Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

ŠYMON KLIMAN (SR)

ŠYMON KLIMAN (SR)

 

Šymon Kliman (1980) patrí medzi najvýraznejších predstaviteľov súčasnej slovenskej fotografie. Pochádza z veľkého výtvarníckeho klanu Trizuljakovcov a je absolventom bratislavskej Vysokej školy výtvarných umení. Je držiteľom Ceny európskeho občana za rok 2012.

Vo svojej tvorbe sa zameriava na portréty ľudí z rôznorodých sociálnych a kultúrnych prostredí. Jeho projekt s názvom Beautiful People získal mnohé ocenenia a o túto kolekciu fotografií, zobrazujúcich ľudí rómskeho pôvodu v netradičnom poňatí takmer ako módne ikony, prejavili záujem viaceré zahraničné galérie v Rakúsku, Česku i Holandsku. Fotografie vystavoval v Mexiku, Belgicku, Holandsku či Rakúsku.

K cyklu portrétov Krásni ľudia sa samotný autor vyjadril, že ho vždy jedovala téma Rómov. Je to podľa neho téma, ktorá je fotograficky veľmi sprofanovaná. Opakujú sa stále tie isté obrazy – cigáni s husľami, cigáni s koňmi, cigáni, čo žijú v biede a špine. Podľa neho takí nie sú, tak sa ich snažil ukázať v úplne inom svetle. V najšpinavších chatrčiach nachádzal ich krásne interiéry, poprosil ich, aby si obliekli krásne šaty a fotil ich krásnych.

Známa je tiež  Šymonova kolekcia Fashion in Action, za ktorú získal cenu českého časopisu Týden. Fotografiami módy vytvára sen pre ženy. Modelky fotografuje v reálnom prostredí – na trhu, na ulici, v autobuse. Zachytáva zaujímavé reakcie ľudí, keď vidia modelky namaľované, vyfintené v bežných situáciách naživo. Dovtedy vôbec nemajú predstavu, ako vyzerajú v zákulisí, poznajú len finálny produkt. a zrazu vidia kilá mejkapu a všetky tie veci okolo. Snaží sa zachytiť moment ich prekvapenia.

Na samotnú tvár a jej výraz sa autor sústreďuje od roku 2009 v sérii čiernobielych portrétov Partizáni. Fotografie, zachytávajúce ľudí poznamenaných vekom a skúsenosťami, dopĺňa textom – ich konkrétnymi zážitkami z čias mladosti, ktoré prežili vo vojne. Ide o psychologické portréty, ktoré nie sú len spoločenským gestom, ale aj akýmsi hľadaním odpovede na otázku, či je možné v tvári čítať hrdinstvo. Vrásky či drobná mimika očí sa pre Klimana stávajú „odtlačkom“ prežitého. Partizánov zaznamenáva v ich domácich prostrediach, aby na dialóg s ním reagovali uvoľnene, autenticky. Pri fotografovaní však volí neutrálne jednotiace pozadie. Jeho hrdinovia sa nepýšia medailami ani vyznamenaniami. Chce ukázať, že hrdinstvo nemusí byť navonok viditeľné. Projekt Partizáni je od roku 2011 zaradený v zbierkach Českej národnej galérie. Jeho práce sú zverejnené v publikácii o mladej slovenskej fotografii.

V súčasnosti Kliman simultánne pracuje na cykle slovenských rozprávok a nadväzuje tak na tematiku Slovenska, ktorej sa vo svojej tvorbe konštantne venuje či už v historickej alebo sociologickej podobe.

Ďalšie články