Židovská tematika neinšpiruje len židovských umelcov

Prvý tohtoročný MusicZoom sa niesol v duchu židovských inšpirácii a autorov, ktorí vedome siahali po židovskej tematike. Peter Katina, ktorý prednášky pravidelne pripravuje, uviedol, že niektorí skladatelia sa inšpirovali židovskými textami a melódiami a iní čerpali zo svojich židovských koreňov.

Taliansky skladateľ Salomone Rossi Hebreo, ktorý vytvoril cyklus židovskej liturgickej hudby Šalamúnova pieseň, komponoval skladby výhradne v hebrejčine. Bol najvýznamnejším hudobníkom na mantovskom dvore.

Ďalším židovským autorom bol Ernest Bloch.  Základom jeho práce bola melódia a svoje diela komponoval zo židovského života. Odkazoval na vysoko sofistikované židovské umenie a klasickú kultúru. Tvoril žalmy, básne, v ktorých nepoužíval autentické rytmy. Ukážka, ktorú  s názvom Nigun zobrazuje všetku drámu Židov a je v nej zahrnutá známa židovská melódia  Di Mezinke.

Darius Mihlaud bol francúzsky skladateľ, ktorý napísal vyše 450 diel. Pre jeho hudbu je špecifická jednoduchosť, zreteľnosť, priamočiarosť. Využíval polytonalitu (ak skladba hrá súčasne vo viacerých tóninách) a bitonalitu, pre ktorú je dôležitá melódia. Ukážkou bola Pieseň pestúnky, obsahujúca skryté židovské prvky. Texty boli židovské, ale hudba nie.

Sergej Prokofiev bol Rus, ktorý na pomoc priateľom z konzervatória vytvoril skladbu pre všetky ich nástroje naraz, inšpirovanú židovskými prvkami. Neskôr zložil skladbu pre celý orchester. Ouvertúra (predohra) na hebrejské témy bola rytmickejšia oproti predošlým ukážkam.

 Dimitrij Šostakovič bol fascinovaný židovskou hudbou – ich veselými piesňami so smutnou intonáciou. Typické pre jeho tvorbu boli irónia, dvojznačnosť a tanečné rytmy. Jeho cyklus zo židovskej ľudovej poézie pozostáva z 11 častí. Osem predstavuje krutý život v ZSSR a tri ironicky zobrazujú šťastný život pod Stalinom. Z tohto cyklu zazneli dve ukážky – Uspávanka a Pieseň mladého dievčaťa, v ktorých bolo cítiť tragický podtón.

Kimmo Hakola, fínsky moderný skladateľ, zmiešal vo svojej tvorbe lyriku, modernitu, atonalitu a etnické prvky. Celoživotnú fascináciu čerpá zo židovského žalmu Clemer. Hudobnou ukážkou bola pieseň Chasime – Svadba, v ktorej sa strieda pomalšie a rýchlejšie tempo. Uplatnil tu prvky humoru, absurdnej drámy a i.

Skladateľ, vydavateľ, multiinštrumentalista so židovskými koreňmi John Zorn tvorí hudbu, ktorá sa vymyká konvenciám (spája džez, rock, klasiku, improvizovanú hudbu). Prvé albumy pomenoval podľa písmen židovskej abecedy. Albumy sú ovplyvnené kresťansko-židovskou démonológiou. Kniha anjelov je súbor 330 skladieb, tzv. recept pre improvizáciu a interpretáciu. Ukážka bola z tejto zbierky s názvom Soter.

Idey Johna Zorna rozvíjajú viacerí umelci a jedným z nich bol Koby Israelite. Dominantné sú na jeho albumoch gitara, akordeón a bicie. Zmiešaval žánre ako fank, metal, rock, reggae a i. Jeho hudba pôsobí prirodzene a plynule. Poslednou ukážkou večera bola skladba Chaviel.

Nikoleta Wellová

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.