Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Tanečníci presvedčili, že telom sa dá povedať viac ako slovami

Tanečníci presvedčili, že telom sa dá povedať viac ako slovami

Radi tancujete? Alebo sa radšej pozeráte na tých, ktorí to naozaj vedia? A vlastne je to úplne jedno. Len nech to urobí radosť. Mnoho profesionálnych tanečníkov prišlo počas uplynulých rokov predviesť svoje umenie do Kunsthalle/Haly umenia a Kasární/Kulturparku, aby potešili oko diváka alebo ho vyprovokovali k pohybu. Možno menej ladnému, ale od srdca. Pripomeňme si tie masovejšie podujatia a súťaže, ktoré rozhýbali v tanečnom rytme priestory K13 – Košické kultúrne centrá a zanechali pekné spomienky.

Pestrou paletou choreografií rôznych štýlov okúzlili súťažiaci na šiestom ročníku Show cup 2020, ktorý pripravila tanečná škola SHOW DS Košice. Súťaž je určená pre tanečné a umelecké školy, konzervatóriá, centrá voľného času, materské a základné školy, tanečné súbory a skupiny zo Slovenska i zahraničia, pre začiatočníkov aj pre pokročilých. Prezentovať sa dostali priestor v Kunsthalle/Hale umenia tanečníci rôznych vekových kategórií. Účastníci zápolili v tanečných disciplínach Street Dance, folklór, mažoretky, spoločenské tance, rock´n roll, scénické choreografie, výrazový tanec, Dance show, open či brušný tanec. Súťažiacich počas celého dňa hodnotila odborná porota.

Tanečné zoskupenie z o. z. RESERVA spríjemnilo predvianočný čas 2019 tanečným predstavením Niveau stable. V Kasárňach(Kulturparku vystúpili štyria tanečníci Lukáš Bobalík, Barbora Janáková, Renáta Ptačin a Daniel Raček. Inscenácia v réžii a choreografii Lucie Holinovej priniesla pohybové stvárnenie príbehu o Dunaji, ktorý nám pripomína, že existuje široké neznesiteľné nebo. Ak sa aj odvážiš plávať, nikdy nevyplávaš na rovnakom mieste. Keď sa dostaneš do víru, zrazu nevieš, kde je hore a kde dole, zachrániš sa len vtedy ak sa vzdáš. Nechaj sa vtiahnuť, to ti dá smer, nahmataj dno, odraz sa z celej sily a možno to stihneš s nádychom. Rieka so sebou prináša všeličo. Niečo nesie k moru, čo-to sa zachytí o brehy. Ostatné veci klesajú na dno. Tak ako naše spomienky. To všetko sa snažili tanečníci pretransformovať do ladných tanečných pohybov a poskytnúť divákom umelecký zážitok.

Bodkou za tanečným rokom je už pravidelne vždy v júni záverečná hudobno-tanečná show Tanečnej školy Outbreak, v ktorej sa v Kunsthalle/Hale umenia predviedli členovia tanečných skupín Outbreak a Whos´that kidz programom To sme my (2019). Ústredným mottom 9. ročníka podujatia  „Každý sme iný, no všetkých nás spája jedna cesta“ vyjadrili účastníci pohybom lásku k tancu a pre divákov pripravili nezabudnuteľný zážitok. S tým, čo sa za školský rok naučili sa predstavili všetci členovia školy a ich profesionálni lektori. Neodmysliteľnou súčasťou záverečnej show bol hudobný hosť. Tentoraz to bol Gapa & The Groovin Heads.

IDO majstrovstvá Slovenskej republiky v hip hope a otvorená tanečná súťaž The Next Step 2019 ovládli košickú Kunsthalle/Halu umenia na tri dni. Taneční „machri“ v hip-hope predviedli bláznivé tance ulice. Podujatie pravidelne organizuje tanečná hip-hopová škola D. S. Studio Košice, ktorá patrí k jedným z najväčších a najúspešnejších street dancových tanečných škôl na Slovensku. Je členom medzinárodnej tanečnej organizácie IDO. Na svojom konte má mnoho slovenských, ale aj svetových vystúpení a súťaží, tituly majstrov Slovenska, Európy, ale aj sveta v hip hope a street dance. Súčasťou súťaže boli formačné disciplíny v dvoch kategóriách: hip hop formácie a hip hop choreografie pre členov Slovenského zväzu tanečného športu, sekcie IDO s možnosťou nominácie na IDO Majstrovstvá sveta a Majstrovstvá Európy. Tretí deň patril nezávislej hip hopovej súťaži pre všetkých – battles, open a rookie choreografie.

Festival World Dance Day 2019 sa v Košiciach konal už piaty rok. Kasárne/Kulturpark a Kunsthale/Hala umenia sa počas troch dní stali miestami, kde to žilo tancom a rôznymi tanečnými štýlmi. Prvý festivalový deň bol venovaný širokej verejnosti. Aj v ďalších dňoch bol pripravený bohatý program vo forme workshopov pre lokálnych lektorov a tanečníkov z tanečných škôl a centier z celého Slovenska. Vymeniť skúsenosti si mohli so zahraničnými osobnosťami tanca – Gonzy (Francúzsko – hip-hop, hip-hop master), Katya (Rusko – house, waackong), Lukáš Homola (Slovensko –  contemporary), Kuzya (Ukrajina – breaking), Mikey (Česká republika – locking), Jay Fonk (Česká republika – popping). Súťažilo sa aj o titul Dance for GOLD. Popredné slovenské i zahraničné tanečné skupiny boli zárukou skvelého kultúrneho zážitku pre celú rodinu s bonusom v podobe koncertu známeho rappera EGA, ale aj show zahraničných hostí.

Projekt pODPORa predstavila košickému publiku skupina piatich tanečníkov. Choreografka súčasného tanca Marta Poláková s divadelným režisérom Tomášom Procházkom dali priestor najmladšej generácii performerov a ich otvorenej výpovedi. Ich hlas nechali zaznieť a Barbora Janáková, Eva Priečková, Silvia Sviteková, Matúš Szeghö a Andrej Štepita sa ho len tak nevzdajú. Tancom a listami sebe rozprávajú o svojom strachu, láske, nádeji a snahe udržať si nadhľad. Tanečná inscenácia skúma telesne aj imaginatívne základnú otázku: Čo je pre nás PODPORA a čo ODPOR.

Nové trendy súčasného tanca predstavil festival New Dance Days 2017 s podtitulom Podoby tanca. Priniesol tvorbu mladých tanečníkov, ale aj renomovaných slovenských a zahraničných umelcov. V septembri diváci videli spoločné predstavenie tanečných zoskupení a umeleckých škôl, zúčastniť sa mohli na prezentácii názorov a skúseností odborníkov z profesionálnej oblasti tanca a divadla, ale tiež pozrieť si tanečno-divadelný večer Kisses to Košice v podaní Maďarského divadla baletu pod umeleckým vedením Attilu Egerháziho. V októbri bola v Galérii Alfa modulárno-tanečná inštalácia Radoslava Piovarčiho MIMO a predstavil sa tiež taliansky projekt „1984 The Big Brother. Dni tanca ukončilo predstavenie Jána Ševčíka Tanec a film – dve média v pohybe – 4 choreografické miniatúry v ich pôvodnej javiskovej podobe a ich tri filmové adaptácie v podaní sólistov a tanečníkov SĽUK-u a členky Baletu SND Valérie Staškovej.

Štvordňový festival súčasného tanca New Dance Days 2015 priniesol šesť úplne odlišných predstavení domácich i zahraničných tanečných celkov. Čo tieto predstavenia spájalo? Minimalistická scéna, fyzicky náročná choreografia a silná myšlienka. Festival odštartoval choreografiou Nemky Anny Till Where does it come from: v úplnom tichu. Pokračoval zrkadlovým tancom a psychologickým monológom Debris Company, pohybujúcim sa predstavením Ženy v podaní košického súboru Heeb.She, kritickou sondou spoločnosti od Divadla Štúdio tanca a zakončili ho robotické Creation 2014 a smutno-smiešne multimediálne dielo Petry Fornayovej Všetko čo mám rada. Program festivalu doplnila séria workshopov pod vedením špičkových slovenských tanečníkov.

Jeden priestor, päť žien a desiatky divákov, ktorí ich nasledovali. Takto vyzeralo predstavenie s názvom Ženy, ktoré odohrala košická skupina Heeb.She v rámci festivalu New Dance Days v Kasárňach/Kulturparku. Tanečnice telom vyrozprávali dosiaľ nepoznaný príbeh a vďaka choreografii Kataríny Rampáčkovej i kreatívnemu svetelného dizajnu Róberta Farkaša vybičovali zážitok publika na maximum. Michaela Sabolová, Alexandra Mireková, Markéta Meďašová, Viktória Birošová a Ivana Rusnáková zobrazovali päť žien z obrazov známych maliarov. Počas predstavenia putovali celou miestnosťou a publikum cestovalo s nimi. Tanec striedali krátke scény z vymysleného života tanečníc a v sále sa ozýval aj spev. Najväčšiu emóciu však vyvolal monológ, ktorý upriamil pozornosť na to, že ženy nie sú len krásne telá, no najmä nádherné duše plné citov.

Najväčší český nezávislý profesionálny tanečný súbor Pražský komorný balet potešil košické publikum s predstavením Metafory tanca. Komponovaný večer ponúkol tri choreografie štyroch súčasných autorov, ktorých spája ich slovanský pôvod a snaha o divácky zrozumiteľné dielo, kde hlavnú úlohu hrá tanec – Aleksandry Dziurosz, Hany Litterovej, Anny Štěrbovej a Žiga Jereba. Témou večera bolo ľudské chovanie s jeho svetlými i temnými stránkami. Prvé z troch diel Come see Comme ça bolo o odkrývaní charakteru niekoľkých ľudí, ktorých osud doviedol na jedno miesto. Choreografia Nemý výkrik niesla silný príbeh a svedectvo. Hĺbka, charakter a význam hudby bol prenesený do tanca v dráme troch ľudí: matky, dcéry a milenca. Tretia choreografia This Is Not a Kiss! priniesla prostredníctvom tanečníkov pohľad na to, čo príde alebo môže prísť s bozkom a čo sa stane, keď uveríme v jeho silu.

Performance pre jednu ženu a jedno vajíčko IO E YO vznikla zo zvedavosti pracovať s niečím tak krehkým, ako je vajíčko. Predstavenie sa rodilo počas tehotenstva performerky a hlavná téma je hlboký ženský svet, v ktorom sa predstavuje žena v rôznych rolách vo vzťahu s vajíčkom. Autorkou a performerkou tanečnej improvizácie s hudobným sprievodom je choreografka Katarína Rampáčková z Košíc. Bývalá členka tanečného súboru La Mosca po ukončení štúdia pohybového herectva na švajčiarskej vysokej škole Scuola Teatro Dimitri, absolvovala magisterské štúdium choreografie na HAMU v Prahe. Deň pred predstavením viedla workshop súčasného tanca Anatómia v pohybe, zameraný na somatickú prácu s telom. Odkiaľ presne pohyb vychádza? Ako ovplyvní celé naše telo? Ak roztancujeme jednu časť tela, celé telo sa oslobodí a začína tancovať. Určený bol tanečníkom aj amatérom.

Do Kasární/Kulturparku sa z rôznych klubov presťahoval tanečný festival Each one teach one. Organizátorom jediného podujatia svojho druhu na Slovensku je košická Tanečná škola street dance Outbreak. Festival sa riadi myšlienkou učenia sa a podporovania sa navzájom, o čom vypovedá aj jeho názov. Dni tanca odštartovali workshopmi s tanečníkmi svetového formátu. Najväčší záujem prejavili návštevníci o workshop s tanečníkom Battalom, ktorý pochádza z Filipín a pôsobí v Nemecku. Ďalšie viedli tanečníci zvučných mien Greenteck z Kanady, Frankie J z Británie a Alfonzo z Čiech. Spestrením  tohto ročníka bola exhibícia Slovak gold. Tanečníci zo Slovenska si v nej zmerali sily so svetovými menami v 7 rôznych štýloch. V sobotu súťažili dospelí v kategóriách hip hop house, poppin lockin, breakin a ženskom štýle waackin. Ďalšou kategóriou boli tanečné skupiny. O priazeň poroty sa uchádzalo až 12 formácií. Nedeľný program patril súťažiacim vo vekovej kategórii do 14 rokov.

Tanečné divadlo ATak z Bratislavy previedlo divákov počas predstavenie Ecce Homo (Hľa, človek) neobvyklou krížovou cestou Golgota. Namiesto slov používali postavy na javisku „iba“ gesto a pohyb. Tancovali Mária, Veronika, Pilát, Šimon aj Ježiš, ktorý nenosil na pleciach drevený kríž, ale človeka. Herci predstavovali súčasných mladých ľudí, ktorí nájdu staré historické oblečenie. Z recesie si obliekli kostýmy niektorých postáv Ježišovho ukrižovania. Plagát aj scénografia inscenácie Golgota tvorila Kristova tvár z Turínskeho plátna, ktorá bola prekreslená do technického výkresu. Štrnásť rokov po premiére Golgoty štrnásť tanečníkov divadla opäť siahlo po štrnástich zastaveniach krížovej cesty. Prečo? Možno preto, že je svedectvom o víťazstve života, o ďalšom začiatku.

Náboženské rituály a obrady z kolísky woodoo Haiti inšpirovali choreografku Marie-Caroline Hominal zo Ženevy k vytvoreniu tanečného predstavenia štyroch umelcov pod názvom FrouFrou, s ktorými sa Švajčiari predstavili košickému publiku. Autorka si na výskum témy vybrala práve túto karibskú oblasť, kde počas rezidenčného pobytu v Port-au-Prince pozorovala rituály. Dospela k záveru, že voodoo sa s otázkou identity konfrontuje osobitým spôsobom. Jeho sila vychádza z komunity, čo ju viedlo prvý raz vytvoriť skupinové tanečné vystúpenie. Posadnuté telá spútava formalizmus, ktorý zvyšuje napätie. Umelci sa nesnažia obrad replikovať, no nechávajú ním svoj choreografický jazyk kontaminovať a následne zmutovať. Výrazy identity, transformácie a anonymity boli vždy srdcom tvorby M.C. Hominal. Fascinuje ju mnohonásobný potenciál identity a ako vplýva na špecifické kvality tela.

Do hlbokej studnice japonskej kultúry sme mohli načrieť prostredníctvom umeleckého predstavenia Tanec s bábkou, s ktorým sa predstavil japonský bábkoherec Hiroshi Hori. Z ďalekého Japonska k nám preniesol Príbeh o princovi Gendžiovi. Diváci sa dozvedeli viac o Akaši, snívali Veterný sen, na plátne sa premietala Plaviaca sa loď s princom. Pozrieť si mohli prehliadku 12-vrstvových kimon, spoznať legendu o Dračom kráľovi a nechýbala ani dievčina Júgao. Zakladateľom tohto nového bábkohereckého žánru Ningjómai (tanec s bábkou) je práve tento umelec, ktorý začal s výrobou vlastných bábok už počas štúdií na Univerzite Aomori. V Japonsku získal mnoho ocenení. Udelená mu bola prestížna Kultúrna cena obyvateľov Tokia. Svoje umenie už predstavil na mnohých zahraničných javiskách tak v Európe, ako aj v Amerike a Ázii.

Večer plný emócií, vyžarujúcich z tanečníkov a silný umelecký zážitok z vystúpenia, ktorého neopakovateľnú atmosféru dotvorilo aj prostredie, kde sa príbeh plný citov a profesionálnych výkonov odohral, pripravilo Košické divadlo tanca pre divákov predstavením Par in Parem. Park v žiare reflektorov a kulisy majestátnych stromov patril pohybu a premiére, ktorá publikum pohltila a očarila. Pod ich korunami sa odohrával dej, ktorý chvíľami pripomínal radosť, vyvolal smútok, napätie, lásku i uvoľnenie. Originálne a jedinečné dielo, ktoré v sebe spojilo súčasný tanec s ľudovým, hudba, skomponovaná práve pre tento večer, prírodná parková scéna, ľudia, ktorých spája tanec akéhokoľvek žánru a myšlienka spájať všetkých bez rozdielu a vyvolať v nich pocit rovnosti, to všetko sa protagonistom nevšedného tanečného divadla podarilo skĺbiť. Hlavne prinútilo zamyslieť sa, nechať sa unášať tanečnými kreáciami a pritom prežívať také obyčajné šťastie, ktoré napĺňa dobrým pocitom.

Tanečná skupina BoBALET z Košíc predstúpila pred divákov s tanečným predstavením Art Dance 2014. Prehovorila k nim rečou tela premiérovými choreografiami Slzy mora, Svedomie, Dom bábik, Let č. 358, Move, Medúzy,  I dance for you, Leo, Výkrik, Kde si, Chiara? a Počiatok. Predviedla tanec, ktorým vyjadrila svoje pocity. Aktívna práca tanečnej formácie sa začala v novembri 1998 a umeleckou vedúcou zoskupenia aktívnych tanečníkov vo veku od 16 do 30 rokov je Bobba Brella. Už po roku sa svojimi vystúpeniami predstavili celému svetu na Svetovej zimnej univerziáde v Poprade. Tanečná skupina pracuje pri Súkromnej umeleckej škole na Hroncovej ulici. Predstavili sa už v Českej republike, Poľsku, Maďarsku, Taliansku, Nemecku, Grécku, Srbsku a Chorvátsku. BoBALET má za sebou celý rad vystúpení v show programoch, na plesoch a vystúpenia typu art na divadelných scénach. a v televízii. Svoje skúsenosti BoBALET zúročil organizovaním medzinárodného festivalu moderného scénického tanca ART DANCE KOŠICE.

Divadlo Štúdio tanca Banská Bystrica

Divadlo Štúdio tanca z Banskej Bystrice je košickému publiku dobre známe. Do Kasární/Kulturparku zavítalo s predstavením Strieborná tekutina, strieborná niť. Bola  to v poradí 40. inscenácia tanečného divadla. Umelecký súbor ju naštudoval pod vedením majstra tanečnej improvizácie Julyena Hamiltona. Tanečný projekt je špecifický tým, že improvizácia ako majstrovstvo sa odohráva v troch úrovniach: pohybovej, svetelnej a zvukovej. Žiaden z troch partnerov v predstavení  (tanečníci, svetelný dizajnér, zvukový technik) nepredvída  dopredu sled a reakciu. Napríklad,  ktorá z hudobných skladieb bude zaradená, ktorá zo svetelných zmien bude nasledovať, aké bude konanie tanečníkov na javisku. Najdôležitejšie však je, aby sa situácie naplno zmocnili práve v prebiehajúcej chvíli.  Tanečná poézia, postavená na improvizácii, vzniká vždy nanovo pred očami divákov a preto je vždy iná.

Dvojitá dávka tanečného AndrogénuJadra v podaní tanečníkov z divadla Štúdio tanca z Banskej Bystrice publikum nadchla. Autormi predstavení sú úspešní slovenskí choreografi Tibor Trulík a Zuzana Ďuricová Hájková. Prostredníctvom súčasného tanca rozpovedali príbehy, zdôrazňujúce potrebu istoty v živote človeka. Androgén sa zameriava najmä na úlohy a postavenie mužov. Napovedá o tom už názov príbehu. Slovo androgén pochádza zo starogréčtiny a označuje mužský hormón. Cez pohyby tela tanečníkov odkazuje autor mužom, aby sa stali silnými, odvážnymi a skutočnými mužmi, pripravenými chrániť ženy a poskytnúť im bezpečné zázemie. Autorstvo druhého tanečného predstavenia Jadro patrí Zuzane Ďuricovej Hájkovej, choreografke, skladateľke a riaditeľke divadla. Približuje človeka, ktorý postupne stráca svoje životné istoty.

Globálne otepľovanie, syndróm vyhorenia, ignorancia, neustále ponáhľanie sa či strach z ľudského kontaktu. To všetko mohli vidieť a cítiť tí, ktorí sa prišli pozrieť na autorské predstavenie Divadla Štúdio tanca Banská Bystrica Rozmanité teórie o Zemi. Známy, doma i v zahraničí oceňovaný súbor, zavítal do Košíc v rámci festivalu New Dance Days. Úsmevná, no zároveň smutná fraška poukazuje na rôzne civilizačné choroby a problémy, ktoré momentálne sužujú ľudstvo. Zobrazuje ich s nadhľadom, humorom, no autenticky a vyzýva tak divákov k zamysleniu sa. Môžu sa nájsť v každej z postáv – v navonok silnej žene, ktorá potrebuje svoju cigaretu, aby sa cítila „v pohode“, v neúnavných ekoaktivistoch, znečisťujúcich prírodu, v mužovi, ktorý má svoj cieľ na dosah, no nakoniec to aj tak vzdá.

Banskobystričania, ktorí dlhodobo prinášajú autorské projekty, znovu zavítali do Kasární/Kulturparku s dvoma tanečnými inscenáciami – Spomienky telaPosed. V prvom diele sa autor a choreograf Tomáš Danielis zaujíma o telo, spomienky a o to, ako nás môže životný priestor preniesť časom do situácii, na ktoré by sme najradšej navždy zabudli alebo by sme chceli, aby sa nikdy neskončili. Tanečníci odkryli tajomnú minulosť ľudského tela pochopením tanca a jeho obsahu, pripájaním emócií a zmyslu zvonku. Druhé predstavenie z dielne choreografov Petra Miku a Olgy Cobos (CobosMika Company Španielsko) divákov prenieslo do sveta pohybu, odzrkadľujúcom  dušu, kde túžby, sny, pocity v priestore, ktorého hranice spolu s časom slobodne prekračuje šesť tanečníkov. V tejto tanečnej fantázii sa objavilo viacero tém – dominantnosť v medziľudských vzťahoch či vôľa kráčať pevne za svojím cieľom alebo proti prúdu.

Tancom sa prihovorilo divákom v Kunsthalle/Hale umenia Divadlo Štúdio tanca Banská Bystrica. Tentoraz s predstavením Veselosti minulosti v naštudovaní choreografa Milana Tomášika. Jeho jadrom boli rytmus, muzikalita a tanečnosť. Zobrazovalo dva svety. Prvý znázorňoval minulosť v podobe rekonštrukcie historického anglického tanca z čias renesancie, druhý bol obrazom súčasnosti  – vzťahu tanečníka a jeho dýchania. Dych sa tu objavuje ako pravidelný alebo nepravidelný pulz, ktorý priamo ovplyvňuje kvalitu i obsah pohybu. Vedomé a štruktúrované dýchanie je jedným z hlavných elementov vzťahu rytmu k telu i k hudbe. Podnetom k vytvoreniu predstavenia bola inšpirácia anglickým renesančným tancom zo 17. storočia Parson´s Farewell.

Electro Swing Fever

Pretancovať sa do zlatej éry swingu mohli účastníci Electro Swing Fever (2019) počas tanečnej noci so skvelými DJs Swing Thing a Max W. Svojim pôvabom a talentom očarila aj DJka a tanečníčka Stell the HepCat, od ktorej sa záujemcovia mohli naučiť nejaké kreácie na workshope. Swingovalo sa do skorých ranných hodín a v bdelom stave udržiaval účastníkov podujatia výbušne energický slovenský DJ Swing Thing, ktorého vystúpenia si už užili priaznivci tohto štýlu po celej Európe, ale aj vo vzdialenom Mexiku či Japonsku. Výdatne mu pomáhali český electro-swingový producent s výnimočným citom pre výber a mix trackov Max W. a mladá DJka, ktorá sa na pódiu zjavila snáď zo začiatku minulého storočia, odkiaľ pochádza aj základ jej hudobnej knižnice. V setoch hravo kombinuje nielen hot-jazzové kúsky zlatej éry swingu, melódie bigbandov a slávnych černošských interpretov, ale aj energický neo-swing a electro-swing.

Vyznávačov electro-swingu čakala v Kasárňach/Kulturparku pretancovaná sobotňajšia noc. Vychýrená Electro Swing Fever (2018) sa po šiesty raz vrátila do Košíc a garantovala, že si na nej zoderiete topánky. Dobovo oblečení ľudia sa zabávali na večierku v štýle Veľký Gatsby s energiou súčasnej tanečnej hudby.  Na párty bola najväčším lákadlom premiéra dámskej vokálnej swingovej kapely Paper Moon Trio z Bratislavy. Trojica šarmantných dám s husľami, ukulele a gitarou priniesla zmes amerických a anglických džezových piesní z 20. – 40. rokov minulého storočia. Vystúpili i pražský DJ a producent Max W. a DJ Swing Thing. Svoj Dj set tradičnejšieho swingu si záujemcovia mohli „strihnúť aj s DJ a lektorkou Stell The HepCat, ktorá ich zasvätila do základov sólo charlestonu a ďalších swingových tancov.

O tom, že párty Electro Swing Fever (2017) je nákazlivá a stúpa z nej horúčka sa mohli jej účastníci presvedčiť na v poradí už piatom večere v Kasárňach/Kulturparku. Štýlová swingová show vtiahla do víru tanca a atmosféry zlatej éry tohto štýlu. Postarali sa o to slovenský band White Melon z Trnavy a skvelí DJs z Electro Swing Bohemia – Swing Thing, Max W a Swing Garden. Kapela predviedla zmes swingu, jazzu a hudobných improvizácií v podaní šiestich mladých muzikantov. Nezameniteľný spev a nevšedné aranžmány nájdete iba v tejto formácii. Spolu s DJmi je to vždy neutíchajúca zábava a ich sety vracajú do čias noblesných dám a šviháckych gentlemanov, dostanú do správnej nálady a pripomenú 30. – 40. roky 20. storočia, kedy hudbe kraľoval jazz.

Projekt Elektro Swing Fever (2016) sa v Košiciach teší nebývalému úspechu, a tak sme si to mohli  zopakovať  na parkete s hosťami. Zlatá éra swingu a v oblečení, ktoré pristane tomuto obdobiu, sa vždy vracia aspoň na jeden večer a všetci si ju užívajú do sýtosti. Aby každý vedel ako na to, sa postarali tanečníci z tanečnej školy B-Swing. Horúcu párty rozpálili špičkoví performeri a zrejme najžiadanejší a uznávaní electro-swingoví zabávači a elegáni DJs Swing Thing  & Papa Django. Každé ich vystúpenie je kombináciou starostlivo vybraných trackov a nesmierneho množstva energie. Žilinský DJ DayD vo svojich setoch s prehľadom mixuje dobre známe melódie legendárnych jazzových bigbandov so súčasnou elektronickou tanečnou hudbou.  Znela aj hudba, o ktorú sa postaral Jano Kopčák Jazz Band, ale aj  Max W a DayD spoza mixážneho pultu. DJ Max W kombinuje tradičné swingové melódie so štipkou drum’n’bassu. Aby toho nebolo málo, pridalo sa aj medzinárodné inštrumentálne trio THE CIGARETTE AFTER.

Noc, čo má štýl. Vychýrená Electro Swing Fever (2015) sa vrátila do Košíc. Vyznávači tohto štýlu sa zabávali nielen s vyhľadávanými DJs z Electro Swing Bohemia. Line-up totiž obohatil aj energický koncert pražskej kapely MoveBreakers a zábavný swingový workshop. Hlavnými hviezdami večera boli nepochybne špičkoví performeri, precízni selektori, prvotriedni elegáni a zrejme najžiadanejší electro-swingoví DJs v našich končinách – Swing Thing & Papa Django. Ostrieľaná dvojica roztancovala ľudí nielen v európskych kluboch, ale aj v Mexiku či Japonsku. Program tanečnej noci sa neobišiel bez živej hudby. Energický český hudobný projekt priniesol elektronickú live show a jedinečnú kombináciu melódií, ktoré presvedčili k tancu kohokoľvek s dobrým vkusom. Za mixážny pult sa postavil vyznávač tvrdších beatov, charizmatický DJ Max W. a tiež statný dlháň s trakmi na správnom mieste DJ Swing Garden.

Na štýlovej párty Electro Swing Fever (2014) zachvátila Košice po prvý raz electro-swingová horúčka. O hudbu k tancu sa postarali DJs v našich končinách – Swing Thing a Papa Django z Electro Swing Bohemia. Ako špeciálneho hosťa večera si pozvali Dr. Zicontrona, skúseného DJa a spoluzakladateľa Electro-Swing Malta, ktorý z Vallety vybudoval jedno z hlavných miest súčasnej electro-swingovej scény. Na párty oslnil nielen svojim exotickým výzorom, ale aj chytľavým setom. Nechýbal ani živý koncert, ktorého sa ujala česká kapela plná mladých talentov The JazzCake. Skôr, ako sa parket zaplnil, návštevníci absolvovali tanečný workshop, aby sa vedeli správne hýbať. Výnimočnú atmosféru dokreslila projekcia, vytvorená z dobových animovaných filmov a grotesiek.

Balkan Bashavel

Jari treba zatancovať, aby prišla čo najskôr a práve obľúbený Balkan Bashavel 2019 sa pokúsil privolať ju tancom.  Tradičná bláznivá show rozpútala nočnú zábavu s DJ duo Malalata – Roman Lalík a Jakub Kmošena. A ani tentoraz neprišla dvojica sama, ale priviedla si aj hostí. Pretože od samého počiatku je okrem balkan beats a gypsy music súčasťou party aj reggae, rozhodli sa dať mu výnimočne trocha viac priestoru. Ten zaplnila skupina Medial Banana, ktorá celou dušou podľahla čaru tohto hudobnému žánru. Každé vystúpenie DJského dua je nespútanou show plnou nákazlivej energie a 100-percentného nasadenia. Pod jeho taktovkou pulzovali nielen kluby po celej Európe, ale aj vzdialené Mexiko a Japonsko. Duo predviedlo svoju show aj na festivaloch Colours of Ostrava, Pohoda, Grape či na jednom pódiu s esami ako Parov Stelar Band, Goran Bregović a Fanfare Ciocarlia.

Ten pravý Balkan Bashavel (2019) mohli zažiť Košičania v Kasárňach/Kulturparku. Potešil a najmä znovu roztancoval svojich priaznivcov. Ako sú už zvyknutí, duo Malalata v pruhovanom oblečení spolu s hosťami ich ako zvyčajne rozbláznila. V ich spoločnosti sa ani nenazdáte a svitá. Čas rýchlo plynul pri množstve balkánskych beatov a cigánskej muziky, dávke cumbie, hravom reggae, electro-swingu a tanečných kreáciách. Slovenská dvojica dídžejov, ako ste už mali možnosť niekoľkokrát sa presvedčiť, nikdy nezostáva svojmu publiku nič dlžná. Doteraz sa ešte nestalo, aby sa na bashaveli niekto nezabával. Nespútaná show je vždy plná nákazlivej pozitívnej energie a postaví každého na nohy, ktoré sa začnú samovoľne hýbať. Púchovskí chalani nechodia na „mejdan“ sami. Tancachtivým zahral šesťčlenná formácia San Borondon Cyclo Fanfaria. Spestrením večera bol pražský producent a DJ Le Petit Nicolas.

Na energiou nabitej párty Balkan Bashavel (2018) to dídžejské duo Malalata opäť raz roztočilo. Jakub Kmošena a Roman Lalík si previedli aj zaujímavých hostí. Na východ prišli s DJ Dr. Teslom pôvodom z Balkánu a prešovskou kapelou BDHS – Blikajúci dychový hudobný systém, ktorej vystúpenia pripomínajú techno párty s klubovou svetelnou šou. Malalata sa vrátila z Mexika a vydala sa na československé turné. Stihla vydať aj svoj historicky prvý remix. Hudobno-tanečný formát Balkan Bashavel oslávil sedem rokov, aj keď dvojica spolu účinkuje už jedenásť. Jesenné turné nebolo len o hudbe. Chalani z Púchova pripravili aj sprievodný program a prekvapenie v podobe inovovaného dizajnu pódia a merchandise novinky. Ich fanúšikovia neprestali počas celej noci loviť endorfíny aj do zásoby.

Bláznivé tanečné kreácie v rytmoch balkan beats, gypsy music, reggae a world music odštartoval obľúbený Balkan Bashavel (2018) s DJ duom MALALATA a jeho hosťami. Vždy dokážu vyburcovať davy do tanca, ktorý sa zvyčajne nekončí jedným kolom. O tom, že sú v tom naozaj majstri, presvedčili na svojich nespočetných klubových akciách a festivaloch nielen doma, ale aj v zahraničí. Charizmatických chalanov z Púchova počas večera sprevádzal aj pražský DJ Le Petit Nicolas, ktorý je priekopníkom moderných fúzií balkánskych rytmov s ďalšími hudobnými žánrami. Naživo zahrali a zaspievali aj Sendreiovci, ktorí rozohrali všetky žilky.

Svoj balkánsky „cirkus“ Balkan Bashavel (2016) rozbalilo DJ duo MALALATA v Košiciach už po niekoľkýkrát a na návštevníkov čakalo celonočné šantenie v rytmoch balkan beats, mexickej cumbie, karibského reggae a electro swingu. Nie sú to bežní DJs. Ich pravidlom je, že originálnu party si užívajú spolu s ľuďmi, vzájomne si vymieňajú energiu, vďaka ktorej dokážu preskákať celú noc. Bashavel je „žúrka“, kde zažiješ veci, ktoré na bežnej diskotéke nenájdeš. Špecifická kombinácia hudobných štýlov roztancuje každého. Za mixážnym pultom si to s nimi skúsil aj DJ Hrajnoha. Tanečným kreáciám priučil záujemcov Vlado Michalko na tanečnom workshope. MALALATA dala priestor aj kapele Lomnické Čháve. Šesťčlenný band z Veľkej Lomnice, ktorý srší energiou, hrá rómske, ale aj slovenské a české ľudové piesne.

S českou noblesnou dychovkou balkánskeho strihu THE LOVE SONGS ORCHESTRA, ktorá zahrala známe melódie z filmov režiséra Emira Kusturicu a DJom LE PETIT NICOLAS sa prišla do Košíc vyšantiť obľúbená dvojica DJov MALALATA (2015). Pod jej taktovkou pulzovali nielen stredoeurópske kluby, ale predstavili sa aj v Nemecku, Rakúsku, Belgicku, Japonsku, Mexiku či na Malte. Táto formácia nezostáva nikomu nič dlžná a ešte sa nestalo, aby sa na ich koncertoch niekto nezabával. Vystúpenia slovenskej dvojky sú nespútanou show, plnou nákazlivej energie a stopercentného nasadenia. Celonočné bláznenie vygradoval aj tanečník Peter Vajda, ktorý rozhýbal publikum.

 

 

 

Ďalšie články