Mimoriadna informácia: Zrušené podujatie - Divadlo Na Sídlisku: Traja vlci a prasiatko

Vertikálny a prevrátený objem na Bielej noci

Vertikálny a prevrátený objem na Bielej noci

Galéria Alfa v Kasárňach/Kulturparku privíta na mieru vytvorenú inštaláciu významného japonského umelca Onishiho Yasuakiho, ktorý pre tento priestor vytvorí dve unikátne diela. Priestorové inštalácie sa navzájom ovplyvňujú a na seba nadväzujú. Sú výsledkom skúmania hmoty, objemu a prázdnoty. 

Onishi1

Vertikálny objem AL

Zhluk valcovitých vrecúšok, vejúcich v priestore, sa pomaly rozpína a sťahuje vo vertikále. Organické pohyby tohto polyetylénového materiálu v divákovi evokujú možnosť ‚vidieť a siahnuť na prázdnotu‘. Počas vytvárania tohto diela Onishi objavil objem, zodpovedajúci vzduchu a prázdnote, ktorý neskôr rozvinul vo svojom doposiaľ najvýznamnejšom diele ‚Prevrátený objem’.

Prevrátený objem AL

V rozsiahlej priestorovej inštalácii Prevrátený objem sa Onishi stáva skutočným majstrom ‚tvarovania prázdnoty’. Opäť pracuje s pre neho typickým ľahkým polyetylénovým materiálom, ktorým tentokrát vypĺňa takmer celý priestor. Skúma tak hranicu medzi hmotou a prázdnotou, čiernobielou plochou, vizuálnym minimalizmom a priehľadnosťou. Pri tejto site-specific inštalácii Onishi pracuje s priestorom a plochou, kde pomocou polyetylénového materiálu vytvára rôznorodý povrch nestálych, krehkých levitujúcich hôr. Pri vstupe do ‚prázdneho‘ interiéru je pozorovateľ zaplavený jemným svetlom a tieňmi, ktoré vytvárajú vznášajúcu sa ľahkú prikrývku. Umelec návštevníkom ponúka novú a jedinečnú skúsenosť – ‚vidieť sochu z obrátenej strany.‘

Yasuaki Onishi vytvára objekty, ktoré vizualizujú priestory. Normálne ich považujeme za duté či prázdne. Pracuje pri tom s jednoduchými konceptmi objemu, vertikály a vzdialenosti. Využívajúc materiály, ktoré si nevedia tak jednoducho zachovať tvar, ako napríklad lepidlo a polyetylénový plášť, pracujúci s akciou, fenoménom a časom ako s kompozičnými prvkami, si vytvára jemnú citlivosť nachádzať formy na hranici medzi ľudským a prírodným. Vytvára objekty, pripomínajúce prírodné scenérie: hory, ľadovcové jaskyne, rozbúrené moria či siluety kopcovitých oblakov, ktoré okupujú priestor a pohlcujú diváka. Cez Onishiho dielo má divák možnosť vidieť to, čo je normálne oku neviditeľné – priestor samotný sa premieňa na objekt krásy a necháva voľnosť ľudskej predstavivosti. Naskytne sa nám vstupná brána do prevráteného sveta k tomu, v ktorom žijeme.

Podujatie je spolufinancované z dotačného systému Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

Ďalšie články