Involving Immersion – výstava

Dátum a čas:
štvrtok - 13. 08. 2020 - sobota - 29. 08. 2020 - 11:00 - 18:00

Miesto konania:
Kunsthalle/Hala umenia Košice


Výstava Involving Immersion v rámci výstavného formátu Creative Playgrounds v Kunsthalle/Hale umenia (13. – 29. 8. 2020) odkazuje na špecifické miesto Kunsthalle ako bývalej budovy plavárne a zároveň na jednu zo súčasných tendencií opätovnému približovaniu sa k prírode – tzv. „forest bathing“. Ústrednou témou medzinárodného súboru umeleckých videí a filmov vystavujúcich umelcov je telo a príroda. Umelci vo svojich audiovizuálnych dielach zaznamenávajú osobnú alebo zdieľanú telesnú skúsenosť, fyzický kontakt až „ponorenie sa“ do prírody. Telo a príroda sú pritom zobrazené diferentným prístupom – od dokumentačného záznamu po intímnu výpoveď.

Hneď v úvodnom videu sa ponoríme spolu s umelcom Endre Koronczi (HU) do vôd národného parku Ploubuter Park, ktorý sa stal experimentálnym priestorom pre jeho tvorbu. Autor prostredníctvom absurdných inštalácií z transparentných plastov upozorňuje na environmentálne otázky. Taktiež v  prípade videí Antona Čierneho (SK) a Ota Hudeca (SK) vstup umelca do krajiny poukazuje na dôsledky vplyvu ľudskej činnosti v širšom rámci politických a ekologických súvislostí. Oto Hudec prostredníctvom hudby vytvára dialóg s majestátnym, avšak každým rokom sa zmenšujúcim ľadovcom Adishi Glacier. Video Antona Čierneho je intímnou spomienkou, cez ktorú sa autor zaoberá súčasnými spoločenskými problémami ako je ekonomizácia krajiny a jej drastická zmena založená na politických záujmoch. Krajinu narušenú industrializáciou, prienik rieky a cementových blokov s fragmentálnymi zábermi tela predstavuje film Josefa Daberniga (AT). Dokumentačná kvalita filmového materiálu sa vyhýba prvoplánovej estetizácii, chce byť výsekom každodennej reality v jej nefalšovanej forme.
Práca s dokumentačným materiálom sa objavuje aj v tvorbe autorskej dvojice Elena Mazzi & Sara Tirelli (IT), ktoré zobrazujú neustále sa meniacu geografickú a morfologickú štruktúru Etny cez fiktívnu postavu, ktorá sa svojim pohybom stáva niťou naratívnej štruktúry videa. Pohyb tela v krajine ako metafora procesu navigácie v teréne emócií je témou video prác u Vanessy White (AU), ako aj u umelca Pepe Beas (AR), kde plavba v zamrznutej rieke je cestou do spirituálnych hlbín ľudskej duše. Pre Myriam Moreno Martinez (ES) je samotné telo integrálnou súčasťou prírody. Autorka vo svojej práci hľadá vlastnú identitu v rámci feministicko-spirituálnych koncepcií. Snaha o vymazanie fyzických hraníc a zlúčenie tela s prírodou, v tomto prípade ponorom do prúdu digitálnych emócií, nachádzame v diele Svetlany Spiriny (RU). Telo ako nástroj, ktorý mení význam v rámci diferentných konceptov, je doménou indického performatívneho umelca Sajan Mani (IN). Breh mora sa stáva špecifickým priestorom, ktorý vyvoláva otázky o imigrácii, transnacionalizme, hraniciach a identite.
Videá Weroniky Izdebskej (PL) a Zuzany Križalkovičovej (SK) nás zavedú do studených krajín Islandu a Fínska. Kým Weronika Izdebská dáva prednosť poetickej narácii tela a prírody, performancia Zuzany Križalkovičovej je záznamom o vytváraní novej reality v nadväznosti na prírodný jav polárnej žiary.

Video ako médium, ktoré umožňuje preklenutie času a priestoru a zároveň je záznamom autorskej performancie, využíva aj Šárka Koudelová (CZ), aby citlivým spôsobom naznačila spojenie s pôdou krajiny odkiaľ pochádza.

Kurátorka: Katarína Balúnová

Výstava je sprístupnená denne okrem pondelka v čase 11:00 – 18:00 hod.

Vstupné: 2 €


Poloha na mape

Map Unavailable

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.