Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Súzvuk klavíra a violy v podaní sólistov Aleny Hučkovej a Martina Rumana

Súzvuk klavíra a violy v podaní sólistov Aleny Hučkovej a Martina Rumana

Vynikajúci hudobníci – violista Slovenskej filharmónie Martin Ruman a klaviristka Alena Hučková sa stretnú na pódiu v Kasárňach/Kulturparku. Priaznivcov dobrej hudby čaká sonátový večer. Na koncerte 10. mája o 19:00 hod. zaznejú skladby od známych skladateľov. Poslucháči si vypočujú kompozíciu Morpheus, ktorej autorkou je Rebecca Clarke , ako aj jej Sonátu. Zahrajú tiež Sonátu č.11/4 od Paula Hindemitha a Sonátu č. 2 skladateľa Ľuboša Bernátha. Zvučné mená autorov aj interpretov sú zárukou hlbokého hudobného zážitku.

Sólo violista Slovenskej filharmónie Martin Ruman pochádza z Prievidze, kde získal aj základy hudobného vzdelania. Od detstva bol členom detského folklórneho súboru Malý Vtáčnik, kde si vytvoril vzťah k slovenskému folklóru. Svoje hudobné štúdiá začal na Bratislavskom konzervatóriu v triede Kornela Klatta. V tomto období získal prvú cenu v Súťaži slovenských konzervatórií a súťaži Talenty pre Európu v Dolnom Kubíne. Neskôr v štúdiách pokračoval na Pražskom konzervatóriu v triede Karla Doležala, kde taktiež získal prvú cenu v Súťaži českých konzervatórií. V roku 2012 vyhral konkurz do Slovenskej filharmónie. Hudobné vzdelanie si ešte dopĺňal na VŠMU v triede Jozefa Hošeka a vo Viedni u Alexandra Zemtsova. V súčasnosti si dokončuje vzdelanie na Akadémii umení v Banskej Bystrici u Ewalda Danela.

Martin Ruman sa zúčastnil mnohých interpretačných kurzov u renomovaných umelcov ako Gilad Karni, Atar Arad, Hariolf Schlichtig, Mikhail Zemtsov, Julia Dinerstein, Stephanie Baer, Wolfgang Klos a iní. Ako sólista, komorný hráč alebo sólo violista orchestra vystupoval takmer vo všetkých európskych krajinách, v USA, Japonsku, Južnej Kórei, Ománe alebo v Izraeli. Ako komorný hráč spolupracoval s osobnosťami ako Shmuel Ashkenasi, Zhou Qian, Isabelle van Keulen, Daniel Rowland, Pablo Barragán. Pravidelne účinkuje aj s najznámejšími slovenskými umelcami a súbormi, ako napríklad Igor Karško, Milan Paľa, Jozef Lupták, Boris Lenko, Ján Krigovský, Muchovo kvarteto alebo Moyzesovo kvarteto. Spolu so Susanne Schäffer, Mariou Auner a Thomasom Aunerom je členom Gustav Klimt Quartet Wien, s ktorým koncertuje hlavne v Rakúsku. Ako sólista s orchestrom sa predstavil so Slovenskou filharmóniou, Slovenským komorným orchestrom, Cappellou Istropolitanou a Sinfoniettou Bratislava.

Klaviristka Alena Hučková sa hre na klavíri venuje už 24 rokov. Počas svojich štúdií sa úspešne zúčastnila na mnohých národných a medzinárodných klavírnych súťažiach v sólovej, ako aj v komornej hre. Vystúpila ako sólová hráčka so Slovenskou filharmóniou, Brnianskou filharmóniou, orchestrom Janáčkovej opery a orchestrom Konzervatória v Bratislave. V súčasnosti pôsobí na ZUŠ Jozefa Kresánka v Bratislave ako učiteľka klavíra a korepetítorka speváckeho zboru, sláčikových a dychových nástrojov. Zároveň je externou členkou orchestra Baletu Slovenského národného divadla a spolupracuje aj s orchestrom Slovenského rozhlasu.

Hru na klavíri vyštudovala na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne. Spolupracovala s významnými dirigentmi, ako sú Rastislav Štúr, Jaromír Krygel, Jakub Klecker, Dušan Štefánek, Peter Valentovič, Peter Breiner, Jozef Chabroň, Mário Košík, Michelangelo Galeati.

Komponistka Rebecca Clark (1886-1979) bola významná žena, bojujúca za práva skladateliek. Autorka temer sto skladieb strávila väčšinu života v USA, napriek tomu, že sa narodila a vzdelanie získala vo Veľkej Británii. Je vnímaná ako najvýznamnejšia medzivojnová britská skladateľka a violistka. Za jej život však vyšlo iba 20 skladieb.

Na husle začala hrať už ako štvorročná. Mala veľké nadanie a tak bola neskôr prijatá na Kráľovskú hudobnú akadémiu v Londýne, ktorú nedokončila kvôli otcovi. O dva roky neskôr ju prijal Sir Charles Stanford ako vôbec prvú ženu v Anglicku na Royal College of Music na štúdium kompozície a navrhol jej, aby hrala na violu. Štúdium však nemohla dokončiť, lebo ju otec vyhnal z domu potom, čo otvorene kritizovala jeho nevery.

Aby sa uživila, začala verejne vystupovať. V roku 1912 bola prijatá do renomovaného orchestra  Queen’s Hall. Viola vtedy nebola príliš obvyklá ako sólový nástroj a tak hrala tiež v komorných hudbách, s ktorými precestovala svet. Vo svojich recitáloch začala uvádzať i svoje kompozície najprv pod autorským pseudonymom. Prejavoval sa v nich vplyv impresionizmu, post-romantizmu, neoklasicizmu, ale i anglických, škótskych a írskych piesní.

Počas druhej svetovej vojny žila v USA veľmi skromne. Roky 1939 – 1942 boli jej posledné plodné obdobie, kedy veľa komponovala. Potom už netvorila. Po smrti manžela začala písať spomienky, ktoré dokončila v roku 1973, ale nikdy ich nevydala. K jej 90. narodeninám pripravila jedna americká rozhlasová stanica madajlón, ktorý vyvolal záujem o jej hudbu a mnoho jej skladieb bolo nahraných.

Hudobný skladateľ Ľuboš Bernáth patrí v súčasnosti k najznámejším komponistom na Slovensku. Pôsobí na Vysokej škole múzických umení a na Štátnom konzervatóriu v Bratislave. Ako skladateľ a dirigent sa zúčastnil na mnohých domácich a zahraničných hudobných festivaloch (napr. Nová slovenská hudba, Melos-Étos, Orfeus a i.). V roku 2012 stál pri zrode nového mládežníckeho orchestra pri VŠMU Ensemble Spectrum ako umelecký garant. Od roku 2013 pôsobí vo funkcii podpredsedu Spolku slovenských skladateľov, je členom Rady KBS pre vedu, vzdelanie a kultúru. Študoval na Štátnom konzervatóriu v Bratislave. V roku 2001 sa stal poslucháčom VŠMU v Bratislave v odbore skladba v triede Doc. Jevgenija Iršaia.

Vstupenky online:

Ďalšie články