V galériách miesto pre pandémiu nezostalo, iba pre umelecké diela

Čo sme mohli vidieť v našich galerijných priestoroch minulý rok, na to sa môžeme pozrieť spoločne. Či to bolo málo alebo veľa, no len toľko, koľko sa dalo. Protipandemické obmedzenia nás prenasledovali a my sme museli zatvárať niektoré výstavy skôr, ako sme plánovali. Dôležité však je, že boli a my sme predsa mohli obdivovať hodnotné umelecké diela.

Saint E. Jenner Cathedral

Nepochybne unikátny bol projekt Saint E. Jenner Cathedral v Galérii Alfa, ktorá slúžila ako testovacie centrum.  Pripomínal náboženský obrad pre testovaných. Singulárny a denne sa opakujúci happening v autorskej réžii študenta Ateliéru slobodnej kreativity 3D na Fakulte umení TUKE, Jána Faltína a študentky vizuálnej komunikácie na bratislavskej VŠVÚ, Jany Sanetrikovej, spočíval v úzkom prepojení výtvarného umenia a bežného života v nie bežných podmienkach.

Východiskovým a najviac vizuálnym bodom celej inštalácie bolo 6 projekcií grafov, ktoré zobrazovali dáta reprezentujúce vývoj pandémie v číselných hodnotách priemerného počtu pozitívnych testov. Autori prirovnali testovacie centrum a odbery vzoriek k sakrálnemu priestoru a v ňom sa odohrávajúcemu náboženskému obradu z pozície výtvarníka a dizajnérky. Testovaní ľudia, ale i zdravotnícke tímy sa stali súčasťou deja a konceptu unikátneho diela.

Veže do neba

Z vrcholov Babylonskej veže a Cheopsovej pyramídy bližšie ku hviezdam sa dostali návštevníci prostredníctvom výstavy Veže do neba v Steelparku. Človek odjakživa túžil nájsť si miesto, odkiaľ by videl vzdialenejší svet ako ten, ktorý pozná. Vždy chcel mať pocit, že je nad všetkým a ovláda svet, ktorý vidí. Najprv mu poslúžil vysoký strom, neskôr si z dostupného materiálu postavil vežu. Prečo ich ľudia stavajú, načo im slúžili a ako ich stavali, aby nespadli? Odpoveď na tieto otázky dala interaktívna výstava, ktorú pripravil bratislavský Medzinárodný dom umenia pre deti Bibiana.

Deti získali informácie o vysokých stavbách – od Babylonskej veže cez mrakodrapy v New Yorku až po najvyššie a najmodernejšie stavby súčasnosti. Zoznámili sa s vynálezmi, ktoré umožnili stavbu postaviť, ale aj s problémami s vetrom, výkyvmi teplôt, požiarmi či zemetraseniami. Pomocou stavebníc si mohli postaviť niekoľko typov veží, ale aj navrhnúť vlastnú či vyliezť na kopec na najvyššie miesto, aby boli nad všetkým, ale aj zamyslieť sa nad tým, ako preteky vo výstavbe stále vyšších a vyšších budov negatívne vplývajú na životné prostredie.

Čierne diery

Galéria Alfa sa na dva mesiace stala miestom pre veľkú výstavu 242 grafík združenia Čierne diery, ktorá cez tvorbu odkryla skvosty zabudnutej histórie. Diela zo zbierky Slovenskej národnej galérie boli doplnené o nové košické motívy.

Nadšenci Martin Lipták, Andrej Sarvaš, Lívia Gažová, Michal Tornyai, Miroslav Beňák a Lukáš Patera sa od roku 2014 venujú architektúre, ktorá je na Slovensku dlhodobo prehliadaná. Od storočných tovární, cez chátrajúce kúpele až po ikony modernej architektúry. Dokumentujú miesta, ktoré už ďalšie generácie možno neuvidia. Reportáže a výskumy spracúvajú do kníh a vydávajú mapy technických pamiatok jednotlivých miest. Súčasťou ich aktivít je tvorba grafík, do ktorej sa zapojilo 75 autorov z prostredia výtvarného umenia, ilustrácie a grafického dizajnu.

Dry Deep Dive With Iustitia

Spoločná výstava talianskej umelkyne Catherine Biocca a rumunsko-maďarského umelca Botonda Keresztesiho Dry Deep Dive With Iustitia/Suchý hlboký ponor s Justíciou nás nechala nazrieť do pestrosti dnešného súčasného umenia. Návštevníci sa vo video diele Catherine Biocca dostali na hompáľajúcu sa loď na hladine mora, nad ktorou sa vznáša prízrak starorímskej bohyne spravodlivosti Justície. V bazéne zas našli maľby Botonda Keresztesiho, ktoré nadväzovali na vodnú alebo piesočnatú tematiku.

Celá výstava reagovala na pôvodný kontext dnešnej Kunsthalle/Haly umenia, niekdajšej verejnej plavárne a tematiku plavby, plávania, kúpania sa či rekreácie pri vode. Prezentácia umelcov bola súčasťou letného programu galérie VUNU pod kuratelou Nikolasa Bernátha a maďarského hosťa Petra Benczeho.

Krajina víťazov

Ploty areálu Kasární/Kulturparku slúžili počas Leta v Kulturparku ako Street Art Gallery s dielami špičkových fotografov pod názvom Krajina víťazov. Zachytávala najväčšie úspechy slovenských športovcov, najznámejšie okamihy zo športových podujatí, ale aj nádherné umelecké fotografie.

Máloktorá oblasť ľudskej činnosti prináša také silné emócie ako šport. Máločo na Slovensku dokázalo v ére našej štátnej samostatnosti tak povzbudiť prejavy vlastenectva a národnej hrdosti ako mimoriadne športové úspechy našich reprezentantov. A v máloktorej oblasti sa Slováci dokázali tak často výrazne presadiť v plnej svetovej konkurencii ako práve v športe. Cieľom bolo prostredníctvom výstavy pripomenúť, aké silné emócie či pocit hrdosti a spolupatričnosti vie šport vyvolať.

FELBER / LUKÁČ / MOFLÁR / VAN DER LINDEN

V Kunsthalle/Hale umenia pokračovala druhá, záverečná časť výstavného projektu VUNU Gallery „Kunsthalle Košice Summer Takeover“.  Výstava FELBER / LUKÁČ / MOFLÁR / VAN DER LINDEN prezentovala najsúčasnejšiu českú a slovenskú maľbu.

Každý z trojice mladých autorov – Oskar Felber, Martin Lukáč a Roel Van Der Linden pochádza z iného mesta (Košice, Bratislava, ‚s-Hertogenbosch), spája ich však život, spolupráca a priateľstvo, ktoré zdieľajú v Prahe. Umelci predstavili svoje najnovšie práce, ktoré vznikali v posledných mesiacoch. Išlo o figuratívne i abstraktnejšie výjavy. Hosťom výstavy bol košický autor, zástupca strednej generácie, Martin Moflár, ktorý predstavil svoje monumentálne plátna farebných plôch a nepatrných abstraktných gest.

Život pod Minčolom

Pedagóg a výtvarník Dezider Milly (1906 – 1971) bol jedným z najvýznamnejších a súčasne zakladajúcich predstaviteľov výtvarného umenia Ukrajincov na Slovensku. V tomto roku si pripomíname 115. výročie narodenia a 50. výročie úmrtia tohto národného umelca. Pri tejto príležitosti SNM – Múzeum ukrajinskej kultúry vo Svidníku vyhlásilo rok 2021 za rok Dezidera Millyho a pripravilo výstavu z výberu jeho celoživotnej maliarskej tvorby s názvom Život pod Minčolom. Pozrieť si ju mohli návštevníci v rámci Dní Ukrajiny v Galérii Alfa.

Najvýraznejším inšpiračným zdrojom pre jeho výtvarnú tvorbu bola krajina rodného kraja, každodenný život na dedine a jej bohatý folklór. Umelecké snaženie  autora najvýstižnejšie charakterizujú moderné krajiny zo záverečného obdobia tvorby s výraznou redukciou prírodnej formy, expresívnou teplou farebnou skladbou a monumentálnym výrazom.

Art on the Stream

Po prúde rieky unášal návštevníkov Galérie Alfa medzinárodný výstavný projekt „Art on the Stream“, ktorý združuje výtvarníkov, výtvarníčky a kurátorov a kurátorky z Nemecka, Rakúska, Slovenska, Maďarska, Chorvátska, Srbska, Rumunska a Bulharska, teda krajín Európy, ktoré spája tok rieky Dunaj. Spolupráca jednotlivých krajín vyústila do putovnej výstavy, ktorá bude uvedená vo viac ako desiatke európskych miest počas rokov 2020-2022.

Výstava zobrazuje paralely, identity, ale i rozdiely v umení a poskytuje tak otvorený a všestranný pohľad naprieč rôznymi generáciami, témami, výtvarnými médiami a polohami súčasného umenia. Po prvotnej prezentácii v nemeckom Ulme, výstava putovala na hrad Schallaburg v Rakúsku. VUNU Gallery je slovenským partnerom projektu a zastrešovala prezentáciu v Kasárňach/Kulturparku.

Tomorrow in Question

Jedným z podujatí tohtoročného festivalu DAAVS (Dni aktuálnych audiovizuálnych stretnutí) bola aj výstava Kvet Nguyen: Tomorrow in Question/Zajtrajšok je otázny, ktorá bola prístupná verejnosti v Galérii Alfa.

Výstava, ktorú pripravila VUNU Gallery Košice, reflektovala vnútorný stav slovenskej fotografky s vietnamskými koreňmi Kvet Nguyen po rokoch otvárania tém post migrácie, identity a diaspory na Slovensku. Koncepcia vychádzala z bezvýchodiskovej vízie politiky identít a spochybňovania významu aktivistického či sociálneho umenia. Prezentácia bola vizualizovanou úvahou autorky nad jej doterajšou umeleckou cestou. Otvorenou výpoveďou, prezentujúcou aj to, čo nevidieť v prvom pláne jej mediálneho obrazu.

Responsive Tables

Iba jeden večer trval vizuálny „koncert“ Borisa Vaitoviča na festivale Art & Tech Days v Kunsthalle/Hale umenia počas vystúpenia Štátnej filharmónie Košice. Predstavil svoje dielo Responsive Tables. Išlo o responzívnu a interaktívnu inštaláciu doplnenú unikátnym hardvérovým riešením. Prieniky medzi analógovou a digitálnou odozvou, meranie elektrického výkonu ľudského tela v priestore či zmena vizuálneho stavu na základe toho, čo vidí návštevník, končili nečakaným zážitkom.

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.