Tanečné divadlo ATak nás prevedie krížovou cestou

Kasárne/Kulturpark ožijú 22. novembra tancom. S predstavením Ecce Homo prichádza do Košíc tanečné divadlo ATak z Bratislavy,  ktoré vtancovalo do dejín s pomerne odvážnym námetom. Golgota bola neobvyklou krížovou cestou, kde namiesto slov používali postavy na javisku „iba“ gesto a pohyb.

FSU_2015_ECCE_Hommo_A2Tancovala Mária, Veronika, Pilát, Šimon aj Ježiš, ktorý nenosil na pleciach drevený kríž, ale človeka. Herci predstavovali súčasných mladých ľudí, ktorí nájdu staré historické kostýmy. Z recesie si oblečú kostýmy niektorých postáv Ježišovho  ukrižovania. Plagát aj scénografia inscenácie Golgota tvorila Kristova tvár z Turínskeho plátna, ktorá bola prekreslená do technického výkresu. Čiary však neboli rovné, ale polámané, pretože Boha nemôžeme vtesnať do našich rozmerov…

Štrnásť rokov po premiére Golgoty štrnásť tanečníkov divadla ATak  opäť siaha po štrnástich zastaveniach krížovej cesty.  Ecce Homo – Hľa, človek. Pilátov zúfalý výkrik pri Ježišovej verejnej obžalobe, keď ukázal davu umučeného Krista  Možno ho Ježiš zaujal, možno chcel Ježišovi dokonca  pomôcť… alebo mu bol úplne ľahostajný. Hľa, človek, ľudstvo, každý z nás! Niekedy sme len divákmi utrpenia, inokedy sme súčasťou bolestí a krížov. Čo keby sme sa na chvíľu ocitli v koži Ježiša na jeho/našej krížovej ceste? Čo by to s nami spravilo?

Aj tentoraz sa na javisku objaví symbol obliekania si Krista. Dobové kostýmy už nie sú potrebné. Žijeme v dobe  hladnej po informáciách, poznačenej krížikmi  a krížmi a „zmena na Ježiša“ môže byť rýchla a nenápadná. Na plagáte k inscenácii ECCE HOMO – Hľa, čLOVEk! znova vidieť Kristovu tvár. Tentoraz je akoby vyskladaná z množstva tvárí. Sme v Ňom všetci, stačí sa v Ňom len nájsť…

„Prečo sa tanečné divadlo ATak vracia po štrnástich rokoch znovu k téme krížovej cesty? Možno preto, že je svedectvom o víťazstve života, o ďalšom začiatku. Možno preto, že krížová cesta je úžasnou príležitosťou dotknúť sa podstaty viery.  Je plná postáv a postavičiek, hriešnikov i svätcov. A všetci bez rozdielu patríme do toho bolestného príbehu Ježišovho utrpenia a radostného vzkriesenia,“ povedal zakladateľ tanečného divadla ATak Pavol Danko.

ATak prináša celkom nové dielo. Od Golgoty sa mnoho vecí zmenilo. Prvé názvy inscenácií (Golgota), ktoré upriamovali pozornosť predovšetkým na autoritu Boha, sa zmenili na krátke, často jednoslovné obrazy, vyzývajúce k hlbšiemu zamysleniu sa (Nechcené Requiem, Nič, Šero). Po nich nasledovalo obdobie „sprístupňovania hlbín“. Vyznačovalo sa humorom a hravosťou v názvoch, ktoré pripomínali rébusy s riešením v podtitule (s.(t)r.o.MY, (v)RAJ, ZÁH(R)ADA). Experimentovalo sa aj v inscenáciách – tancovalo sa so všetkým (od plastových fliaš po fit lopty) a na všetko (vrátane hovoreného slova).

Nový názov ECCE HOMO – Hľa, čLOVEk! spája  začiatok a koniec „dva v jednom“ – priamy odkaz na Písmo a hru s viacnásobným významom –  tentoraz aj v angličtine. Možno preto, že nová inscenácia tiež ponúka „dva v jednom“ – hrá sa a spája dva divadelné jazyky. ATak prvý raz tancuje na pôvodnú slovenskú hudbu z muzikálu TEN ISTÝ. Jej autorka Anna Bomborová poskytla ATak-u svoje skladby a Jakub Vrábeľ s hudobníkmi zo skupiny Ameň Kameň vytvorili nové aranžmány pre komornú hudobnú skupinu a štyri hlasy. Nová inscenácia  tak prináša dve plnohodnotné diela (spievanú a tancovanú krížovú cestu) v jednom. A možno preto, že ten príbeh sa neskončil. Deje sa tu a teraz. Len je ako náš život – „zdigitalizovaný“ do maličkých, rýchlo sa meniacich pixelov s príchuťou skratkovitého vyjadrovania sa v cudzích jazykoch. Pilátove definície (ECCE, INRI), Šimonova pomoc (HELP), Veronikina láska (LOVE) či Ježišove napomenutia (STOP)…

DSC_0056

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.