvom V hĺbke času v podaní dua Andrej Gál (violončelo) a Peter Katina (akordeón). Jeho dramaturgia bola zameraná na duchovné a spirituálne aspekty komornej hudby v dielach slovenských i svetových autorov, ktorí vo svojich dielach reflektujú rôzne podoby emocionality,  introspekcie, pestrých literárnych, religióznych a filozofických odkazov i mysteriózneho ponoru do hĺbky umeleckého obsahu. Odzneli skladatelia Sofia Gubaidulina, Jevgenij Iršai, Giya Kancheli, Juraj Vajo, Miroslav Tóth a Toshio Hosokawa. Hudobníci zahrali skladby In Croce, v premiére A riekol Izaiáš…, Nach dem Weinen, premiérovo zaznela Modlitba Pána, Sempre piu animato a slovenská premiéra In die Tiefe der Zeit.

JORDANA PALOVIČOVÁ

Multižánrový festival Leto v parku ponúkol divákom umelecký zážitok aj v podobe klavírneho koncertu. Za koncertné krídlo si sadla nadaná slovenská klaviristka Jordana Palovičová, ktorá svojou hrou vdýchla Kasárňam/Kulturparku opäť inú atmosféru. Po podujatiach, ktoré postavili publikum na nohy a roztancovali davy ľudí, tento večer patril kvalitnej hudbe iného žánru, o čom hudobníčka presviedča na každom svojom vystúpení. Jej bravúrne zvládnutá technika ovládania tohto hudobného nástroja chytila za srdce a pohladila dušu poslucháčov. Aj keď sa pohybuje v medzinárodnom hudobnom prostredí, pravidelne uvádza premiéry sólových i komorných diel slovenských skladateľov Pavla Bagina, Miloša Betka, Igora Dibáka, Hanuša Domanského, Juraja Hatríka, Jevgenija Iršaia, Petra Martinčeka, Ilju Zeljenku a ďalších. Spolupracovala s poprednými umelcami, akými sú Solamente Naturali, Ivan Palovič, Jozef Lupták, Maroš Potokár, Milan Paľa, Igor Karško a iní. Ako sólistka účinkovala s poprednými slovenskými zoskupeniami, medzi ktoré patria napríklad Štátna filharmónia Košice, Slovenská filharmónia, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu či Symfonický orchester VŠMU.

KoMaRa

Zvyčajne sa povestná čerešnička na torte vyskytuje na festivaloch ku koncu programu. Letný hudobný festival Hevhetia toto nepísané pravidlo porušil a svoj celomesačný program odštartoval koncertom tria KoMaRa. Názov kapely vznikol zo začiatočných písmen mien hudobníkov – gitaristu Davida Kollara, bubeníka z kapely King Crimson Pata Mastelotta a trubkára Paola Raineriho. Mastelotta si mohli fanúšikovia King Crimsonu pamätať z ich ojedinelého koncertu v prešovskom amfiteátri z roku 1996. Tento americký bubeník zaslúžene patrí medzi svetovú špičku. Od roku 1994 je stálym členom skupiny King Crimson. Okrem toho je súčasťou tria Stick Men, kde hrá spolu s fenomenálnym basgitaristom Tonym Levinom a multiinštrumentalistom Markusom Reuterom.Taliansky trubkár Paolo Raineri sa už predstavil na predchádzajúcom festivale Hevhetia s Davidom Kollarom v triu s názvom The Blessed Beat. Raineri kombinuje vplyvy škandinávskeho nu-jazzu s psychadelickým rockom, experimentuje a voľne improvizuje. Medzi jeho hudobných spolupracovníkov patrí Stefano Battaglia, Berserkl, Baustelle, Calibro 35, Nada, Enrico Gabrielli a Tommaso Colliva. Svoj najnovší album Something personal predstavil aj jeden z najrešpektovanejších súčasných poľských jazzových klaviristov Paweł Kaczmarczyk a jeho Audiofeeling trio.

CLUSTER ENSEMBLE

K letnej pohode nepochybne prispel aj koncert Cluster Ensemble, ktorý bol súčasťou festivalu ARS NOVA. Skupina hudobníkov vytvára intermediálne projekty, performance a happeningy v spolupráci s výtvarníkmi, filmármi, fotografmi a vizuálnymi umelcami. Pre košického diváka sú jeho členovia už dobre známi. Koncertujú na domácich i zahraničných festivaloch. Ich repertoár tvoria predovšetkým diela súčasných skladateľov (Steve Reich, Martin Burlas) a diela osobností hudby 20. storočia (John Cage, Galina Ustvolskaja, Erik Satie, Morton Feldman. Cluster Ensemble je súbor pre súčasné umenie, zameraný na novú hudbu a umelecké presahy do iných žánrov a druhov (performance, výtvarne umenie, tanec, multimédiá. Na koncerte odznela slovenská premiéra skladby Music with Changing parts svetového skladateľa Philipa Glassa, ktorá bola spojením hudby a zdigitalizovanej tanečnej performance.

 

 

Ďalšie články